Gå til innhold

mellomrom mellom fortenna

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 21 år som har et spørsmål ang. tennene mine.

Mellom fortenna har jeg et glip på ca 1 1/2 til 2 mm. Resten av tennene mine står rimelig beint og greit, ifølge mine tannlegebesøk tidligere. Jeg har såvidt spurt tidligere tannleger om hvordan jeg evt. kan få forminsket dette mellomrommet litt. Har da fått beskjed om at jeg mest trolig må til med streng (...). Dette vil jeg ikke, da dette forsåvidt bare ville sett enda verre ut, og skapt masse oppstuss rundt heile greia. En annen løsning kunne visstnok være å legge på litt ekstra hvitt på sidene av tenna. Etter mitt syn ville dette sett veldig rart ut, ville vel fått veldig store framtenner da...

Skjemmes veldig over dette mellomrommet. Har fått denne følelsen mer og mer de par siste årene.

Mitt spørsmål blir da: Finnes det enten en type streng som man kan ha på baksiden av tennene, slik at den ikke er synlig, eller enda bedre; finnes det en slags streng o.l. som man kan ligge med om natten og på denne måten trekke fortenna litt nærmere mot hverandre? Dette hadde slik jeg ser det vært den klart beste løsningen... Og er en av disse eventuelle løsningene svært kostbare? Tror ikke det er så mye tennene trenger å nærme seg for at de ser mye bedre ut... Jeg har forresten vanlig overbitt, dersom dette har noe å si.

Håper på svar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25522-mellomrom-mellom-fortenna/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Jeg hadde også mellomrom mellom fortenna, og jeg følte at alle gjorde narr av det, til å begynne med hadde jeg ikke noen problemer med det, men etterhvert syntes jeg det begynte å bli skikkelig slitsomt. Jeg bygde ut litt på hver tann, og det synes jeg blei kjempe bra. Jeg trodde også at det skulle bli store/brede fortenner, men det er bare noe du føler den første tiden, for det er så uvant. Det er jo bare bittelitt som skal til på hver tann, så det ser ikke unaturlig ut i det hele tatt. Hadde jeg visst hvordan det ville blitt, hadde jeg nok gjort det mye før.

Erik Johannessen, Tannlege

Hei leifpeder.

Det er påfallende hvordan en slik liten detalj plager mange.

Årsaken kan være et kraftig leppebånd. Da kan et lite kirurgisk inngrep løse problemet meget raskt. Hvis ikke må det regulering til. Jeg er ingen reguleringsekspert, men vet at det er lett å flytte tennene sammen, men vanskelig å holde dem på plass. En liten, usynlig streng på baksiden av tennene løser det problemet.

Et alternativ er å bygge dem litt ut med plast, men kan tennene miste noe av sin naturlige fasong.

Det lureste du kan gjøre er å ringe en kjeveortoped (reguleringstannlege) og be om råd.

Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...