Gå til innhold

Regnes alt fra siste mens?

Anbefalte innlegg

Syns det er litt snodig dette med at man regner graviditeten fra første dag i siste mens. Noen som veit hvorfor? At man liksom skal vere gravid før man egentlig er det. Det er jo litt kult da, for det betyr jo at jeg allerede er tre uker på vei dersom jeg er gravid :D

Men, blir litt forvirra da, for er det sånn at alt regnes på denne måten? Tenker f.eks på dette med at den største risikoen er over etter 12 uker. Og lengden på svangerskapet.. er det 40 uker fra første dag i siste mens det da? osv?

Og så en ting til jeg ikke skjønner helt, når man skriver f.eks at man er er 5+2 på vei, er det 5 uker fra befruktning, 7 uker fra siste mens? I så fall, hvordan kan man vere f.eks 5+3 på vei?? Eller er det 5 uker og 2 dager fra siste mens? (Er man så nøyaktige?)

Har visst fortsatt litt å lære....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255775-regnes-alt-fra-siste-mens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nesten uten unntak regner man fra første dag i siste mens. Og er man 5+3, så er det 5 uker og 3 dager siden første dag i siste mens.

Et svangerskap regnes som 40 dager + 2 (eller 3) dager fra første dag i siste mens.

Men, nesten alltid så blir menstermin justert når man kommer på ultralyd. Som regel dreier det seg bare om noen dager, men av og til om uker.

Dette er fordi man ikke bestandig har helt regelmessig syklus.

Jeg er nybegynner på dette jeg også, så jeg får bare svare på det lille jeg har snappa opp. Jeg er nå 4+1, altså fire uker og en dag fra første dag i siste mens. Man er så nøyaktig, ja:)

Takk for svar, men, jeg hadde første dag i siste mens 7.nov, da burde jeg (viss jeg er gravid) være 2 uker og 5 dager på vei. Men prøvde terminkalkulatoren på www.babyverden.no, og den sa at jeg var 3 uker og 2 dager på vei. Sannsynligvis fordi jeg har kort syklus (24 dager), og dermed ville EL sannsynligvis være 17. nov, og dermed er det tre uker og dager siden to uker før 17. nov. Men er to uker før EL relevant egentlig? Det er jo ikke så rart at man blir litt forvirra her!!

Takk for svar, men, jeg hadde første dag i siste mens 7.nov, da burde jeg (viss jeg er gravid) være 2 uker og 5 dager på vei. Men prøvde terminkalkulatoren på www.babyverden.no, og den sa at jeg var 3 uker og 2 dager på vei. Sannsynligvis fordi jeg har kort syklus (24 dager), og dermed ville EL sannsynligvis være 17. nov, og dermed er det tre uker og dager siden to uker før 17. nov. Men er to uker før EL relevant egentlig? Det er jo ikke så rart at man blir litt forvirra her!!

Alt dette er fortsatt et mysterium for meg, jeg leser og lærer alt jeg kommer over. Enig i at det ikke er alt som virker like fornuftig:)

Skriver du inn 7.nov som første dag i siste mens på babyverden.no og med 28 dagers syklus så får du opp at du er 2+5 i dag. Altså befruktning skjedd for kort tid siden, kanskje 1 uke eller så.

Og det er kun første dag i siste mens legene regner fra. Om man vet tidspunktet på befruktning har ingenting å si. Og på ordinær ultralyd bli terminen flytta. Selv om man har prøverørsbarn og vet på timen når egget ble befruktet, så mener legene at de har mer rett. ;)

Det er så og si aldri at man regner ut fra babyens alder.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...