Gå til innhold

Samlivsbrudd og økonomiske rettigheter.

Anbefalte innlegg

Følger man det man "bør" gjøre og oppfører seg snilt, så tar man ikke med seg barna og drar. Men i realiteten ser vi at selvtekt i de fleste tilfeller faktisk vinner frem - de som tar med seg barna og flytter (selv mot partnerens vilje) får den daglige omsorg til slutt. Dersom situasjonen er uholdbar i hjemmet, hadde ikke jeg hatt problemer med å forsvare at du tar med deg barna og drar - spesielt når du har en som er så liten at den fortsatt ammes.

Men folkeregisteret vil jo nekte å ta imot flyttemeldingen hvis den ikke er underskrevet av faren.

Fortsetter under...

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Atene

28

• Dorthe

13

• estima

9

• mumitrollet

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest ulykkelig mor og samboer

Dette er en av ulempene ved likestilling mellom kjønnene. Ingen av foreldrene kan ta med seg ungene og flytte, det er kidnapping enten det er mora eller faren som gjør det.

Så her står kvinner og menn likt og egentlig er det rettferdig. Og som Atene sier, det er en kjempetabbe å flytte fra ungene, da er det store sjanser for at du mister omsorgen.

Hvis samlivet er blitt så tilspisset at man føler det begynner å gå på helsa løs, og det er lang ventetid for å komme til mekling, og mannen nekter å kommunisere. Skal man bare bli i dette her, fordi mannen ikke rikker seg en millimeter, og man ikke vil reise fra ungene??? Trodde ikke dette var Norge i 2007, høres mer ut som Iran spør du meg!

Jeg er overrasket over at man tydeligvis ikke kan det, ihvertfall ikke hvis man vil følge spillereglene!! Trodde det var det man gjorde jeg... Dersom det var økonomisk mulig.

Jeg er overrasket over at du trodde fedre var så rettsløse.

Jeg er overrasket over at man tydeligvis ikke kan det, ihvertfall ikke hvis man vil følge spillereglene!! Trodde det var det man gjorde jeg... Dersom det var økonomisk mulig.

Og det er viktig å følge spillereglene, gjør du ikke det så kan du risikere å miste omsorgen for ungene og det verste scenario er jo å kun får besøksrett under tilsyn fordi du har kidnappet ungene tidligere og blir mistenkt for å gjøre det igjen.

Nå aner ikke jeg hvordan mannen din er, men han kan være både intelligent og oppegående og dermed kan du få skikkelige problemer dersom du prøver å ta med deg ungene ut av hjemmet særlig hvis han har en god advokat.

Og hvis du tenker deg om så forstår du sikkert loven som sier at ungene ikke kan taes ut av hjemmet. Du hadde ikke blitt særlig happy hvis du kom hjem til tomt hus og faren hadde tatt med seg ungene og flyttet.

Hvis samlivet er blitt så tilspisset at man føler det begynner å gå på helsa løs, og det er lang ventetid for å komme til mekling, og mannen nekter å kommunisere. Skal man bare bli i dette her, fordi mannen ikke rikker seg en millimeter, og man ikke vil reise fra ungene??? Trodde ikke dette var Norge i 2007, høres mer ut som Iran spør du meg!

Men du kan da ikke løse det ved å gi kvinner flere rettigheter enn menn! Enn om det var omvendt - at det var mannen som prøvde å løse det, at det var mannen som hadde tatt ansvar for barna?

Da må du bare bli boende der og overleve så godt du kan eller flytte ut og ta sjansen på at du får omsorgen seinere.

Annonse

Jeg har vært i din situasjon så jeg skjønner godt at du er frustrert. Det tok meg to år å få faren ut av huset og det var helt jævli.

Huffameg, her gjelder det tydeligvis å være sterk!!

Men du kan da ikke løse det ved å gi kvinner flere rettigheter enn menn! Enn om det var omvendt - at det var mannen som prøvde å løse det, at det var mannen som hadde tatt ansvar for barna?

Dette har tydeligvis du aldri følt på kroppen selv!!

Nå fikk jeg lyst til å le hysterisk her... jo, gjett om jeg har.

Men jeg nekter å godta at problemet løses ved å frata menn rettigheter.

Jeg er ikke så opptatt av å passe på at menn har rettigheter jeg, det klarer de faktisk fint å ivareta selv!

Annonse

Jeg er ikke så opptatt av å passe på at menn har rettigheter jeg, det klarer de faktisk fint å ivareta selv!

Jeg er opptatt av å passe på at alle har like rettigheter.

Det jeg lurer på, er hvordan du mener reglene burde vært. Skal mødre ha lov å ta barna og flytte som de vil, mens fedre ikke har den samme retten? Hvordan kan du rettferdiggjøre det i forhold til fedre som deltar på lik linje med moren?

Jeg har ikke lest alle innlegg nedover, bare såvidt innom at du mener det er "Iran" at far har rettigheter.

Dersom vi ser bort fra at yngste trenger å bli ammet, har du ikke flere rettigheter enn far. Det er 100% riktig det Dorthe sier: Du kan ikke flytte ut med ungene uten samtykke fra far, fordi de har bostedsadressen der dere bor nå. Og det er der far blir boende. I jurdisk forstand er det han som så overtar hovedomosorgen straks du skifter bostedsadresse.

Ikke oppfør deg som om du eier ungene, slik alt for mange kvinner gjør. Fokuser på hva som er til deres beste, ikke ditt beste. Som regel er deres beste lik tilgang på far & mor.

Dette er jo bare tull.

Selvfølgelig skal menn ha like rettigheter som kvinner, akkurat slik som det er en selvfølge andre veien.

Dette kommer til å bli et stygt brudd for ungene om du fortsetter med denne tankegangen.

Hvem sier at de gjør det? På hvilken måte?

Visste du ikke at de fleste samlivsbrudd initieres av kvinner?? Og at det er mennene som tjener mest? På den måten blir det han som blir sittende med hjemmet, og barna blir i første instans boende der, fordi mor mest sannsynlig ikke får lov av far å ta dem med når hun MÅ flytte for å bevare vettet. Er noen av barna så små som min yngste, ja så vil det jo bli FOR smertefullt for mor og barn at mor fordufter, det er noe med mor&barn symbiose så kort tid etter fødselen... Dermed kan denne loven virke kvinneundertrykkende spør du meg! Der er du helt sikkert ikke enig i, men jeg har da lov til å ha meninger jeg også da!!

Følger man det man "bør" gjøre og oppfører seg snilt, så tar man ikke med seg barna og drar. Men i realiteten ser vi at selvtekt i de fleste tilfeller faktisk vinner frem - de som tar med seg barna og flytter (selv mot partnerens vilje) får den daglige omsorg til slutt. Dersom situasjonen er uholdbar i hjemmet, hadde ikke jeg hatt problemer med å forsvare at du tar med deg barna og drar - spesielt når du har en som er så liten at den fortsatt ammes.

Men det spørs vel på hva man definerer som uholdbar situasjon også?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...