Gå til innhold

Gravid og herpes 2

Anbefalte innlegg

Gjest uten nick i dag

Hei,

Jeg er gravid med 1.barn og har hatt herpes 2 i nærmere 5år. Har gått på Zovirax 400mg x2 hver dag siden 1.utbrudd. Sluttet da jeg ble gravid.

Fra uke 8 begynte utbruddene igjen, og de varer enda...jeg er nå i 4-5.måned. Har nå utbrudd nr.6 og har ikke hatt en eneste dag uten utbrudd og smertefulle sår på forskjellige steder i underlivet. Flere utbrudd har gått samtidig og de varer i snitt i 2 uker hver. Regner med at utbruddene vil fortsette hele svangerskapet.

Er det sikkert at det ikke er noen fare for fosteret?

Har lyst på keisersnitt, da jeg tidligere har hatt utbrudd selv under Zovirax, så det hjelper ikke å ta det rett før fødselen.

Er det noen medisiner som er trygge å ta for meg nå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25628-gravid-og-herpes-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er tydelig at du er hardt rammet av herpes, og det lureste du kan gjøre er å drøfte med din lege hva som er mest hensiktsmessig for deg. Når det gjelder barnet ditt, så er det små sjangser for at det skal bli smittet, siden du hadde det første utbruddet før du ble gravid. Undersøkelser i Sverige og Norge viser at 25-30% av alle gravide er smittet av herpes simplex type 2 (HSV2). Likevel er frekvensen av medfødt herpes meget lav. I Sverige er ca.1 per 15000 nyfødte smittet.

Det er ikke lurt at du går på Zovirax nå i svangerskapet, men noen ganger vurderer man å gi det rett før fødsel. Ofte vurderer man at keisersnitt er å foretrekke, spes. ved meget kraftige utbrudd. Alt dette må du diskutere med din lege, så du i god tid vet hva du skal forholde deg til. Det kan tenkes at det finnes alternative medikamenter som kan lindre utbruddene i svangerskapet, men det har ikke jeg oversikt over. Forhør deg evt. i forum for gynekologi her på Dol.

Lykke til videre i svangerskapet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25628-gravid-og-herpes-2/#findComment-106294
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...