Gå til innhold

Herpes

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 37 år som fikk herpes i underlivet fra et munnsår hos min mann for 11 år siden. Etter det første kraftige utbruddet har jeg kun hatt 3-4 utbrudd på disse årene. Vi har ikke tatt noen andre hensyn enn at vi ikke har sex når jeg har hatt utbrudd eller har vært redd et utbrudd har vært underveis (f.eks ved kløe). Min mann har ikke blitt smittet, men han har selvagt viruset i kroppen, ettersom han har munnsår innimellom.

Nå har jeg lest at viruset også kan smitte utenom utbrudd. Er det riktig? Dette vil jo da si at dersom jeg noen gang skulle bytte partner, så kan jeg aldri ha sex med ham uten kondom. Er det virkelig sånn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256763-herpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er riktig som du har lest at av og til foregår det virusproduksjon utenom utbruddene etter genital herpes (og forsåvidt ved andre lokalisasjoner også). Men jeg tror at du kan ta det med ro med tanke på overføring til din mann. Han har, som du sier, herpes infeksjon selv, som vises ved munnsår innimellom. Det er ingen skarp skille mellom type 1 og 2 herpes når det gjelder lokalisasjon. Over 20% av genitalherpes forårsakes av herpes type 1, og type 2 forekommer også overfor beltestedet, som i munnregionen. Infeksjon med den ene typen gor en ganske god beskyttelse mot infeksjon med den andre typen. Om det allikevel forekommer en superinfeksjon med den andre typen vil i de fleste tilfelle ikke gi sterke kliniske symptomer. Jeg tror faktisk ikke at du eller han vil merke noen forskjell. Jeg synes at dere bør slippe å grave etter kondomer hver gang dere har tenkt å ha sex.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256763-herpes/#findComment-2040214
Del på andre sider

Gjest har herpes selv

Jeg har opplevd akkirat det samme ble smittet for ca 12 år siden ved munnsex ved min daværende partner, men jeg har utbrudd ca 2 gang i året enda.

Har ikke sex ved utbrudd. Det er mest smittsomt likefør og under utbrudd, men selvsagt en risiko for at man kan smitte noen i andre perioder også.

Jeg har informert sexpartnerene mine om dette, men vi har ikke brukt kondom. Ingen av disse er blitt smittet, ikke som jeg vet om iallefall.

Så en risiko vil det alltid være, men må bli opp til hver enkelt å finne ut hva man skal gjøre.

Blir alltid litt stress når man skifter partner og mpåtte fortellle det, men sånn er det no bare

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256763-herpes/#findComment-2040218
Del på andre sider

Jeg har opplevd akkirat det samme ble smittet for ca 12 år siden ved munnsex ved min daværende partner, men jeg har utbrudd ca 2 gang i året enda.

Har ikke sex ved utbrudd. Det er mest smittsomt likefør og under utbrudd, men selvsagt en risiko for at man kan smitte noen i andre perioder også.

Jeg har informert sexpartnerene mine om dette, men vi har ikke brukt kondom. Ingen av disse er blitt smittet, ikke som jeg vet om iallefall.

Så en risiko vil det alltid være, men må bli opp til hver enkelt å finne ut hva man skal gjøre.

Blir alltid litt stress når man skifter partner og mpåtte fortellle det, men sånn er det no bare

Hvordan reagerer nye partnere når du forteller det? Man føler seg jo litt spedalsk.. Og å skulle smitte noen er jo skrekken, for det er en fæl sykdom synes jeg, og det finnes jo ingen kur for den, man har den på livstid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256763-herpes/#findComment-2048430
Del på andre sider

Gjest har herpes selv

Hvordan reagerer nye partnere når du forteller det? Man føler seg jo litt spedalsk.. Og å skulle smitte noen er jo skrekken, for det er en fæl sykdom synes jeg, og det finnes jo ingen kur for den, man har den på livstid.

Ja, det er ubehagelig å måtte fortelle det og alltid noe jeg gruer meg til, men no er det jo ikke noe man dør av, det kunne vært verre:)

Og nå er jeg nettopp blitt singel igjen og vet at om jeg møter en ny, s er det på igjen, Men nå har jeg alltid vært veldigf forsiktig med sexpartnere, har aldri sex uten at vi begge er sjekket for kjønnsykdommer. Det er jo mye farligere med hiv eller klamydia.

Men samtidig vet jeg at gjennom de 13 åran har jeg ikke smittet noen av sexpartnerene mine, har god kontakt med de fleste av dem(er ikke så mange) Så trur jeg ville vært oppdatert om jeg hadde på ført dem herpes:)

Så etter 13 år, er nok sjansene mye mindre for å kunne smitte noen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256763-herpes/#findComment-2049071
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...