Gå til innhold

Farlig med unødvendig behandling mot egglederbetennelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Kathimoonlight

Takk for en fin tjeneste. Har lært mye ved å lese svarene dine.

For 5 dager siden fikk jeg smerter i nedre del av magen.Smertene var verre hvis jeg gikk/bevegde meg, men ikke verre ved urinering. Mest kjennes det som press og stikking i magen/underlivet.Samtidig var allmenntilstanden forverret.

Hos legen for 2 dager siden ble jeg grundig undersøkt. Urinprøven viste ikke blærekatarr el med blæren, mente han. Jeg hadde blod i urinen (er midt mellom 2 mens)

Han tok GU-prøver mot chlamydia ol. Jeg har ikke hatt sex på 10 mnd. så jeg regner med at de er negative. Litt utflod.Har PCO og går på Diane.

Er 35 år og barnløs.

Legen tror jeg har egglederbetennelse, siden han ikke vet hva annet det kan være. Jeg er i tvil, siden jeg ikke forstår hvordan jeg kan ha fått den? Fikk kur og ble sykemeldt i 2 uker med ordre om å holde senga. Mine spørsmål er:

1)Kan man få egglederbet. uten ved å smittes via samleie?Har tatt tester på chlamydia ol. etter sist gang jeg hadde samleie.Negative.

2)Har du noen andre ideer om hva som kan plage meg?Kan det være noe med urinveiene da han fant blod i urinen, og da jeg har hyppig vannlating?

3)Bør jeg henvises til gyn.pol? Han sa det var en mulighet.

4)Jeg fikk Flagylkur 3 g. dagl.og Tetralysal 300 mg.(Galderma) 2 g. om dagen. Jeg har plager ved tabelettene (normale bivirkninger), men det som bekymrer meg er at jeg leste at en kunne få forandringer i tannemaljen/tannsubstansen (varig) ved bruk av tetralysal.Jeg er redd for slike tannforandringer. Kan man få det ved kur 1-2 uker? Finnes det en tabelett som kan erstatte tetralysal som ikke har disse farene for tann-skader?Jeg føler at det beste er å ta kuren i tilfelle diagnosen egglederbetennelse er riktig, pga. faren for sterilitet. Men disse eventuelle bivirkningene skremmer meg så mye at jeg helst ikke vil ta dem unødvendig..Kan du gi noen råd?

5)Er det ellers farlig å ta denne kuren dersom jeg ikke skulle ha egglederbet. likevel?

På forhånd: Takk.Håper du vil finne tid å svare snarest mulig.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1)Kan man få egglederbet. uten ved å smittes via samleie?Har tatt tester på chlamydia ol.

etter sist gang jeg hadde samleie.Negative.

Man kan i de aller fleste tilfeller bare smittes ved samleie (tuberkulose kan overføres via blodet), men det kan muligens gå lang tid fra smitte til infeksjon. Man kan få egglederbetennelse av annet enn chlamydia.

2)Har du noen andre ideer om hva som kan plage meg?Kan det være noe med urinveiene da

han fant blod i urinen, og da jeg har hyppig vannlating?

Det kan være en urinveisinfeksjon

Hvis du ikke blir bedre, så er det en god ide.

4)Jeg fikk Flagylkur 3 g. dagl.og Tetralysal 300 mg.(Galderma) 2 g. om dagen. Jeg har plager

ved tabelettene (normale bivirkninger), men det som bekymrer meg er at jeg leste at en kunne

få forandringer i tannemaljen/tannsubstansen (varig) ved bruk av tetralysal.Jeg er redd for slike

tannforandringer. Kan man få det ved kur 1-2 uker? Finnes det en tabelett som kan erstatte

tetralysal som ikke har disse farene for tann-skader?Jeg føler at det beste er å ta kuren i

tilfelle diagnosen egglederbetennelse er riktig, pga. faren for sterilitet. Men disse eventuelle

bivirkningene skremmer meg så mye at jeg helst ikke vil ta dem unødvendig..Kan du gi noen

råd?

Noen bruker tetralysal i årevis (for kviser), så en kort kur kan ikke være farlig. Misfarging av tannemalje er hvis tennene er under utvikling, og det er de nok ikke lengre hos deg. Jeg synes ikke du skal være redd for bivirkninger

5)Er det ellers farlig å ta denne kuren dersom jeg ikke skulle ha egglederbet. likevel?

Nei, heller en kur for mye enn en for lite.

God bedring.

• 2 uker senere...
Gjest kathimoonlight

1)Kan man få egglederbet. uten ved å smittes via samleie?Har tatt tester på chlamydia ol.

etter sist gang jeg hadde samleie.Negative.

Man kan i de aller fleste tilfeller bare smittes ved samleie (tuberkulose kan overføres via blodet), men det kan muligens gå lang tid fra smitte til infeksjon. Man kan få egglederbetennelse av annet enn chlamydia.

2)Har du noen andre ideer om hva som kan plage meg?Kan det være noe med urinveiene da

han fant blod i urinen, og da jeg har hyppig vannlating?

Det kan være en urinveisinfeksjon

Hvis du ikke blir bedre, så er det en god ide.

4)Jeg fikk Flagylkur 3 g. dagl.og Tetralysal 300 mg.(Galderma) 2 g. om dagen. Jeg har plager

ved tabelettene (normale bivirkninger), men det som bekymrer meg er at jeg leste at en kunne

få forandringer i tannemaljen/tannsubstansen (varig) ved bruk av tetralysal.Jeg er redd for slike

tannforandringer. Kan man få det ved kur 1-2 uker? Finnes det en tabelett som kan erstatte

tetralysal som ikke har disse farene for tann-skader?Jeg føler at det beste er å ta kuren i

tilfelle diagnosen egglederbetennelse er riktig, pga. faren for sterilitet. Men disse eventuelle

bivirkningene skremmer meg så mye at jeg helst ikke vil ta dem unødvendig..Kan du gi noen

råd?

Noen bruker tetralysal i årevis (for kviser), så en kort kur kan ikke være farlig. Misfarging av tannemalje er hvis tennene er under utvikling, og det er de nok ikke lengre hos deg. Jeg synes ikke du skal være redd for bivirkninger

Nei, heller en kur for mye enn en for lite.

God bedring.

Takk for godt svar! Er uandett bedre nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...