Gå til innhold

Betennelse i bløtvev forran ropehullet

Anbefalte innlegg

Mann, 37 år. Er dette betennelse? Bør jeg engste meg for å få sett på dette videre her og nå?Den siste månten har jeg hatt litt dårlig allmenntilstand (influensalgnende uten feber) en del halsbrann ved spising og fysisk aktivitet. For 5 dager siden fikk jeg smerter når jeg satt i endetarmsåpningen. Siden jeg hadde testikkelkreft for 6 år siden med cellegift gikk tankene til kreft. Prøvde å berolige meg med at det sikkert bare var hemeroider og bestillte time hos fastlegen (3 uker ventetid). Dagen etter merket jeg en hevelse/kul (på størrelse med en plomme) i bløtvevet forran rompehullet (dvs mer eller mindre hele bløtvevet). Fikk hastevisitt hos fastlegen. I løpet av de 5 minuttene jeg var der konkluderte han med betennelse. Jeg fikk en antibiotikakur (Flagyl 400mg Keflex 500mg). Det var litt overraskende diagnose, og jeg fikk ikke fortalt noe særlig om nedsatt almenntilsand og noe værkende ledd under trening den siste månten. Denne kuren har jeg hatt i 3 dager. Det er fortsatt veldig vondt. I tillegg hoster jeg slim (duverden som trykk i kroppen forplanter seg til rompehullet). Har også surkling/knitring i lungene når jeg puster helt ut. Høres laber ut, men det er ikke veldig ille. Jeg er absolutt fungrende og skal på jobben i morgen.

Bekymret mann på 37, lykkelig gift og 3 små barn.

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er vanskelig å si om dine foroskjellige plager har noe sammenheng med hverandre. I og fpr seg flere av dem krever oppmerksomhet etter min mening. Jeg synes at dårlig form og allmentilstand bør absolutt undersøkes. Det er svært mye som kan være bakgrunn for det og det nytter ikke for meg å begynne å gjette. Hoste og slimdannelese kan tyde på luftveisinfeksjon som i seg selv kan være årsak til litta vært av allmensymptomer. Derimot har jeg lite tro på at halsbrann er noe mer enn lokalsymptom som vanligvis går over etterhvert og neppe krever noe særlig oppfølgning. Hva hevelsen og smertene fra endetarmregionen kan være og hva det skyldes er det vanskelig for meg å si noe om . Det kan godt være betennelse uten at jeg vil påstå noe mer. Hvorvidt dette har noe sammenheng med din dårlige allmentilstand har jeg litt tvil om, men som sagt jeg har ingen mulighet til å komme med noen klar diagnose. Mitt forslag er at du venter på den timen du har fått hos allmenlegen og

går gjennom systematisk dine plager, slik at han kan danne seg et bilde utføre undersøkelser og eventuelt ta de prøver som kan være nødven dige.

• 1 måned senere...

Det er vanskelig å si om dine foroskjellige plager har noe sammenheng med hverandre. I og fpr seg flere av dem krever oppmerksomhet etter min mening. Jeg synes at dårlig form og allmentilstand bør absolutt undersøkes. Det er svært mye som kan være bakgrunn for det og det nytter ikke for meg å begynne å gjette. Hoste og slimdannelese kan tyde på luftveisinfeksjon som i seg selv kan være årsak til litta vært av allmensymptomer. Derimot har jeg lite tro på at halsbrann er noe mer enn lokalsymptom som vanligvis går over etterhvert og neppe krever noe særlig oppfølgning. Hva hevelsen og smertene fra endetarmregionen kan være og hva det skyldes er det vanskelig for meg å si noe om . Det kan godt være betennelse uten at jeg vil påstå noe mer. Hvorvidt dette har noe sammenheng med din dårlige allmentilstand har jeg litt tvil om, men som sagt jeg har ingen mulighet til å komme med noen klar diagnose. Mitt forslag er at du venter på den timen du har fått hos allmenlegen og

går gjennom systematisk dine plager, slik at han kan danne seg et bilde utføre undersøkelser og eventuelt ta de prøver som kan være nødven dige.

Oppdaterer resultat/status:

Fikk antibiotikakur + måtte operere for absess(byll) i bløtvevet forran endetarm. Dette var visst ikke uvanlig.

Etter dette måtte jeg på ny antibiotikkur for lungebetennelse. Antar jeg snart er frisk - det tar på å ikke kunne trene på snart 3 månter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...