Gå til innhold

Graviditetstest og p-piller

Anbefalte innlegg

adelaide1365380783

Jeg går på p-piller uten stans, slik at jeg slipper menstruasjon. Lurer på om jeg kan ta en graviditetstest mens jeg går på pillene, eller om jeg er nødt til å stoppe for å få mensen for å ta testen? Har hørt litt forskjellige meninger om dette. Fungerer ikke testen skikkelig hvis jeg tar den når jeg går på pillene? Håper på svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257586-graviditetstest-og-p-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke helt skjønne at p-pillene skal hindre en graviditetstest i å virke. Den måler jo hormonet hcg i urinen, og hcg har man ikke i kroppen med mindre man er gravid (evt. helt nylig har hatt en spontanabort). P-piller inneholder da ikke hcg-hormonet, så hvorfor skulle den kunne ødelegge test-resultatet?

Vel, det er nå min enkle logiske resonnering...

adelaide1365380783

Kan ikke helt skjønne at p-pillene skal hindre en graviditetstest i å virke. Den måler jo hormonet hcg i urinen, og hcg har man ikke i kroppen med mindre man er gravid (evt. helt nylig har hatt en spontanabort). P-piller inneholder da ikke hcg-hormonet, så hvorfor skulle den kunne ødelegge test-resultatet?

Vel, det er nå min enkle logiske resonnering...

takk, håper du har rett:) men hvorfor sier de da at man skal ta graviditetstester rett før man får mensen?

takk, håper du har rett:) men hvorfor sier de da at man skal ta graviditetstester rett før man får mensen?

Det har jeg aldri hørt. Det man sier er at man skal ta graviditetstest fra dagen etter forventet mens. Mulig at man med de nyeste typer test kan ta den ennå litt tidligere.

adelaide1365380783

Det har jeg aldri hørt. Det man sier er at man skal ta graviditetstest fra dagen etter forventet mens. Mulig at man med de nyeste typer test kan ta den ennå litt tidligere.

Det stemmer ja, her surret jeg visst litt. Men da satser jeg på at jeg ikke er gravid:) thanks.

Gjest ragazza

Poenget med å vente til dagen man forventer mens er at den gravide kroppen må ha tid til å produsere nok hcg for å slå ut på gravitest. Venter du ikke lenge nok, kan du risikere at du får falsk negativt svar. I motsatte til det som mange tror blir ikke hcg produsert av befruktet egg fra dag en, men av morkake som blir utviklet noen dager etter at egget har festet seg. Så selv om hcg nivået fordobbler seg hver 3.dag, må man vente til det er høyt nok til å slå ut på gravitest. I blod derimot kan man påvise hcg økning allerede etter 10 dager etter befruktning.

Annonse

Poenget med å teste når man skulle hatt mensen er at i en normal ikke-hormonprevensjonbasert syklus sannsynligvis da har nok gravid-hormoner til å slå ut på test.

Test når du vil. Hvis du ble gravid for under 2 uker siden vil det nok ikke slå ut nå. Men siden du går på p-piller ville jeg stolt på de, med mindre du har tydelige symptomer på graviditet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...