Gå til innhold

Trist som faen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg lest ferdig den siste boka til Ari Behn, og det var jaggu uinteressante greier.

At han i det hele tatt våger å skrive en bok hvor han framstiller seg selv så til de grader patetisk, sutrende, surmulende og forsmådd, er nesten imponerende, og hvis han, som han sier, skrev denne boka for å ta fokus bort fra seg selv og sin person; ja da er denne mannen virkelig fjern fra den virkeligheten jeg ikke lenger tror han er en del av.

Brorparten av boka handler utelukkende om diverse episoder han selv har vært involvert i og som hele Norge har lest om i avisa, hans forhold til Anne Kath, for øvrig beskrevet som et psykovrak så jævlig at Eli Hagen framstår som et glansbilde i forhold - og at det er Anne Kath han beskriver er hevet over absolutt all tvil.

Hele boka ser ut som et forsøk på en kjempehevn mot Anne Kath og ekskompisen som solgte noen bilder til Se og Hør, men herregud som den hevnen slår tilbake på ham selv.

Nei, dette var trist som faen, og plutselig ser jeg fyren i det lyset folk flest ser ut til å se ham i, og som jeg tidligere har forsvart ham mot.

Makan til overdådig og pompøst vrøvl er det lenge siden jeg har lest.

Eneste positive jeg kan si om boka er at han er god med ord, men det hjelper ikke å kunne synonymordboka på rams når man ikke eier snev av skam og evne til å bruke orda som normale folk bruker ord.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

12

• Glimtipper

5

• flowy

3

• jubalong70

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Takk for bokanmeldelsen!!!

Jeg er av dem som _aldri_ har likt Ari Behn. Mer svulstig og pompøs fyr skal man lete lenge etter. Hva søte Märtha ser i ham er for meg en stor gåte...

Men nå behøver jeg i alle fall ikke å vurdere å lese boka hans en gang :)

Skrevet

Jeg er av dem som _aldri_ har likt Ari Behn. Mer svulstig og pompøs fyr skal man lete lenge etter. Hva søte Märtha ser i ham er for meg en stor gåte...

God morgen du :) Flere opp tidlig på lørdagsmorgenen.

Skrevet

Som jeg har sagt før, fyren er en moderne Per Aabel. - jeg liker'n. Jeg liker til og med det pompøse.

Skrevet

vet ikke om du så Lars Lillo Stenberg uttale seg om snikfotografering av bryllupet, det var på noe diskusjonsprogram på nrk for et par dager siden.

Vi ble overbevist om at her satt Ari Behn 2. Han snakket jo akkurat likt som Ari, samme pustegreie mellom ordene, og brukte mange av de samme, pompøse talemåtene. Merkelige greier.

laguna1365380434
Skrevet

*lol* Du er ikke så verst med ord selv du..;-) Artig liten anmeldelse av bok, selvom det alltid er kjedelig å lese noe som, gjør at en må forandre mening om noen, fra positivt til negativt.

Hos meg sparker du nok inn vidåpne dører, jeg har liksom aldri kunnet med Ari, han er i min verden en ekkel liten fyr som er langt høyere på seg selv enn jeg ser at han har grunn til å være..;-P

Skrevet

Velkommen inn i de opplystes rekker ;)

Jeg er glad jeg slapp lese denne boken for å gjøre meg opp en mening. I dette tilfellet antar jeg at du har helt rett.

Skrevet

Som jeg har sagt før, fyren er en moderne Per Aabel. - jeg liker'n. Jeg liker til og med det pompøse.

Jeg er også glad i Ari, av en eller annen grunn. Men han falt litt i kurs hos meg etter at jeg hørte at han var utro. ;)

Skrevet

Jeg er også glad i Ari, av en eller annen grunn. Men han falt litt i kurs hos meg etter at jeg hørte at han var utro. ;)

?

Skrevet

Var Ari utro?

Skrevet

Var Ari utro?

Det har gått rykter om det... Vet ikke om jeg skal si så mye mer.. ;-)

Skrevet

Velkommen inn i de opplystes rekker ;)

Jeg er glad jeg slapp lese denne boken for å gjøre meg opp en mening. I dette tilfellet antar jeg at du har helt rett.

