Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Emilia

Var på ultralyd i dag i uke 9. Legen fant tre stykker. Alt er kaos så jeg trenger litt råd og tips.

Hvor lenge varer et slikt svangerskap?

Hva slags og hvor stor er sjansen for at noen av barne får noen skader? (er det større sjans enn ved vanlig fødsel)

Blir man lagt inn på sykehus flere måneder før fødselen?

Noe jeg må passe ekstra godt på i svangerskapet?

Har jeg krav på noe ekstra hjelp og støtte?

Bor i Rogaland, hvem kan jeg kontakt?

Vær så snill å svar på noe av dette. Alt er bare kaos nå og jeg er så bekymret.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25662-hjelp-trillinger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Ja, her skjønner jeg at det blir litt ståhei. Det er klart at det er en stor omveltning å venne seg til en slik overveldende tanke. Gratulerer. Jeg skal prøve å svare deg på noe av det du lurer på, men jeg må poengtere at det er store variasjoner når det gjelder flerlingesvangerskap, og det er veldig mye som du rett og slett må ta som det kommer. Du har uansett rett og krav på mye informasjon og hva du har i vente, samtidig som du må få instrukser for hvordan du skal forholde deg. Du blir helt sikkert fulgt opp på spesialavdeling, ikke hos allmenpraktiker eller din fastlege.

Et trillingsvangerskap varer aldri 40 uker, selv om man ønsker å holde det gående så lenge som mulig. Barnas tilstand blir fulgt opp nøye, og man avslutter svangerskapet hvis det viser seg at de har det bedre utenfor livmoren. Det er klart det innebærer en viss risiko å bære på trillinger, den største faren er knyttet til altfor tidlig fødsel, noe man må legge mye resurser inn for å forhindre.

Det er ikke uvanlig at man blir lagt inn til observasjon en stund før planlagt fødsel, som alltid skjer ved keisersnitt. Man tar ikke sjangsen på vanlig fødsel når det er 3 stykker som skal ut. Hvor lenge man er innlagt før forløsning, varierer. Du får håpe på lengst mulig tid i frihet, men basere deg på at i dette svangerskapet blir det heltidsjobb å passe på deg selv og dine 3. Det er ikke vanlig at man fungerer særlig lenge i arbeidslivet når man bærer på trillinger.

Du kan inntil videre leve nogen lunde som normalt, men jeg vil anbefale deg å ikke utsette deg for de altfor store påkjenningene. Ingen grunn til å være avholdende i seksuallivet.

Du har helt sikkert krav på ekstra hjelp og støtte når barna er født, men i svangerskapet vil ofte en sykemelding være nok til å ivareta sine forpliktelser. Har du barn fra før, vil sikkert kravene bli større, og her er det mulig du har rettigheter som jeg ikke har oversikt over her og nå.

Jeg har ikke anledning til å anbefale leger eller annet helsepersonale her på Dol, men jeg synes du skal snakke med din faste lege, for snarest mulig å komme til spesialistavdeling hvor du får ytterligere informasjon.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25662-hjelp-trillinger/#findComment-106296
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...