Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lest i ett annet innlegg at blod i avføringen bør undersøkes av lege - siden det i noen få tilfeller til og med kan være tegn på kreftutvikling.

Nå opplever ikke jeg blod i selve avføringen - men at det kommer litt friskt blod på dopapiret etter at jeg har tørket meg en stund. Jeg har egentlig hatt det sånn en god stund tilbake (sikkert i 15 år), men jeg har bare tenkt at jeg kanskje tørker for hardt - siden det først kommer etter flere tørk.

Bør jeg oppsøke lege? Er det noen faresignal ved dette? Hva kan jeg gjøre?

Mhv.

Mann, 31

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255719-bl%C3%B8r-n%C3%A5r-man-t%C3%B8rker-seg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo være at du har ei rift i endetarmsåpningen. Det har jeg, å jeg blør ofte hvis avføringen er hard eller at jeg tørker for hardt.. Prøv å se, med et lite speil, om du ser om det er sår, hvis du er det, så kan du ta en varm klut å vaske med, hver gang du har hatt avføring, å smøre på sårsalve.

Men det er jo lurt å sjekke med en lege, bare for å få utelukket alt annet..

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Litt friskt blod på papirer etter toalettbesøk er sjelden tegn på noe galt. Dersom du ikke har smerter, ikke "tranghetsfølelse", eller andre førdøyelsesendringer, og i tillegg god allmenntilstand, er det neppe grunn til bekymring. Dersom du har noen av de nevnte plager, eller det er arvelig kreft i familien din, synes jeg du kan kontakte fastlegen din for en sjekk. Eventuelt ber du om en sjekk neste gang du alikevel er innom...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...