Gjest Aina E Skrevet 22. april 2001 Del Skrevet 22. april 2001 Før var jeg veldig kvikk, intelligent og løste vanskelige IQ-tester og kryssord på null komma niks. Nå i det siste har jeg hatt problemer med å løse enkle ungdomskryssord, greier aldri svare på spørrekonkurranser, eller langt mindre spille spill som "geni" osv... Jeg har også blitt en treging på tastaturet. Bommer ofte på bokstaver og må omredigere hele tiden, noe jeg aldri har hatt problemer med før. Husker dårlig og enkle ting som "hva var det jeg søkte etter på nettet, igjen?" glemmer jeg gang etter gang! Hvis samboeren min spør om jeg gidder å hente en kopp kaffe f.eks. sier jeg "ja", så har jeg glemt det i samme øyeblikk. Har dette med den bipolare sykdommen å gjøre, eller panikkangst, eller noe annet? Eller er jeg generelt blitt dummere? Dette begynner å skremme meg. Det var ikke så plagsomt i begynnelsen, men nå er det litt ekkelt, synes jeg. Kan du hjelpe meg NHD?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25520-korttidshukommelse-iq-og-konsentrasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Indiebaby Skrevet 22. april 2001 Del Skrevet 22. april 2001 Opplever det samme, og det er skummelt... jeg er LIVREDD for at det aldri skal gå over. Jeg er jo helt dum. Klarer ikke de enkleste mattestykker engang. Kan ikke skrive eller andre kreative ting. Klarer ikke konsentrere meg om NOE. Prøver å tenke at "det er bare depresjonsgreier og det går over", men har mistet troen på det etterhvert. Gir opp snart, klarer ikke tanken på at jeg er for dum til alt det jeg liker å gjøre. :/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25520-korttidshukommelse-iq-og-konsentrasjon/#findComment-105702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. april 2001 Del Skrevet 23. april 2001 En av symptomene på depresjon er konsentrasjonsproblemer. Kan det være det? Hvor lang tid har det gått fra du var "ditt gamle jeg" og til nå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25520-korttidshukommelse-iq-og-konsentrasjon/#findComment-105709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 23. april 2001 Del Skrevet 23. april 2001 En av symptomene på depresjon er konsentrasjonsproblemer. Kan det være det? Hvor lang tid har det gått fra du var "ditt gamle jeg" og til nå? Jeg har jo slitt med depresjoner og manier om hverandre i "mange år"... Det er først etter at jeg fødte førstemann som nå er 4 år, at jeg fikk disse svingningene for fullt. Jeg trodde jeg led av fødselsdepresjoner, og at det var derfor jeg hadde dårlig konsentrasjon, men det siste halvåret har det gått sakte men sikkert opp for meg at jeg er manisk-depressiv (ikke av de tyngste). Jeg går på Orfiril 450 + 300 mg. om dagen og jeg føler meg ganske normal nå, bortsett fra en del panikkangst og denne "dumheten". Disse merkelige symptomene har kommet gradvis det siste året og nå de siste par månedene har det blitt litt plagsomt. Jeg driver jo eget firma som tar seg av reklame og profilering og det er ikke så lett å skrive lange artikler og tekster, når jeg bommer på bokstavene støtt og stadig... Jeg har planer om å ta dette opp med psykiateren min, men har følelsen av at hun - som mange andre, vil skylde på at jeg har mye å tenke på. Jeg har alltid visst at man kan få dårlig konstenarjsjon av å slite med så mye jeg gjør, og det har jeg merket når jeg har hatt det som verst, men dette føler jeg liksom har litt andre grunner, men jeg skjønner ikke hva. Det virker som om jeg sakte men sikkert "glemmer" elementære ting jeg ar lært opp gjennom årene... Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25520-korttidshukommelse-iq-og-konsentrasjon/#findComment-105726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
