Gå til innhold

langtidsbivirkninger av anabole steroider

Anbefalte innlegg

Gjest venter i spenning på svar

Hei,

Jeg lurer litt på hva slags holdepunkter man har for å si at anabole steroider har langtidsskader på hjertet for eksempel. Virker som forskerstanden er ganske delte rundt dette spørsmålet og det er mange forskjellige svar som foreligger både publisert i fagtidsskrifter og av legfolk. Noen mener det forandrer kolestrolverdiene, gir høyt blodtrykk, forstørret venstre ventrikkel, mens andre mener dette er vanskelig å si med sikkerhet pga mange andre faktorer det ikke er kontrollert for.

Selv har jeg forsøkt anabole steroider 2 ganger, først når jeg var 19 år og en gang når jeg var 22. Begge gangene var det i 8 uker.

Jeg har i senere tid utviklet en betydelig angst for at noe skal være galt med hjertet mitt. Dette førte til at jeg fikk gjennomført en omfattende undersøkelse av hjertet mitt med EKG, A-EKG, ultralyd, blodtrykk og omfattende blodprøver (kolestrol etc). Alt dette viste seg å være normalt. Er det da noen holdepunkter for å si at jeg kan ha tatt noen langtidsskade av disse to feilene jeg gjorde tidligere i livet mitt? Eller er det slik at folk som utvikler hjerteproblemer ved misbruk av anabole steroider gjerne har brukt disse over lang tid (flere års bruk for eksempel)?

Man leser jo en gang iblant om toppidrettsutøvere eller andre som har fått hjerteinfarkt og slag i relativt ung alder, som legger dette til sitt misbruk av ulovlige preparater.

Til opplysning er jeg en 28 år gammel mann.

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til 28-årig mann.

Det er foreløpig ikke mange nok som har brukt overdrevent store doser anabole steroider lenge nok til at vi kan si med sikkerhet i hvilken grad de vil få hjertemuskel- eller klaffe-affeksjon som er av sykelig betydning. Derimot vet vi at slike hormoner gir en lavere terskel for rytmeforstyrrelser, og det er endel eksempler på akutt hjertedød hos unge menn etter slik bruk, og det er overveiende sannsynlig at de har dødd en akutt rytmedød (hjertestans).

Man har likeledes klare holdepunkt for alvorlig og ondartet leverskade hos personer som har tatt sine anabole steroider i tablettform.

De to korte periodene du selv har brukt slike midler er alt for korte til at du kan ha rukket å pådra deg noen reell skade, så problemet er ikke aktuelt for ditt vedkommende. Prøv å komme deg ut av dine angstforestillinger omkring dette, for det vil kunne ødelegger endel for deg hvis du ikke får bearbeidet det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...