Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.Jeg har de siste tre årene hatt små celleforandringer og vært under oppfølging. For 1 år siden fikk jeg vite at jeg har HPV 16 og ingen celleforandring, men når jeg tok prøve igjen for 1 måned siden fikk jeg vite at det var usikkert om jeg hadde celleforandring igjen, og jeg ble derfor sendt til sykehuset for å ta en utvidet celleprøve. Jeg tok denne prøven på onsdag i forrige uke og jeg har etterblødninger ennå, akkurat som mensen som aldri vil gi seg (brun utflod). Gynekologen som tok prøven av meg sa jeg måtte gå med bind resten av dagen, men ikke noe mer. Derfor lurer jeg på om dette er normalt? Har lest at man lett kan få blødninger etter samleie hvis man har celleforandringer, og kom til å tenke på dette når ikke blødningen vil gi seg helt. Har hatt mange tunge stunder i påvente av nye prøver og tanker man har gjort seg. Jeg har vært veldig redd for at jeg har kreft og tror at jeg har det til tider. Har hatt ofte mens-lignende smerter i magen og vært hos gynekologen som ikke fant noe som helst galt. Venter nå på svar på prøven jeg tok og om jeg må til konisering. Hva slags symtomer har man hvis man får kreft i livmorhalsen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256745-utvidet-cellepr%C3%B8ve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

sella1365380294

Vær for all del ikke redd for kreft. Celleforandringer kan være forstadier til kreft, men ikke alltid. Ved at du nå har tatt en såkalt "utvidet celleprøve" har de skjært en liten bit fra overflaten i livmorhalsen, derfor blør du. Ved å sende denne til labben, vil det vise seg om biten inneholder celleforandringer. Dersom den ikke gjør det, behøver det ikke nødvendigvis bety at celleforandringene er borte, men at de kanskje ikke har truffet godt nok. Jeg har selv vært gjennom hele denne prosedyren for noen år siden og gikk i 3-4 år med vekselsvis fine prøver og påviste celleforandringer. Det endte til slutt opp med konisering, dvs. at det tas en liten bit av livmorhalsen - der hvor celleforandringene er påvist.Dette for å forhindre evt. senere utvikling av kreft. Hadde du hatt kreft hadde dette vært påvist for lenge siden, når du har gått så mye til kontroller. Jeg har ikke hatt problemer i det hele tatt etter operasjonen og dette er ingenting å grue seg for. Nå gjøres det visstnok med laser også.

At du blør og har menslignende smerter skyldes den siste prøven du tok, for det er i realiteten et lite inngrep.

Mette Moen, Gynekolog

Det lyder som du er under god kontroll og jeg synes ikke du skal tenke på kreft. Hadde noe slik vært på gang, ville gynekologen med stor sannsynlighet ha sett det ved undersøkelsen. Det er ikke uvanlig med småblødningen stund etter en slik prøvetaking.

Blødning etter samleie er ganske vanlig hos kvinner i fruktbar alder, spesielt om de bruker p-piller.

Livmorhalskreft gir blødning utenom menstruasjon, men ikke smerter i tidlig stadium.

Jeg synes du skal slappe av. Det er mange forstadier til kreft, og prosessen går langsomt. Så med den tette oppfølging du har hatt, tror jeg helt sikkert at du kan ta det med ro. Men jeg skjønner selvsagt at du er litt nervøs.

I verste fall kan det bli snakk om en liten operasjon på livmorhalsen, konisering, hvis det er celleforandringer ned i vevet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...