label Skrevet 23. april 2001 Del Skrevet 23. april 2001 Opplever det samme, og det er skummelt... jeg er LIVREDD for at det aldri skal gå over. Jeg er jo helt dum. Klarer ikke de enkleste mattestykker engang. Kan ikke skrive eller andre kreative ting. Klarer ikke konsentrere meg om NOE. Prøver å tenke at "det er bare depresjonsgreier og det går over", men har mistet troen på det etterhvert. Gir opp snart, klarer ikke tanken på at jeg er for dum til alt det jeg liker å gjøre. :/ Dette var interessant! (ikke mindre tragisk for det.) Jeg lider av noe som heter ME, oversatt til norsk betyr det noe sånt som: "Kronisk Tretthetssyndrom". Det er forårsaket av virus som jeg ble smittet med for mange år siden. Det ineressante er at de virkningene som beskrives ovenfor her, er akkurat de samme som jeg har. Kunne NHD kommentere dette? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25520-korttidshukommelse-iq-og-konsentrasjon/#findComment-105766 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. april 2001 Del Skrevet 23. april 2001 Dette var interessant! (ikke mindre tragisk for det.) Jeg lider av noe som heter ME, oversatt til norsk betyr det noe sånt som: "Kronisk Tretthetssyndrom". Det er forårsaket av virus som jeg ble smittet med for mange år siden. Det ineressante er at de virkningene som beskrives ovenfor her, er akkurat de samme som jeg har. Kunne NHD kommentere dette? mvh label, Nå stiller jeg meg til for hogg, men siden du spør: Ganske mange innen medisinen mener at gruppen av "......sykdommer" som omfatter ME, candidasyndrom, amalgamforgiftning, nakkesleng uten sikkert traume, storparten av fibromyalgiene og nå i det siste utbrenthet, enten er varianter av depresjon eller har betydelige depressive komponenter i seg. Jeg er usikker på dette, men i mangel av andre gode behandlingsalternativer, ville jeg personlig ha prøvd et antidepressivum i 8 uker dersom jeg hadde en slik lidelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25520-korttidshukommelse-iq-og-konsentrasjon/#findComment-105815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. april 2001 Del Skrevet 23. april 2001 Jeg har jo slitt med depresjoner og manier om hverandre i "mange år"... Det er først etter at jeg fødte førstemann som nå er 4 år, at jeg fikk disse svingningene for fullt. Jeg trodde jeg led av fødselsdepresjoner, og at det var derfor jeg hadde dårlig konsentrasjon, men det siste halvåret har det gått sakte men sikkert opp for meg at jeg er manisk-depressiv (ikke av de tyngste). Jeg går på Orfiril 450 + 300 mg. om dagen og jeg føler meg ganske normal nå, bortsett fra en del panikkangst og denne "dumheten". Disse merkelige symptomene har kommet gradvis det siste året og nå de siste par månedene har det blitt litt plagsomt. Jeg driver jo eget firma som tar seg av reklame og profilering og det er ikke så lett å skrive lange artikler og tekster, når jeg bommer på bokstavene støtt og stadig... Jeg har planer om å ta dette opp med psykiateren min, men har følelsen av at hun - som mange andre, vil skylde på at jeg har mye å tenke på. Jeg har alltid visst at man kan få dårlig konstenarjsjon av å slite med så mye jeg gjør, og det har jeg merket når jeg har hatt det som verst, men dette føler jeg liksom har litt andre grunner, men jeg skjønner ikke hva. Det virker som om jeg sakte men sikkert "glemmer" elementære ting jeg ar lært opp gjennom årene... Mvh. Det er riktig at "det å ha mye å tenke på" nedsetter konsentrasjonen. Men jeg kan ikke lese av ditt innlegg at du har mer å tenke på nå enn tidligere. Derfor mener jeg det må være lov å stille seg spørsmålet om "noe" er galt. Jeg synes du skal ta dette opp med legen din. Det er mulig å teste din funksjon på dette området for å få et objektivt mål. Dersom konsentrasjonen faktisk er betydelig nedsatt, bør en gå på leting etter årsaker for så om mulig å sette inn behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25520-korttidshukommelse-iq-og-konsentrasjon/#findComment-105819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest puzzle Skrevet 26. april 2001 Del Skrevet 26. april 2001 Jeg ville tatt en fullstendig legesjekk inkludert blodprøver - om ikke annet så ihvertfall for å få utelukket en fysisk årsak. Selv var jeg tidligere mye deprimert og tiltaksløs. Jeg hadde problemer med hendene, skrev feile bokstaver på tastaturet, slo ned kopper og glass, mistet tallerkener. Jeg gikk ikke stødig, fikk plutselige anfall av klaustrofobi og jeg glømte ting hele tiden - avtaler, ord, klokkeslett, ukedager, ting jeg skulle gjøre... En tilfeldighet førte til full legesjekk og resultatet: B12 mangel som hadde ført til bl.a nervebetennelse og demens. Etter å ha gått som en psykisk dott i flere år, ble jeg endelig mitt gamle jeg igjen etter noen betolvex sprøyter ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25520-korttidshukommelse-iq-og-konsentrasjon/#findComment-106732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.