Gjest ilse Skrevet 25. april 2001 Del Skrevet 25. april 2001 Hei Jeg er en kvinne på 36 år, og er gravid i uke 14. Vi lykkes ved ivf. Da jeg hadde uthentingen, lurte legen på om jeg hadde endo pga. en blodcyste. Jeg har før skrevet inn til deg pga. smerter i forbindelse med mensen, jeg har ikke påvist endo (har heller ikke blitt undersøkt for det) I forrige uke fikk jeg sterke magesmerter, og ble innlagt på sykehuset. Det var da en cyste som hadde tømt seg, slik at jeg hadde fri væske i bukhulen. Om det var blod eller vann, kunne ultralyden ikke vise. Slik jeg har forstått det, så vil en graviditet virke positivt på evt. endo. Og cyster kan en ha etter egguthentingen i forbindelse med ivf-forsøket. Så sannsynligheten er vel størst for at dette var en vanncyste? (Men det var samme type smerter som jeg har hatt ved mensstart før, bare sterkere) Jeg bruker og ALbylE (75 mg) - kan dette ha forverret situasjonen? Og sist, er det vanlig å ha cyster i et svangerskap, og kan den fylles igjen? Jeg ønsker å være mest mulig forberedt på evt. mer smerter. Alt var bra med fosteret, og slik jeg forstod det, så ville ikke cystene ha noe å si for svangerskapet? Takk for svar. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25792-gravid-cyster-mulig-endo/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. april 2001 Del Skrevet 27. april 2001 Gratulerer med graviditeten. Det er ikke uvanlig med cystedannelse og smerter ved IVF (Hyperstimulasjon), det er spesielt forekommende når det blir til graviditet. Det kan selvsagt også være en blødning i forb. med egguthenting. Cyster er ganske vanlige også i normale graviditeter. Du skal vel snart på ultralyd og da kan man sjekke cysten. Det betyr ikke noe for svangerskapet. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25792-gravid-cyster-mulig-endo/#findComment-107168 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.