Gå til innhold

må man til lege for å bekrefte graviditet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratulerer da :o)

Da jeg ble gravid første gang ringte jeg umiddelbart til helsestasjonen. (var ca. 4 uker på vei og hadde akkurat testet positivt.) Fikk beskjed om at jeg bare kunne ta det med ro! Første kontroll kunne jeg ta i uke 12..

Jeg trodde også man skulle komme til lege for å få bekreftet svangerskapet, men neida.. Testene man tar er gode, så har du testet positivt kan du stole på den.

Når du kommer til første kontroll kan du regne med at det tas GU.

Neida, får du en positiv test kan du nok være trygg på at du er gravid.

De fleste leger ønsker at du venter med å komme til kontroll til du er 8-12 uker på vei.

Noen velger å ta GU, andre ikke. Jeg hadde det bare med førstemann - og da var legen helt nyutdannet...

Når du skal til lege tar du med en urinprøve. Det skal du ha med til alle kontroller. De sjekker for bakterier og for evt. sukker i urinen.

Første gangen tar de også endel blodprøver.

På hver kontroll blir du veid, blodtrykket blir målt og noen vil også sjekke blodprosenten.

MAnge går vekselvis til jordmor og til lege. Jeg synes det er veldig greit. Jordmor har ofte bedre tid, og kan svare på helt andre spørsmål enn legen kan.

Gratulerer med svangerskapet og lykke til videre!

Jeg ble bare forvirra av å gå til legen. Jeg trodde også at jeg måtte dit for å få det offentlig bekreftet. Hadde testet positivt på flere tester hjemme, men testet da negativt hos legen. Dro innom apoteket og kjøpte nye tester som ble positive.

Nei, stol på hjemmetestene og bestill legetime når du er 10-12 uker på vei.

Gratulerer da :o)

Da jeg ble gravid første gang ringte jeg umiddelbart til helsestasjonen. (var ca. 4 uker på vei og hadde akkurat testet positivt.) Fikk beskjed om at jeg bare kunne ta det med ro! Første kontroll kunne jeg ta i uke 12..

Jeg trodde også man skulle komme til lege for å få bekreftet svangerskapet, men neida.. Testene man tar er gode, så har du testet positivt kan du stole på den.

Når du kommer til første kontroll kan du regne med at det tas GU.

Hei

Jeg dro til legen da jeg var i uke 9, hadde tatt en spansk graviditetstest i syden og ville bekrefte at denne stemte. Spurte kontordama som tok i mot urinprøven om den var possitiv, ho tittet overasket på meg og sa, men er du ikke gravid da? :-)

Ho hadde ikke tatt noe graviditetstest, bare de vanlige prøvene, så tror ikke du bør stresse med det.

Gratulerer så mye fra en som går på overtid....

Annonse

Hei

Jeg dro til legen da jeg var i uke 9, hadde tatt en spansk graviditetstest i syden og ville bekrefte at denne stemte. Spurte kontordama som tok i mot urinprøven om den var possitiv, ho tittet overasket på meg og sa, men er du ikke gravid da? :-)

Ho hadde ikke tatt noe graviditetstest, bare de vanlige prøvene, så tror ikke du bør stresse med det.

Gratulerer så mye fra en som går på overtid....

Jeg er ikke gravid :o)

Gjest bebicon

Jeg er ikke gravid :o)

Charly mente nok "litt grønn..", ikke kaffepiken :)'

Jeg personlig synes at man burde gå til lege få å få bekreftet saken. Man hører og leser om folk som testet positivt men var ikke gravide, selv om det ikke er så vanlig ( leste om en her på DOL, f.eks). Men det som er viktigste er at kvinner står ofte på diverse medisiner som kan eller ikke brukes under graviditeten, har noen problemer fra før ( f. eks som meg- Leiden mutasjon som gjør at jeg må stå på blodfortynnende medisin gjennom hele graviditeten ) som burde tas opp med lege, så ja, jeg synes at alle burde ta en tur til lege når de oppdager draviditeten. Jeg mener ikke svangerskapskontroll her, men en vanslig konsultasjon som kan bety så utrolig mye i noen tilfeller.

Synes man kunne unngå så masse problemer og misdannelser og komplikasjoner hvis alle gravide hadde kommet seg til lege før det er gått 10 uker. Man kan jo vente med alle de prøvene osv som koster en del , men de skadene som er oppstått på grunn av medisinering, farlig arbeid, og andre ting kan ikke repareres. Det er jo de første 12 ukene den viktigste utvikling skjer og der misdannelser oppstår, så hvorfor vente inntil det er for sent?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...