Gjest uten nick i dag Skrevet 24. april 2001 Del Skrevet 24. april 2001 Hei, Jeg er gravid med 1.barn og har hatt herpes 2 i nærmere 5år. Har gått på Zovirax 400mg x2 hver dag siden 1.utbrudd. Sluttet da jeg ble gravid. Fra uke 8 begynte utbruddene igjen, og de varer enda...jeg er nå i 4-5.måned. Har nå utbrudd nr.6 og har ikke hatt en eneste dag uten utbrudd og smertefulle sår på forskjellige steder i underlivet. Flere utbrudd har gått samtidig og de varer i snitt i 2 uker hver. Regner med at utbruddene vil fortsette hele svangerskapet. Er det sikkert at det ikke er noen fare for fosteret? Har lyst på keisersnitt, da jeg tidligere har hatt utbrudd selv under Zovirax, så det hjelper ikke å ta det rett før fødselen. Er det noen medisiner som er trygge å ta for meg nå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25628-gravid-og-herpes-2/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 24. april 2001 Del Skrevet 24. april 2001 Det er tydelig at du er hardt rammet av herpes, og det lureste du kan gjøre er å drøfte med din lege hva som er mest hensiktsmessig for deg. Når det gjelder barnet ditt, så er det små sjangser for at det skal bli smittet, siden du hadde det første utbruddet før du ble gravid. Undersøkelser i Sverige og Norge viser at 25-30% av alle gravide er smittet av herpes simplex type 2 (HSV2). Likevel er frekvensen av medfødt herpes meget lav. I Sverige er ca.1 per 15000 nyfødte smittet. Det er ikke lurt at du går på Zovirax nå i svangerskapet, men noen ganger vurderer man å gi det rett før fødsel. Ofte vurderer man at keisersnitt er å foretrekke, spes. ved meget kraftige utbrudd. Alt dette må du diskutere med din lege, så du i god tid vet hva du skal forholde deg til. Det kan tenkes at det finnes alternative medikamenter som kan lindre utbruddene i svangerskapet, men det har ikke jeg oversikt over. Forhør deg evt. i forum for gynekologi her på Dol. Lykke til videre i svangerskapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25628-gravid-og-herpes-2/#findComment-106294 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.