Gå til innhold

Ikke ms! frosken med flere

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det var jo flott.

Men hvordan ser de det på MR? Bare lurer :-)

Fint at det ikke var MS.

Øh - godt spørsmål.

De ser det når de tar røntgen av nakke og hode. Dette skulle være den sikreste og beste metoden for å utelukke/ stadfeste ms, og hos meg så de spesifikt etter ms.

Annonse

Øh - godt spørsmål.

De ser det når de tar røntgen av nakke og hode. Dette skulle være den sikreste og beste metoden for å utelukke/ stadfeste ms, og hos meg så de spesifikt etter ms.

Hvis jeg har forstått det riktig så ser de etter forandringer i noe som heter myelin (også kalt "the white matter") i hjernen.

Litt forenklet forklart fungerer myelin i forhold til nervene, omtrent som isolasjon for strømledninger. Sørger for at nerve-impulsene kommer fram fra hjernen og ut til den plassen i kroppen man vil kontrollere (fx med beskjed om å gjøre en viss bevegelse i en arm eller et ben).

Hm, kanskje mer klønete enn forenklet forklart, dette, men... :-)

Øh - godt spørsmål.

Veldig bra at du fikk avkreftet mistanke om MS forresten!

Håper du finner ut hva som er galt da... Lykke til videre!

Hvis jeg har forstått det riktig så ser de etter forandringer i noe som heter myelin (også kalt "the white matter") i hjernen.

Litt forenklet forklart fungerer myelin i forhold til nervene, omtrent som isolasjon for strømledninger. Sørger for at nerve-impulsene kommer fram fra hjernen og ut til den plassen i kroppen man vil kontrollere (fx med beskjed om å gjøre en viss bevegelse i en arm eller et ben).

Hm, kanskje mer klønete enn forenklet forklart, dette, men... :-)

Nå gikk det et lys opp for meg, jeg har aldri fått med meg at myelin og the white matter er det samme. Nyttig informasjon for meg :o)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...