Gå til innhold

Samlivsbrudd og økonomiske rettigheter.

Anbefalte innlegg

Det er ingen som sier at det er automatikk i den endelige fordelingen.

Det er rettspraksis at man legger vekt på "status quo" prinsippet, det vil si at det skal gode grunner til å endre en eksisterende ordning.

Det er lovfestet at barn ikke kan flytte ut av felles hjem uten begge foreldres signatur.

Det er der barnefordelingen ligger.

Hvem skal barna bo fast hos?

Dette blir det meklet hos vanlighvis familierådskontoret på hjemstedet.

Denne moren vil få hjelp til dette hos fam.råd kontor Trygdekontor eller i dette tilfelle kanskje krisesenter. Der er det ingen ventetid.

At hun tar barna med har ingen betydning for barnefordelingen som likevel i de fleste tilfeller ofte er 50/50, men ang spedbarn ønskes at mor er den som har barnet mest.

Alså, at mor skal la barna være igjen hos en for eksempel voldelig alkolisert far da? fordi hun ønsker seg ut??????????

Fordi "loven" sier at hun ikke har lov å flytte barna.

Du hører selv hvor urimelig dette er?

Hun kan ta et valg uten at hun straffes i ettertid.

Har som sagt jobbet noe med dette og har selv erfaringer med en eks,

Igjen...denne moren kan helt klart ta sine barn og flytte.

Hun vil ikke tape noe ang barnefordelingen.

Dette er jeg mer enn 100% sikker på.

Men er det høy tempratur er det lurt å kontakte en advokat som kan hjelpe til.

Fortsetter under...

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Atene

28

• Dorthe

13

• estima

9

• mumitrollet

6

Mest aktive i denne tråden

Det er der barnefordelingen ligger.

Hvem skal barna bo fast hos?

Dette blir det meklet hos vanlighvis familierådskontoret på hjemstedet.

Denne moren vil få hjelp til dette hos fam.råd kontor Trygdekontor eller i dette tilfelle kanskje krisesenter. Der er det ingen ventetid.

At hun tar barna med har ingen betydning for barnefordelingen som likevel i de fleste tilfeller ofte er 50/50, men ang spedbarn ønskes at mor er den som har barnet mest.

Alså, at mor skal la barna være igjen hos en for eksempel voldelig alkolisert far da? fordi hun ønsker seg ut??????????

Fordi "loven" sier at hun ikke har lov å flytte barna.

Du hører selv hvor urimelig dette er?

Hun kan ta et valg uten at hun straffes i ettertid.

Har som sagt jobbet noe med dette og har selv erfaringer med en eks,

Igjen...denne moren kan helt klart ta sine barn og flytte.

Hun vil ikke tape noe ang barnefordelingen.

Dette er jeg mer enn 100% sikker på.

Men er det høy tempratur er det lurt å kontakte en advokat som kan hjelpe til.

Barnefordelingen i en rett blir aldri 50/50, det vet du vel, hvis du jobber med dette?

Og antagelig har du rett i at moren vil få omsorgen, men det er farlig å gi så skråsikre svar over nett, der du bare har hørt den ene versjonen. Tar hun barna og flytter, risikerer hun at det blir brukt mot henne i en eventuell sak.

Og det er helt sikkert at folkeregisteret ikke vil akseptere en flyttemelding på barna som bare er signert av henne.

Barnefordelingen i en rett blir aldri 50/50, det vet du vel, hvis du jobber med dette?

Og antagelig har du rett i at moren vil få omsorgen, men det er farlig å gi så skråsikre svar over nett, der du bare har hørt den ene versjonen. Tar hun barna og flytter, risikerer hun at det blir brukt mot henne i en eventuell sak.

Og det er helt sikkert at folkeregisteret ikke vil akseptere en flyttemelding på barna som bare er signert av henne.

Mine konklusjoner er hva som kan skje før en barnefordelingsak.

Ang foreldreansvar har begge det uansett hvor barna bor.

Det er den daglige omsorgen som en av foreldrene får, alså der barna skal bo fast.

Når begge er like gode foreldre er det ikke noe i veien for at begge kan ha barna like mye.

At fordelinger nå ofte er 50/50 var nok noe feil formulert.

Men om det ligger til rette for det er det ikke mer vanlig at mor får ha dem mest.

Begge foreldre er i utgangspunktet likestilt.

