Gå til innhold

Er dette migrene tro?

Anbefalte innlegg

Gjest Cornelia76

Jeg har vært enormt mye plaget med hodepine opp gjennom årene, og tok det opp med legen min for fem år siden. Hun avfeide tanken om migrene uten å spørre noe særlig mer om symptomene -og sa jeg nok hadde spenningshodepine, siden jeg også hadde mye stiv nakke og kjevelåsninger. På den tiden hjalp det faktisk med vanlige hodepinetabletter, så hun hadde kanskje rett.

Men nå etter graviditet har hodepinen forverret seg betraktelig. Den holder seg særlig på høyre side, starter bak høyre øye -og går bakover i hodet. Det er et konstant trykk, og hodeverken starter alltid med enorm kvalme som vedvarer til anfallet er over. Opplever også at all lyd irriterer meg, jeg må ha det helt mørkt for å lindre smerten, og helst ligge stille i sengen når det er som verst. Har fremdeles kjevelåsninger og problemer med stiv nakke, men det er ingen sammenheng lenger mellom stivheten og hodepinens karakter. (Kan ha stiv nakke uten å ha vondt i hodet for eksempel -og vondt i hodet uten å ha stiv nakke) Anfallene varer gjerne mellom 4 og 12 timer, kommer kanskje to til tre ganger ukentlig. Jeg kan ikke trene, for da får jeg garantert et anfall rett etterpå. Og alkohol har jeg rett og slett droppet -for jeg tok noen øl her en dag og da lå jeg rett ut i 16 timer sammenhengende. Når jeg sto opp da så var jeg like sliten etter tre timer, la meg for å sove tre timer -og våknet opp til det verste anfallet hittils.

Har vurdert å dra til legen igjen, men er redd for å bli avfeid med det samme utsagnet om at det kun er spenninger. Prøver å ta Paracet eller Ibux, men det hjelper ingenting. Fikk til og med Paralgin Forte for et par uker siden fordi jeg hadde en cysteruptur, men da heller forsvant ikke hodepinen -kun smertene i magen...

Dere som har migrene; høres dette kjent ut? Eller er jeg på en blindvei når jeg tror jeg har migrene?

Hvis jeg har migrene, hvilke tips har dere til å redusere antall anfall?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256535-er-dette-migrene-tro/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest har migrene

Jeg synes du skal gå til legen igjen! Og begynn nå med å skrive ned når du får vondt i hodet/migrene. Skriv også litt om hvordan du opplever det.

Spis regelmessig og drikk nok vann. Ikke sov for mye og ikke for lite... Du bør altså ikke legge det for tidlig eller for sent. Jeg får også migrene av trening, og det er så dumt... Legg merke til om noe i kosten kan utløse (sjokolade, moden ost). Les på nettet; da finner du mer informasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256535-er-dette-migrene-tro/#findComment-2037445
Del på andre sider

4barns mor-77

Heisann!

Jeg har egentlig ikke migrene, så jeg er kanskje ikke den rette til å svare på dette. Men ville bare fortelle om et par episoder i sommer.

Jeg har vært endel plaget med lette hodepiner da jeg har dårlig syn, og ikke alltid er så flink til å bruke briller.

Men i sommer fikk jeg skikkelig hodepine 2 ganger med bare noen få dager i mellom. Prøvde paracet og ibux, men det hjalp ikke litt engang! Så den andre gangen ringte jeg bare legevakta, og de ville ha meg til å komme en tur...

Der fikk jeg noe som de visstnok bruker på alle mulige slags hode-vondter, inkl migrene. Just in case... For som han sa, det kan være tusenvis av årsaker til hodepine, og vanskelig å finne ut hvilken der og da.

Jeg reiste hjem og tok tabletten min, og hodepinen forsvant rimelig fort... Har bare hatt hodepine en gang etterpå, men du verden som de tablettene virker!!!

Vil nok anbefale deg å gå til fastlegen din for å finne ut _om_ du har migrene, men skulle du få et anfall før du rekker å komme deg dit, så ring legevakta. De tar imot så "enkle" tilfeller som hodepine også... Og det hjalp meg ihvertfall!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256535-er-dette-migrene-tro/#findComment-2037462
Del på andre sider

Gjest har migrene

Heisann!

Jeg har egentlig ikke migrene, så jeg er kanskje ikke den rette til å svare på dette. Men ville bare fortelle om et par episoder i sommer.

Jeg har vært endel plaget med lette hodepiner da jeg har dårlig syn, og ikke alltid er så flink til å bruke briller.

Men i sommer fikk jeg skikkelig hodepine 2 ganger med bare noen få dager i mellom. Prøvde paracet og ibux, men det hjalp ikke litt engang! Så den andre gangen ringte jeg bare legevakta, og de ville ha meg til å komme en tur...

Der fikk jeg noe som de visstnok bruker på alle mulige slags hode-vondter, inkl migrene. Just in case... For som han sa, det kan være tusenvis av årsaker til hodepine, og vanskelig å finne ut hvilken der og da.

Jeg reiste hjem og tok tabletten min, og hodepinen forsvant rimelig fort... Har bare hatt hodepine en gang etterpå, men du verden som de tablettene virker!!!

Vil nok anbefale deg å gå til fastlegen din for å finne ut _om_ du har migrene, men skulle du få et anfall før du rekker å komme deg dit, så ring legevakta. De tar imot så "enkle" tilfeller som hodepine også... Og det hjalp meg ihvertfall!

