Gå til innhold

menstruasjon etter graviditet

Anbefalte innlegg

Jeg fødte for 10 måneder siden, og i begynnelsen av november fikk jeg min første menstruasjon etter fødsel. Den var ikke spesielt kraftig, egentlig ganske mild i forhold til det jeg hadde før jeg begynte på p-piller (blødning varte ca 5 dager). I forrige syklus hadde jeg EL slim ca 2 uker før mensen. I forhold til en vanlig 4-ukers syklus, skulle jeg hatt eggløsning ca 22. november, og 23 november kom noe jeg trodde var el-slim. 24.november kom mensen, og det ble jeg overrasket over. Nå er det kraftigere enn forrige gang (begynte veldig forsiktig, og etter 3 dager kom en økning i blødningen) , og det har vært mørk og lys utflod, og det har vært mer klumper. Har så langt vart 5 dager, men det virker som den nå går mot slutten. Er det vanlig at menstruasjonen er uregelmessig etter graviditet? Og hva har skjedd siden det kun er 2 ukers mellomrom? Jeg har tidligere hatt problemer mer lange sykluser pga hormonforstyrrelser, men ble gravid uten medisinsk hjelp. Hadde tre sykluser på et år (4 mnd, 3 mnd, 6 uker), og den siste ble jeg gravid på. Jeg er 32 år. Jeg kunne ønske å bli gravid igjen ganske raskt. Har man alltid eggløsning dersom man har el-slim?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256114-menstruasjon-etter-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke het uvanlig at menstruasjonene kan være uregelmessige, og spesielt når man som du har hatt uregelmessighet også før graviditeten. Normalt vil en menstruasjon komme etter en eggløsning (med typisk slim), men det kan også komme blødninger uten eggløsning. ’Eggløsningsslimet’ sier egentlig ikke noe om eggløsning, men er reaksjon på at det er en kraftig østrogenproduksjon (og det er det som starter eggløsningen), men det kan også være høy østrogenaktivitet uten at det fører til eggløsning. Så slimet er bare indirekte tegn på eggløsning.

Jeg synes du skal se det an noen måneder og søke lege hvis det fortsatt er uregelmessig. Kroppen må få en sjanse for å komme i rytme av seg selv.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...