Gå til innhold

HIV-test ved graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest nordlands
Skrevet

Dersom man kommer til legen og er gravid, vil man da bli testet for HIV, bare mor eller også far? - eller må man be om dette selv?

Fortsetter under...

fuji1365380447
Skrevet

Legen min tok HIV test på meg uten å informer eller spør meg. Så bare at det sto NEGATIV i papirene mine etter den vanlige kontrollen med blodprøver.

Skrevet

HIV-test er standard av gravide. Men ikke av barnets far, det er noe dere må be om å få tatt selv.

Skrevet

Du blir automatisk testet for HIV ved vsvangerskapskontroll.

Barnets far blir ikke testet. Hvis han ønsker å testes han også, kan han ordne dette på f.eks Olafiaklinikken (Oslo) eller hos egen lege.

Skrevet
  fuji skrev (På 6.12.2006 den 16.53):

Legen min tok HIV test på meg uten å informer eller spør meg. Så bare at det sto NEGATIV i papirene mine etter den vanlige kontrollen med blodprøver.

Jeg tror de er pålagt å informere om at de tar hiv-test.

Skrevet
  org skrev (På 6.12.2006 den 17.26):

Jeg tror de er pålagt å informere om at de tar hiv-test.

Jeg har heller ikke blitt informert om dette i mine to svangerskap, så det kan jo tenkes de er unntatt informasjonsplikten ovenfor gravide.

Vi er jo ikke i en posisjon der vi kan velge å si nei til testen, slik andre kan.

Annonse

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det var standardprosedyre å ta HIV-test på gravide, og at man kan nekte - men da blir man automatisk behandlet som positiv, for sikkerhets skyld.

Skrevet
  filiokus81 skrev (På 6.12.2006 den 18.17):

Jeg har heller ikke blitt informert om dette i mine to svangerskap, så det kan jo tenkes de er unntatt informasjonsplikten ovenfor gravide.

Vi er jo ikke i en posisjon der vi kan velge å si nei til testen, slik andre kan.

Samtykke skal strengt tatt gis. Ein kan ikkje gi samtykke dersom ein ikkje blir spurd.

Men det blir naturlegvis ikkje alltid gjort. Hos min lege er det berre "denne testen tar vi" - så eg har jo visst om det. Men det har såvisst ikkje vore frivillig, slik den i teorien er.

Ikkje det at det gjer meg noko personleg, men eg syns ein kan forholde seg til reglane.

Skrevet

Jeg ble ikke spurt på forhånd. Det er standard prosedyre med HIV-test, men helsepersonell har visst plikt til å informere på forhånd hvilke prøver som blir tatt.

Som det blir sagt her blir man behandlet som smittefarlig dersom man ikke har tatt testen.

4barns mor-77
Skrevet

Jeg har vært igjennom 4 svangerskap, og har alltid blitt spurt på forhånd ang HIV-test.

Mulig de ikke spør alltid, men de skal uansett informere om at det blir gjordt!

Skrevet

Det varierer tydeligvis, men bare spør legen når du kommer til kontroll.

Skrevet
  filiokus81 skrev (På 6.12.2006 den 18.17):

Joda, nysgjerrig som jeg var, spurte jeg om jeg kunne nekte. Og det kunne jeg, men da ville jo helsepersonellet tro at jeg var positiv, og ta forhåndsregler.

Jeg nektet selvfølgelig ikke. :-)

Annonse

Skrevet

Jeg ble ikke spurt - men jeg visste jo at den ble tatt, det sto jo også i papirene etterpå.

Men jeg hadde på forhånd hørt at man skulle spørres, så jeg reagere litt på det, ja.

Pappa'n ble ikke testet.

Prinsesse Leia
Skrevet

Er jo tydeligvis forskjellig hvordan legene praktiserer dette. 1. gang ble jeg informert om at det ble tatt HIV test, 2. gang spurte legen om jeg syntes det var nødvendig å ta HIV test - hvorpå vi ble enige om at det ikke var nødvendig, UTEN at noen behandlet meg som HIVpositiv i etterkant. Og nå har jeg faktisk ikke fått spørsmålet - men gjør meg ingenting om legen har tatt HIVtest. Forestiller meg at det er bedre å ta for mange tester, enn for få.

Skrevet
  org skrev (På 7.12.2006 den 6.52):

Joda, nysgjerrig som jeg var, spurte jeg om jeg kunne nekte. Og det kunne jeg, men da ville jo helsepersonellet tro at jeg var positiv, og ta forhåndsregler.

Aha, det visste jeg ikke. Men det er vel neppe mange som nekter :o)

Skrevet

Første svangerskap ble jeg spurt om jeg ville ta testen; denne gangen ble jeg ikke spurt men legen krysset av på HIV-test på blodprøvepapirene.

Gjest milliee
Skrevet
  org skrev (På 7.12.2006 den 6.52):

du kan nekte hiv-testen, men ikke syfilisprøven

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...