Gå til innhold

Vedr. innlegg om selvdestruktivitet

Anbefalte innlegg

Gjest Aina E

En liten ting bare.

Dette innlegget viser jo klart at personen blir avvist, ikke trodd osv... og at det er litt derfor hun søker hjelp her...

Når man er så ung, er det ikke sikkert at det er så lett å formulere et "skrik om hjelp".

Kan ikke en sletting av innlegget gjøre tilstanden verre da hun blir avvist her også?

Håper dere tar vare på innlegget og forsøker å finne ut hvem det er og hjelper henne så godt dere kan.

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25735-vedr-innlegg-om-selvdestruktivitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det samme tenkte jeg Aina.

Et varsel om selvdestruktivitet, er jo et gedigent rop om hjelp. Så jeg fikk helt vondt i magen jeg når jeg så at hun ble avvist og fryktet det verste. Jeg slo meg til ro med at når webmaster skrev, "Tilfeldigvis kjente til hennes hjemkommune" så var ikke det så tilfeldig som det så ut som. Vi får satse på at hun fikk den hjelpen hun trengte og ikke mer salt i såret.

Jeg synes det er riktig - og viktig - at slike innlegg blir slettet og erstattet med den standardteksten som brukes i slike tilfeller. Jeg tror dette er til beste både for den som har skrevet innlegget - og for andre brukere her. I denne teksten oppfordres vedkommende til å ta kontakt med den lokale legevakten - noe som etter min mening vil være det mest konstruktive. Jeg ser ikke på det som en avvisning av den som er fortvilet - men som et forsøk på å hjelpe vedkommende til å kanalisere til fortvilelse til steder hvor man har en reell mulighet til å hjelpe. Ved å slette innlegget her, gis det også et tydelig signal om at dette ikke er et sted hvor man kan gi varsler om selvdestruktivet - for så å vente på at noen andre skal handle.

Hvis man sliter med selvdestruktivet, tror jeg det er godt å ha faste "grenser" å forholde seg til mht. utagering. Det at alle slike innlegg slettes - og erstattes med samme tekst - gjør at det blir forutsigbart hva som skjer når man skriver slike innlegg her. Da blir ikke dette et sted hvor man kan teste ut om noen bryr seg nok til å gjøre noe...

Det er mange her som sliter eller har slitt med tendenser til alvorlig selvdestruktivitet. For noen vil det vekke mye angst og uro å lese om andres trusler - og også av hensyn til disse bør varsler om selvskading slettes - synes jeg...

Forum for psykiatri kan være til hjelp for mange i ulike situasjoner - men slik jeg ser det - er det ikke et egnet sted å rope ut sine selvmordstrusler. Vi som leser slike innlegg kan som regel ikke gjøre noe som helst - fordi vi ikke kjenner identiteten til den som skriver. Hvis slike innlegg får bli stående, vil enkelte kunne ha grunn til å regne med at noen her varsler om hva som er i ferd med å skje - fordi man tror at noen kjenner en. Slik falsk "trygghet" kan være livsfarlig - bokstavelig talt...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Avgjørelser om sletting er alltid svært vanskelige. Webmaster siitter ofte alene uten å kunne konferere med andre - særlig på nattestid. Avgjørelsene må i tillegg fattes ganske raskt.

Jeg trenger ikke gi noen faglig begrunnelse for dette siden det allerede er svært godt formulert i froskens innlegg.

Gjest Aina E

Jeg synes det er riktig - og viktig - at slike innlegg blir slettet og erstattet med den standardteksten som brukes i slike tilfeller. Jeg tror dette er til beste både for den som har skrevet innlegget - og for andre brukere her. I denne teksten oppfordres vedkommende til å ta kontakt med den lokale legevakten - noe som etter min mening vil være det mest konstruktive. Jeg ser ikke på det som en avvisning av den som er fortvilet - men som et forsøk på å hjelpe vedkommende til å kanalisere til fortvilelse til steder hvor man har en reell mulighet til å hjelpe. Ved å slette innlegget her, gis det også et tydelig signal om at dette ikke er et sted hvor man kan gi varsler om selvdestruktivet - for så å vente på at noen andre skal handle.

Hvis man sliter med selvdestruktivet, tror jeg det er godt å ha faste "grenser" å forholde seg til mht. utagering. Det at alle slike innlegg slettes - og erstattes med samme tekst - gjør at det blir forutsigbart hva som skjer når man skriver slike innlegg her. Da blir ikke dette et sted hvor man kan teste ut om noen bryr seg nok til å gjøre noe...

Det er mange her som sliter eller har slitt med tendenser til alvorlig selvdestruktivitet. For noen vil det vekke mye angst og uro å lese om andres trusler - og også av hensyn til disse bør varsler om selvskading slettes - synes jeg...

Forum for psykiatri kan være til hjelp for mange i ulike situasjoner - men slik jeg ser det - er det ikke et egnet sted å rope ut sine selvmordstrusler. Vi som leser slike innlegg kan som regel ikke gjøre noe som helst - fordi vi ikke kjenner identiteten til den som skriver. Hvis slike innlegg får bli stående, vil enkelte kunne ha grunn til å regne med at noen her varsler om hva som er i ferd med å skje - fordi man tror at noen kjenner en. Slik falsk "trygghet" kan være livsfarlig - bokstavelig talt...

Meget bra sagt, jeg forsøker å se ting fra flere sider, men det er alltid vanskelig å vurdere...

Som du nevner så følte jeg jo selv et visst ansvar når jeg leste dette og det er ikke lett for meg som selv sliter med psyken.

Takk for svaret!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...