Gå til innhold

klamydia

Anbefalte innlegg

Gjest sommerfugl1

Hei.

I sommer fortalte min tidligere partner at han hadde hatt klamydia da vi var sammen. Jeg hadde da opplevd noe kløe og svie ved urinering, mer utflod enn vanlig og litt "klebete", slimaktig utflod. Jeg testet meg og det viste seg at jeg hadde klamydia. Jeg tok en antibiotikakur . Jeg har imidlertid fortsatt litt slimete utflod og noe kløe nedentil. Jeg har bestilt en ny time for sjekking, men har noen spørsmål jeg gjerne vil ha raskt svar på.

- Er sjansen stor for å ha klamydia når man har tatt antibiotikakur? Evt. hva er det som gjør at kuren ikke fungerer?

- Er det mulig at man aldri blir kvitt klamydia?

- Og hvor stor er egentlig sjansen for smitte av klamydia gjennom oralsex? Og hva med sjansen for vaginalsex?

Mvh ung og mer forsiktig neste gang

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257388-klamydia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Chlamydier responderer vanligvis godt på antibiotikabehandling. Vanligste å bruke azitromycin, claritromycin eller erytromycin. Men det hender, kanskje ikke så veldig sjelden heller at behandlingen ikke eliminerer alt, at noe blir igjen og at man får tilbakefall, spesielt hvis det blir brukt penicillin, kefalosporiner eller aminoglycosider. Resistensutvikling mot antibiotika forekommer i svært liten grad. Det er ganske mange leger som anbefaler en kontrollprøve noen uker etter avsluttet behandling. Jeg har ikke tall på hvor ofte det forekommer. Om det er sjanse for at man aldri blir kvitt chlamydia? Jeg tror at ved korrekt behandling er det muloig å bli kvitt chlamydiainfeksjon i de fleste tilfeller. Det er viktig å være klar over at man kan ha infeksjon uten symptomer. Om du har fortsatt symåptomer selv etter en vellykket behandling kan det eventuelt skyldes infeksjon med andre bakterier. detkan være et poeng å ta en ny prøve på vanlig bakteriologi. Sjansen for å overføre ved vaginalsex er meget stor, det er egentlig den desidert vanligste smittemåte. Derimot ved oralsex er det små sjanser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257388-klamydia/#findComment-2046459
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...