amstaff Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Jeg er 72 år og har de siste 8 år hatt angina, der jeg bl.a.bruker Selo-Zok200mg Imdur 60mg,Norvasc,Albyl-E og Pravachol Jeg er engasjert til et oppdrag i Litauen og oppholder meg her mesteparten av tiden. Er i den forbindelse invitert til sauna,jeg vet at det er tradisjon med alkoholbruk sammen med saunaen, hvordan kan dette påvirke min angina?Jeg er vanligvis måteholden med alkohol,dvs jeg drikker svært skjelden, og små mengder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/256681-sauna/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Svar til Amstaff. Din medisinering for en sannsynlig (?) stabil angina pectoris synes helt adekvat og i overensstemmelse med moderne prinsipper. Jeg går ut fra at din situasjon er vurdert dit hen at det ikke er indikasjon for å utrede deg videre med det vi kaller coronar angiografi (røntgenundersøkelse av hjertets kransårer). En sauna kombinert med alkohol hos en person som bruker Imdur, eventuelt også nitroglycerin, samt to blodtrykksaktive substanser som Selozok og Norvasc, vil kunne oppleve ubehageligheter i badstuen. Hvis du ikke er fast badstubruker burde du langsomt tilvenne deg, fordi varmen vil føre til en betydelig utvidelse av dine overflate-blodårer, og dermed gi en redusert tilbakestrømning av blod til den sentrale sirkulasjon (hjerte/lunger). Du har en medikamentelt redusert evne til å kompensere for dette, og det vil kunne medføre at du kan få et ikke ubetydelig blodtrykksfall i forbindelse med badstuen. Hvis du på toppen får inn endel alkohol, som også gir utvidelse av perifere årer, vil det kunne bli for meget for deg. La spriten være, og gled deg over alt det andre ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/256681-sauna/#findComment-2060401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.