Men tiden fra brudd til "alt er ordnet" kan være turbulent. I slike saker får mor økonomisk hjelp i en overgangsperiode.

Kan si deg at en av mine venninder flyttet ut med to barn for fire uker siden, en illsint mann satte seg i mot.

Advokat ble kontaktet og barna er flyttet på papiret til hennes adresse, så blir det mekling og evt barnefordeling senere.

Folkeregiisteret nektet ikke.

Min mann flyttet ut med et av våre barn. Dvs han sendte flyttemelding på et av barna for å få barnetrygd ???? morsomt påfunn ;-)

Jeg fikk kun et brev hvor det sto at jeg fikk barnetrygd for en mindre og at barn X barnetryg gikk til far.

Så enkelt var det.

Ikke fult så enkelt å få barnet tilbakeført både via folkeregister og trygdekontor, men fars underskrift fikk jeg ikke.

Likevel ordnet det seg.

Mine konklusjoner er hva som kan skje før en barnefordelingsak.

Ang foreldreansvar har begge det uansett hvor barna bor.

Det er den daglige omsorgen som en av foreldrene får, alså der barna skal bo fast.

Når begge er like gode foreldre er det ikke noe i veien for at begge kan ha barna like mye.

At fordelinger nå ofte er 50/50 var nok noe feil formulert.

Men om det ligger til rette for det er det ikke mer vanlig at mor får ha dem mest.

Begge foreldre er i utgangspunktet likestilt.

Men tiden fra brudd til "alt er ordnet" kan være turbulent. I slike saker får mor økonomisk hjelp i en overgangsperiode.

Kan si deg at en av mine venninder flyttet ut med to barn for fire uker siden, en illsint mann satte seg i mot.

Advokat ble kontaktet og barna er flyttet på papiret til hennes adresse, så blir det mekling og evt barnefordeling senere.

Folkeregiisteret nektet ikke.

Min mann flyttet ut med et av våre barn. Dvs han sendte flyttemelding på et av barna for å få barnetrygd ???? morsomt påfunn ;-)

Jeg fikk kun et brev hvor det sto at jeg fikk barnetrygd for en mindre og at barn X barnetryg gikk til far.

Så enkelt var det.

Ikke fult så enkelt å få barnet tilbakeført både via folkeregister og trygdekontor, men fars underskrift fikk jeg ikke.

Likevel ordnet det seg.

At folkeregisteret godtok flyttemeldingen fra din eks var en feil, og burde ikke ha skjedd. Det burde heller ikke ha vært vanskelig å få reversert den. I de tilfellene jeg har hørt om der dette har skjedd, har folkeregisteret lagt seg flate omgående.

Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Jeg har aldri sagt at den som blir boende i hjemmet automatisk får barna. Derimot sier jeg at det er en fordel i en eventuell sak å ha barna hos seg. Det blir tatt hensyn til, sammen med en masse andre ting. Hva det ender opp med, kan ingen forutsi sikkert.

Jeg skulle vært rimelig sikker på å vinne en sak før jeg hadde spilt fra meg ett eneste kort i en sånn situasjon.

Det jeg ikke forstår, er hvordan du kan hevde at hun bare kan ta barna og flytte, uten å si at far har akkurat de samme rettighetene. Du gir inntrykk av at mor har ekstrarettigheter her, og det har hun jo ikke.

Gjest lært av erfaring

Hvis samlivet er blitt så tilspisset at man føler det begynner å gå på helsa løs, og det er lang ventetid for å komme til mekling, og mannen nekter å kommunisere. Skal man bare bli i dette her, fordi mannen ikke rikker seg en millimeter, og man ikke vil reise fra ungene??? Trodde ikke dette var Norge i 2007, høres mer ut som Iran spør du meg!

Siden dere er samboere er det mulig, men jeg er ikke sikker - at det er du som mor som stiller sterkere enn faren, faktisk, når det gjelder barna. Det er en stund siden jeg var gjennom dette, men må man mekle når man ikke er gift?

Jeg ville ha tatt en telefon til et trygdekontor og til et familiekontor og til andre kontorer jeg kommer på i farten og spurt meg fram, rett og slett! Da jeg måtte gå i sin tid, var de hjelpsomme og kunne på øret, omtrent, informere meg om hvordan økonomien fra deres side ble.

Jeg ville også ha undersøkt mulighetene på det som før het aetat, altså jobbmuligheter. F.eks. får du gratis (?) flytting dersom du, for å få jobb, må flytte til et annet sted. Så dersom svangerskapspermisjonen nærmer seg slutten ville jeg ha sørget for å melde meg ledig og så sett meg om etter jobb.

