Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 24 år som nå har brukt p-piller i over 6 år. Det som er problemet er at jeg glemmer de.. Er alt for sløv så de blir ofte glemt.. For tiden er jeg ikke i et forhold, men ja, jeg har sex innimellom..

Det jeg lurer på er om du har noe pervensjonsmiddel å anbefale utenom p-piller da jeg er så glemsk.. Jeg vet at kondom er d aller beste, men nå er d ikke alltid at d blir sånn desverre... Jeg er også i den kotegorien av de som bruker pillen som nå blir bytta ut med et dyrere alternativ ved nyttår.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257241-prevensjonsmiddel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. P-plaster er en veldig grei erstatning synes jeg. Da skal du bare skifte plaster en gang i uken, på en fast dag.. Dette er en mye bedre løsning for oss som er så glemsk =)

Du har et plaster på i en uke og så bytter. Etter 3 uker har du en plaster-fri uke. Hvis du vil hoppe over mensn, da tar du bare et nytt plaster på den "egentlige pillefrie uken" . Kjempeenkelt og greit synes nå jeg i forhold til hva man måtte styre med hvis man skulle hoppe over mensen med p-piller.

I tillegg er det en jevnere forekomst av østrogen med plaster, så man slipper det veldige hormonfallet som enkelte p-piller har i ulike deler av syklusen.

Håper du finner ut av det!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257241-prevensjonsmiddel/#findComment-2045055
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er flere ting du kan velge mellom. For eksempel en prevensjonsring som virker som en p-pille. Den legges i skjeden og kan ligge i tre uker, så er du uten ring i en uke hvor det kommer blødning og så legger du opp en ny ring. Du kan sette din mobil til å gi signal når den skal ut og en ny skal inn.

Så kan du få lagt en p-stav under huden, den kan ligge i tre år (en type kan ligge i fem år). Den koster over 1000 kroner, men så har du prevensjon i mange år. Noen får litt uregelmessige blødninger, og noen få mister menstruasjonen helt. Den er meget sikker og kan lett fjernes hvis du ikke liker den, effekten er raskt ute av kroppen.

Hvis du velger å fortsette med p-pille, så finnes en som ligner veldig på Trionetta, den heter Microgynon og er likeså billig og den har den fordel at du kan hoppe fra brett til brett og utsette menstruasjonen i flere måneder og selv kan velge når du vil ha blødning.

I prinsipp kan du også få en spiral, men da må du være sikker på at du ikke pådrar deg en infeksjon, for etter en underlivsbetennelse kan 15 % bli sterile, og det er muligens litt større risiko med innlagt spiral.

Det skulle altså være mye å velge mellom.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257241-prevensjonsmiddel/#findComment-2045893
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...