Gå til innhold

Økning i hvite blodlegemer

Anbefalte innlegg

Kristine Maria

Jeg er en kvinne på 37 år. Har jobbet med stort arbeidspress og konflikfylt personale i 4 år. Skiftet jobb, men var likevel trett. Høsten 2006 gikk jeg til lege grunnet dette. Jeg hadde da hatt ferie i syv uker, men følte meg helt uttappet.Merket at forsvaret var helt nede, tok lett til tårene og bagateller ble fjell. Jeg ble sykemeldt 50%. Jeg trente ca.3 ganger i uken ved å gå tur. Syntes det var litt merkelig at formen ikke ble bedre slik som den pleier.Utover høsten tok jeg blodprøver. Disse viste at de hvite blodlegemene økte gradvis, (verdier: 12-16-22-16). Etter en blødning fra endetarmen (friskt blod), tok jeg koloskopi og CT av lunge og CT colon. Eneste funn var noen polypper som ble tatt vekk.Har hatt en fotkjølelse i to uker nå, noe som naturlig nok gjør meg mer redusert. Men vanligvis ikke totalt utslått. Jeg kan sove 16 timer i døgnet. Jeg har time hos hematolog i januar, men synes det er lenge å vente.Hva kan påvirke ujevnheten i blodverdiene? Kan det være psykisk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257744-%C3%B8kning-i-hvite-blodlegemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Rent psykisk stress skal ikke gi økning i de hvite blodlegemene, iallfall ikke i den grad du beskriver. Mest sannsynlig har du hatt en infeksjon som har "trigget" immun-apparatet. Du kan spørre legen din om han har tatt serologiske prøver; dvs test på om du har dannet antistoffer mot endel vanlige infeksjonssykdommer. Videre kan legen din sende inn en prøve og se hvilken undergruppe av de hvite blodlegemene som er økt. Dersom de andre blodprøvene er fine, f.eks blodprosent og senkning, er dette et godt tegn. Det ser også ut som om prøvene er i ferd med å normalisere seg. Dersom allmenntilstanden din fortsatt er dårlig, og du er engstelig, synes jeg du bør ta det opp med legen din, kanskje han kan purre så du får en time før jul.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...