Husk også at mange familievernkontorer har kontakt med advokat som kan gi deg råd, kanskje er ikke ventelista så lang der, kanskje kan du snakke med advokaten før jul?

Det er ikke sunt for noen når det å bo sammen går på helsa løs. På den annen side skal du også være klar over at noen menn/kvinner "tipper helt over" når de forstår at du vil forlate dem. Mennesker som aldri før har slått, kan i slike tilfeller bli voldelig. Bare så det er nevnt.

Jeg ønsker deg virkelig lykke til! Skjønner godt at jula er skremmende. Har du ingen familie du kan "unnskylde" deg med at du vil besøke, slik at du kommer deg litt unna, gjerne sammen med ungene, evt. alene? Venninner som trenger julebesøk, kanskje? Noe slikt?

Igjen - lykke til! Håper det kan skje et mirakel!

Gjest lært av erfaring

Det er selvfølgelig ikke greit at det er forskjell på lønnsnivået for kvinner og menn. Det må vi prøve å gjøre noe med.

Men det finnes ingen logikk i at det skal kompenseres for det ved å gi kvinner bedre rettigheter i forhold til barna.

Hvis du flytter, har du faktisk ikke lov til å ta med barna uten farens samtykke.

Lurer på hvordan du mener det burde vært. Synes du virkelig at loven skal gjøre forskjell på kvinner og menn i forhold til barna?

Hvis ikke jeg har lov til å flytte og ta med barna fra det stedet faren bor, hvordan har det seg da at faren kan flytte bort fra det stedet barna er? Resultatet er jo det samme. Er det barnas eller fedrenes rettigheter vi beskytter når mor ikke kan dra med barna?

Annonse

Hvis ikke jeg har lov til å flytte og ta med barna fra det stedet faren bor, hvordan har det seg da at faren kan flytte bort fra det stedet barna er? Resultatet er jo det samme. Er det barnas eller fedrenes rettigheter vi beskytter når mor ikke kan dra med barna?

Nå blander du kortene.

Ingen av foreldrene kan flytte ut fra felles hjem med barna uten at de enten er enige, eller at det er avklart hvem som har den daglige omsorgen.

Når det er avklart, kan begge flytte dit de vil.

Uansett er loven kjønnsnøytral. Det er den som vil flytte med barna, ut av felles hjem, som må ha samtykke fra den andre (eller fra retten), enten det er far eller mor.

Gjest lært av erfaring

Nå blander du kortene.

Ingen av foreldrene kan flytte ut fra felles hjem med barna uten at de enten er enige, eller at det er avklart hvem som har den daglige omsorgen.

Når det er avklart, kan begge flytte dit de vil.

Uansett er loven kjønnsnøytral. Det er den som vil flytte med barna, ut av felles hjem, som må ha samtykke fra den andre (eller fra retten), enten det er far eller mor.

Er du sikker på at reglene for å flytte ut av barnas hjem er de samme for samboere som for gifte? Det er i tilfelle ikke lenge siden dette ble forandret, for før - da jeg skilte meg - flyttet ei venninne også, og hun var samboer, ikke skilt. Mener absolutt at det ikke var noe stor sak, på grunn av at de var samboere? Mens jeg måtte gjennom hele papirmølla, siden vi var gifte.

For barnas skyld er det nok greit om det nå er samme regler. Trur eg. For skilsmisser er alltid forferdelige, når de voksne ikke er enige.

Er du sikker på at reglene for å flytte ut av barnas hjem er de samme for samboere som for gifte? Det er i tilfelle ikke lenge siden dette ble forandret, for før - da jeg skilte meg - flyttet ei venninne også, og hun var samboer, ikke skilt. Mener absolutt at det ikke var noe stor sak, på grunn av at de var samboere? Mens jeg måtte gjennom hele papirmølla, siden vi var gifte.

For barnas skyld er det nok greit om det nå er samme regler. Trur eg. For skilsmisser er alltid forferdelige, når de voksne ikke er enige.

Det kommer an på foreldreansvaret.

Hvis de har felles foreldreansvar - og det har de fleste idag - er det de samme reglene. Etter 1.januar i år fikk også samboere automatisk felles foreldreansvar, så de har helt sikkert felles ihvertfall for det minste barnet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...