Gå til innhold

Spasmeangina (prinzmetalsangina)

Anbefalte innlegg

Spasmeangina (prinzmetalsangina)

Hva vet du om spasmeangina, (prinntzmetals angina)? Jeg vet bare at det er noe dritt å ha det, håper at jeg skal respondere på medisinen som jeg foreløbig er satt på. (Imdur 60 mg og Albyl 75 mg, droppet vanndrivende grunnet lavt blodtrykk, og så har jeg nitro til å legge under tungen ved akutte behov). VAr innom her i juli med mange spørsmål i forhold til alle mine plager. Nå er jeg 100% sykemeldt og har litt bedre dager. Trenger mye hvile, det vil si at jeg blir veldig sliten når jeg har utført en aktivitet som å gå i trapper, bakker eller tunge løft. Også etter måltid kan jeg føle meg ganske så utmattet. Kipe greier, men lurer på om det er flere sånne som meg her inne? Infine

- infine

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257092-spasmeangina-prinzmetalsangina/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Hvor gammel er du?

Og hvordan har du anfallene? Varer de lenge?

Jeg er 45 og kvinne. Noe som har gjort det svært vanskelig med tanke på å bli tatt på alvor. Anfallene kommer som smerter i bryst, og mellom skulderblad. I mitt tilfelle er smertene mer som knip enn trykk. Disse smertene minner mest om "betennelsesmerter" og er i grunnen ganske konstante men kjenner de selvfølgelig best når jeg er i ro. Av og til, (heldigvis sjelden) får jeg ekstreme smerter mellom skulderbladene eller ekstreme "tak" i hjertet.Nitroglyserin hjelper litt mot krampene i hjertet, men ikke mot smertene mellom skulderbladene.

Ellers opplever jeg rett som det er at hjertet slår ekstra tungt til tross for null belastning, men uten at pulsen blir øker. Vet ikke om det er et symptom eller om det er stress. (har selv tatt initiativ til å sjekke ut med psykiater og psykolog med tanke på hypokondri og stress, fikk hos begge tilbakemelding om at jeg forholder meg realistisk og fornuftig i forhold til mine plager som kan relateres til de konkrete funn som er gjort: spasmer i koronararterier, ST-forandringer på EKG, væske i lungene)

Disse plagene har jeg hatt lenge og nå har det utartet seg til at jeg får symptomer på andre former for hjerteproblemer. Det mest plagsomme for meg nå er at jeg blir så fort sliten. Jeg kjenner en murring i brystet hele tiden, og hver gang jeg gjør noe øker pulsen litt og den blir svært "tung" uten at den blir faretruende høy, videre får jeg pusteproblemer(er selvfølgelig forsiktig med belastninger). Etter sånne hendelser og etter måltider blir jeg ufattelig sliten og må hvile. Nå er jeg kommet så langt at jeg blir sliten mens jeg spiser. Nummeret før jeg må innta måltidene liggende.

Når jeg skal prøve å beskrive slitenheten kan den vel best forklares med at det virker som om all væske forlater kroppen, og selv om jeg drikker 1/2 liter vann på kort tid hjelper det ikke. Har opplevd å være så utmattet at jeg ikke klarer å følge samtaler eller huske navn på de jeg snakker med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...