Gå til innhold

Gulltann/Bro

Anbefalte innlegg

Gjest Smurfen

Hei igjen!

Jeg var til tannlegen nok en gang her forleden(14. gang siden nyttår) og jo flere ganger jeg er der, jo flere ting begynner jeg å lure på.. :) Begynner å få litt dilla på tenner...

Fins det noe man kan sette på ei tann på ett eller annet vis for å få det til å se ut som om det er ei gulltann. En tannpleier der jeg går som har noe som ser ut som ei gulltann. Jeg har ikke turt å spørre om den er ei "ekte" gulltann, eller bare noe som er festet over tanna.. Går det an å få kjøpt noe slikt, hva koster det evt?

Så lurer jeg litt på dette med broer... Hvor går grensen for hvor mange tenner en bro kan erstatte? Jeg mista ei fortann og fikk satt inn ei bro. Hvorfor må man bruke to tenner for å feste den kunstige tanna i? Blir det ikke sterkt nok med ei tann som feste? Hvorfor brukes det gull i broer, og ikke andre metaller? Er det pga at det er allergitestet, eller? Hadde det gått an å bruke titan feks? Når velger man implantat isteden for en bro?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25618-gulltannbro/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei smurfen.

Det gullet du ser glimte i din tannpleiers munn er nok et lite tannsmykke som er festet til tannen. Det er blitt en populær form å pynte opp i munnen. det er enkelt å gjøre, det er ikke så dyrt og det kan fjernes når man er lei av det.

For å erstatte en tann må man som oftest bruke to tenner til å feste en. Det er fordi en tannrot ikke er solid nok til å bære to tenner.

Materialer som brukes i munnen må være edle, altså ikke avgi noe til omgivelsene. De vanligste broene er av en gull-legering som det er brent porselen utenpå. De kan gi et helt naturtro resultat.

Hvor mange tenner som kan erstattes med bro er avhengig av styrken tennene som er igjen har, hvordan de er plassert i munnen osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25618-gulltannbro/#findComment-106262
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...