Ikke dårlig at du fortsatt er i live. Det hadde jeg ikke trodd. :)

Gjest rubbel og bit
Skrevet

Det har gått rykter om det... Vet ikke om jeg skal si så mye mer.. ;-)

har du sagt a så får du si b

utro?

Skrevet

Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si... Kondolerer eller velkommen etter?

Du betalte vel ikke for grapset? (Jeg vet ikke hva graps er, men er nesten sikker på at det er dekkende for boka hans).

Skrevet

Egentlig ikke en fullverdig anmeldelse. Mer et syn på boka.

Men jeg kan godt skrive et handlingsreferat også:

Kryx Zissvoll (!) er en suksessfull forfatterdebutant som med en liten novellesamling har tatt landet med storm. Han selger som hakka møkk og poserer villig i det som er av aviser, men blir hudfletta av publikum, kolleger og fiksjonalistene (!) i akersgata.

Jantelovsnorge er ikke klar for en mann av Zissvolls kaliber, og vi får alle våre smålige pass påskrevet.

Vera Sara (Hærland) er i motsetning til Kryx elsket av hele Norge for sitt enorme komikertalent, men det vi - publikum - ikke ser, er hennes bakside som voldelig, valiumknaskende fyllik med et intenst ønske om å dø. Dø skal hun uansett på grunn av sitt voksende hjerte.

Hun og Ari, sorry; Kryx, har voldelig sex der gjenstander og neser brekkes om hverandre, og bestemmer seg for å inngå et ekteskap fra helvete i byen over alle byer - Las Vegas.

Bokas første 2/3 tar for seg Kryx`syn på journalister (fiksjonalister), alle som en fremstilt som prostituerte kvinner som puler seg til sine historier (se! Jeg tør å skrive om puling uansett hvem min svigerfar er!), folket generelt og det overdådige kunstnermiljøet i Norge, gjenspeilet via Kryx, den hattelskende Rio, for øvrig den eneste i boka Ari omtaler som noe tilnærmet menneskelig og som han åpenbart har voldsom respekt for (i realiten er naturligvis denne mannen kompisen hans med det klingende navnet Gilde Grandiosa eller hva det nå er han heter), Ole, en kynisk fotograf som går over lik (bokstavelig talt) for en god historie, og som i realiteten er Per Heimly (en mann som til og med framstilles enda verre enn Anne Kath), samt Vera Sara.

Etter 150 siders vissvass om kunstnermiljøet i Oslo, Theaterkafeen og Kunstnernes Hus, drar de fire til Las Vegas med et par fiksjonalister på slep, med mål om giftemål og død, alt for kunsten og i regi av den kyniske og ekstremmanipulerende Ole.

Det hele er egentlig en historie skrevet av en forfatter som er god med ord men som mangler noe å si, og derfor klager, klager og klager, før han syter litt mer og avslutter det hele uten å ha sagt noe som helst annet enn:

Buhu, alle hater meg i dette smålige landet der janteloven ikke er klar for ekstremtalenter som meg og Gilde Grandiosa (eller hva det nå er han heter).

Og ja: Ole er dum.

Skrevet

Ikke dårlig at du fortsatt er i live. Det hadde jeg ikke trodd. :)

Du er ikke så snill, du ;)

Skrevet

Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si... Kondolerer eller velkommen etter?

Du betalte vel ikke for grapset? (Jeg vet ikke hva graps er, men er nesten sikker på at det er dekkende for boka hans).

Bokklubben sendte meg boka selv om jeg hadde avbestilt. Men jeg skulle lese den uansett, så det var ingen krise.

Skrevet

Du er ikke så snill, du ;)

Snill som et lam. ;)

Skrevet

*lol* Du er ikke så verst med ord selv du..;-) Artig liten anmeldelse av bok, selvom det alltid er kjedelig å lese noe som, gjør at en må forandre mening om noen, fra positivt til negativt.

Hos meg sparker du nok inn vidåpne dører, jeg har liksom aldri kunnet med Ari, han er i min verden en ekkel liten fyr som er langt høyere på seg selv enn jeg ser at han har grunn til å være..;-P

At han er høy på seg selv kommer veldig godt fram i boka, selv om han forsøker å pakke det inn med overdrivelser og vås som skal få oss til å tro noe annet, men du kan vel trygt si at han lykkes heller dårlig. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...