Gå til innhold

HIV-test ved graviditet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror de er pålagt å informere om at de tar hiv-test.

Jeg har heller ikke blitt informert om dette i mine to svangerskap, så det kan jo tenkes de er unntatt informasjonsplikten ovenfor gravide.

Vi er jo ikke i en posisjon der vi kan velge å si nei til testen, slik andre kan.

Annonse

Jeg har heller ikke blitt informert om dette i mine to svangerskap, så det kan jo tenkes de er unntatt informasjonsplikten ovenfor gravide.

Vi er jo ikke i en posisjon der vi kan velge å si nei til testen, slik andre kan.

Samtykke skal strengt tatt gis. Ein kan ikkje gi samtykke dersom ein ikkje blir spurd.

Men det blir naturlegvis ikkje alltid gjort. Hos min lege er det berre "denne testen tar vi" - så eg har jo visst om det. Men det har såvisst ikkje vore frivillig, slik den i teorien er.

Ikkje det at det gjer meg noko personleg, men eg syns ein kan forholde seg til reglane.

Joda, nysgjerrig som jeg var, spurte jeg om jeg kunne nekte. Og det kunne jeg, men da ville jo helsepersonellet tro at jeg var positiv, og ta forhåndsregler.

Jeg nektet selvfølgelig ikke. :-)

Annonse

Prinsesse Leia

Er jo tydeligvis forskjellig hvordan legene praktiserer dette. 1. gang ble jeg informert om at det ble tatt HIV test, 2. gang spurte legen om jeg syntes det var nødvendig å ta HIV test - hvorpå vi ble enige om at det ikke var nødvendig, UTEN at noen behandlet meg som HIVpositiv i etterkant. Og nå har jeg faktisk ikke fått spørsmålet - men gjør meg ingenting om legen har tatt HIVtest. Forestiller meg at det er bedre å ta for mange tester, enn for få.

Joda, nysgjerrig som jeg var, spurte jeg om jeg kunne nekte. Og det kunne jeg, men da ville jo helsepersonellet tro at jeg var positiv, og ta forhåndsregler.

Jeg nektet selvfølgelig ikke. :-)

Aha, det visste jeg ikke. Men det er vel neppe mange som nekter :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...