Noreng Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Hallo Morten, Jeg håper du kan svare på dette eller noen hos Doctoronline. Jeg har akkurat tatt bort en 2 mm dyp føflekk som de fant melonoma celler i. Jeg gjennomgikk etter det en litt mer omfattende operasjon der de tok bort et stykke der føflekken hadde vert. Dette stykket ble ble sendt til biopsy men de fant ikke noe galt med denne. Ingen tegn til melonoma celler. Etter dette gjennomgikk jeg CT-scan og tok ogsa en del blodprøver. Alt er helt normalt. Legene jeg har brukt sier det er en liten sjanse for at noen celler kunne ha gått i blodet eller flyttet seg rundt i kroppen som enna ikke kan påvises. For og minske sjansen for spredning ytterligere vil de at jeg skal ta en kur med Interferon. Jeg har lest en del om Interferon og er virkelig redd bi-virkningene som Interferon kan forårsake. Jeg er norsk men bosatt i utlandet og vil på denne måten vite hva du ville ha gjort? Er det verdt å ta risken? Håper på et snarlig svar da de vil jeg skal begynne om noen få dager. Kan legge til at i det landet jeg bor så vil ikke den statlige helsetjenesten betale for dette da de sier at det er for lite lønnsomt. Jeg er privat forsikret og vil få Interferonbehandlingen dekket gjennom forsikringselskapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255653-bruk-av-interferon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr med Morten R Kveim, Plastisk Kirurg Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Spørsmålet er ikke enkelt å svare på. Avgjørelsen ligger egentlig innenfor fagfeltet onkologi. Ettersom vi ikke har egen onkolog ved doktoronline har jeg forelagt spørsmålet for onkologisk avdeling Ullevål. Der får jeg opplyst at man i Norge i dag ikke anbefaler Interferon i den situasjon som du beskriver, simpelthen fordi man hittil ikke har kunnet påvise sikker effekt i de studiene som er gjort. Etter hva jeg forstår er bivirkningen plagsomme men vanligvis ikke farlige. Når du spør hva jeg selv ville gjort i din situasjon, kan jeg bare forklare hvordan jeg tenker i situasjoner der jeg skal overlate mitt ve og vel til andre fagpersoner: Jeg bruker mye tid og energi på å finne ut HVEM som skal få min tillit. Så overlater jeg ansvaret til vedkommende uten å delta for mye selv i beslutningsprosessene. Legg derfor mye vekt på hva din behandlende lege mener, ettersom det jo er forskjellige oppfatninger om dette. Håper du ble litt klokere! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255653-bruk-av-interferon/#findComment-2031726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.