Gå til innhold

kan jobben gi så kort varsel?

Anbefalte innlegg

Gjest fra konen
Skrevet

Du får fryde deg over hans 100%-vakt.

Hva mener du med 100%-vakt?

Skrevet

Hva mener du med 100%-vakt?

Får han ikke dobbel lønn når han _må_ komme på jobb utenom vaktlista?

nøffgakkmøbææ
Skrevet

han kan selvsagt si nei, men det kan jo føre til litt kjip stemning. i følge arbeidsmiljøloven kan man ikke jobbe mer enn 13 timer hver dag i 5 døgn, pluss at man må ha en pause på x antall timer(under ett døgn) mellom hver vakt.

så altså: med mindre han nettopp hadde vært på vakt kan de gjøre dette.

Caloni Makaroni
Skrevet

Får han ikke dobbel lønn når han _må_ komme på jobb utenom vaktlista?

Det er ikke sånn i kommunen, i alle fall...ingen ekstra lønn om man er sporty og stiller opp på en halvtimes varsel, heller ikke om man blir beordret. Det er dog overtid om man får forskjøvet vakt. Hvis det var slik at denne mannen skulle jobbet 7-15, men nå må jobbe 3-11 istedet, så ville han fått tillegg om han jobbet i kommunen. Men ikke om han egentlig hadde fri.

Gjest sykehusansatt
Skrevet

Min jobb er turnus-jobb, og er det ennattevakt som ikke kommer og som sier ifra uforskammet sent, så er det bare å ta ringerunden da. Enkelte har blitt ringt opp mens dem står og pusser tenna før dem skal legge seg for natta og spurt om dem kan komme på jobb NÅ.

Så hva gjør man da? Noen må jo jobbe?

Hos oss har vi kort-varsel-tillegg i lønna. Hadde ihvertfall.

Skrevet

Tja, jeg jobbet i et basseng en gang (i resepsjonen). Der hendte det vi fikk beskjed om sykdom en halvtime før vi åpnet dørene for de badende. Og da var det bare å kaste seg på telefonen.

En jeg ringte, kom på jobb ti minutter etter at jeg hadde ringt. Han hadde løpt (!) hjemmefra og til jobben, en distanse på en kilometer. Og han sov da jeg ringte!

Skrevet

Så lenge han fikk spørsmål om det er det jo helt OK. Det kan jo hende at arbeidsgiveren akkurat hadde fått beskjed selv.

Skrevet

Skjer dette ofte, eller er det et engangstilfelle. Hvis sistnevnte så ville jeg ha stilt opp uten å mukke. Han kunne da sove i 5 timer, det er ikke så lite en sjelden gang?

Skrevet

Noen må jo stille på jobb. Men en bør få noe igjen for det. Enten må han få en slags standby-lønn eller tillegg for å stille opp på kort varsel.

Jeg forstår godt at dere ble irriterte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...