Sist jeg hadde skikkelig migreneanfall tenkte jeg på å ringe legevakten, men jeg hadde så sterke smerter at jeg ikke kunne bevege hodet. Men skjer det igjen at tabletten jeg har ikke virker og det blir så intenst må jeg vurdere det. Vet du hva den tabletten du fikk het?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256535-er-dette-migrene-tro/#findComment-2037510
Del på andre sider

4barns mor-77

Sist jeg hadde skikkelig migreneanfall tenkte jeg på å ringe legevakten, men jeg hadde så sterke smerter at jeg ikke kunne bevege hodet. Men skjer det igjen at tabletten jeg har ikke virker og det blir så intenst må jeg vurdere det. Vet du hva den tabletten du fikk het?

Den heter Diclofenac. Men vet ikke om den vil hjelpe riktig så godt på ordentlig migrene hodepine som den gjorde på min hodepine. Jeg har jo ikke migrene... Tror jeg...

Skulle kanskje tro at de tablettene du får for din migrene ville hjelpe bedre enn tablett for alle mulige hodepiner. Men hvem vet? Det kan jo være verdt et forsøk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256535-er-dette-migrene-tro/#findComment-2037529
Del på andre sider

Jeg har migrene. Symptomene du beskriver ligner veldig på min migrene. Det er vanlig at den er halvsidig og at man blir lys/lyd ømfintlig.

Jeg synes du skal gå til legen og be om å få prøve triptaner. Selv bruker jeg zomig som kverker anfallet somregel i løpet av en time. Uansett kan det være greit å utelukke andre ting.

Paracet/Ibux funker ikke mot

migrene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256535-er-dette-migrene-tro/#findComment-2038328
Del på andre sider

Annonse

Hei Cornelia

Spør du meg høres anfallene dine ut som migrene. Jeg får migrene av og til og har det omtrent som du beskriver. Jeg fikk på prøve tabletten Zomig av min lege. Når jeg tar den forsvinner migrenen i løpet av en time, selv om jeg er helt slått ut (sliten). Men pass på, jeg tok den på tom mage om morgenen og ble virkelig dårlig.

men

det finnes faktisk et bedre alternativ, om enn noe dyrere. Og med det du skriver du har av muskelproblemer ville jeg nok vurdere dette;

Min "kontor-nabo" har vært plaget av migrene i mange år. Han har tatt mye og sterke tabletter. For 3/4 år siden fikk han time hos en naprapat og har etter behandlingen der kun hodepine en sjelden gang. Selv går jeg nå til samme naprapat, som har løsnet mitt låste bekken, og som har fått opp knutene jeg har i nakken og høyre arm etter mange år ved PC'n. Hos denne naprapaten finner du samlet både fysioterapi, akupunktur, kiropraktor og homøopati. Vil du vite mer om dette må du gjerne kontakte meg på e-post. [email protected] mvh EO

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256535-er-dette-migrene-tro/#findComment-2038680
Del på andre sider

Høres veldig ut som det jeg og har. Jeg fikk diagnostisert migrene i fjor.

Samme symptomene som deg.

Men jeg hadde periodevis også aura i forkant av anfall, det er jo veldig typisk for migren. Men man kan ha migreneanfall uten aura og,

da er det ikke så lett å skjelne syns jeg mellom migrene og spenningshodepine.

Legen sa det var vanlig å ha begge deler, og at spenningshodepine kunne utløse migrene og omvendt.

Jeg har vært plaget med stiv nakke, kjeve og skuldre i lengre tid som jeg ikke blir noe bedre av, dette bygger seg opp, gode og dårlige perioder og det virker som om stiv nakke kan være utløsende faktor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256535-er-dette-migrene-tro/#findComment-2044786
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest har migrene

Den heter Diclofenac. Men vet ikke om den vil hjelpe riktig så godt på ordentlig migrene hodepine som den gjorde på min hodepine. Jeg har jo ikke migrene... Tror jeg...

Skulle kanskje tro at de tablettene du får for din migrene ville hjelpe bedre enn tablett for alle mulige hodepiner. Men hvem vet? Det kan jo være verdt et forsøk!

Tablettene tar som oftest migrenen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256535-er-dette-migrene-tro/#findComment-2078486
Del på andre sider

Gjest Jente31

Hei! Jeg har hatt sikker migrene i 13 år.

Jeg går på Atacand (blodtrykksmedisin) forebyggende mot migrene.

Maxalt som anfallsmedisin.

Den virker ikke så godt på meg, men den tar bort de verste smertene på dag 2 (varer i 3 dager hos meg).

Men etter å ha prøvd alle typer inkl. nesespray og sprøyter, er dette typen som har best effekt. Man må prøve seg fram.

Synes du skal be om å få henvisning til nevrolog.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256535-er-dette-migrene-tro/#findComment-2078535
Del på andre sider

• 4 år senere...
veldigbekymret

Dette høres ut som cervikogen hodepine for meg, hodepine som stammer fra låsninger i nakken. Jeg har selv fått konstantert det, og det høres veldig likt ut. Jeg har migrene i tillegg, og det kan også være du har det. For at smerten skal være migrene, må smertene være pulserende. Du skriver at smerten er mer som et konstant trykk.. Er sjelden smertestillende hjelper godt på denne type smerter, migrenemidler er faktisk det eneste som hjelper meg. En nesespray som heter Zomig. Den slår meg helt ut, men når jeg har det som verst, så er det virkelig redningen. Dette medikamentet tar også nakkesmertene og lar muskulaturen slappe av føler jeg. Ellers kan jeg anbefale botox, det har hatt god effekt på meg!:)

Lykke til, håper du finner en løsning på smertene dine, er ubeskrivelig vondt å gå slik:(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256535-er-dette-migrene-tro/#findComment-3197650
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...