Gå til innhold

Celleforandring/partnere?

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

Hei! har lest at det står mange steder at unge jenter med mange sexpartnere får lettere celleforandringer og kreft.. Hvorfor det? Jeg fikk mensen når jeg var 12, hadde sex første gang når jeg var 13, har hatt en del partnere og hadde fått lettere cellsforandringer som sansynligvis ville forsvinne av seg selv... Har ikke tatt nye prøver og disse ble tatt i april. Hva er sjansen til at det har blitt verre? det sto i brevet at jeg ikke trengte å ta nye prøver før om et år. Nå har jeg hatt fast partner i et år, men har stadig vondt i underlivet. Kan smertene ha noe med celleforandringene å gjøre?

Jege r så redd for at jeg har fått kreft.. Merker man det eller er det bare prøver som viser det? Hva skjer hvis forandringene har forverret seg?

Jeg er 19 år..

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258-celleforandringpartnere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Infeksjon med et spesielt virus (HPV) øker risiko for celleforandringer på livmorhalsen som kan utvikle seg videre til kreft over mange år. Det ser ut som røyking er en tilleggsfaktor for slik utvikling. Jo flere partnere, jo større risiko for å få dette virus som overføres seksuelt. Hvis man har fått forandringer som betegnes 'grov dysplasi' er det ca 10-15% risiko for at det over en årrekke kan utvikle seg til kreft og man anbefaler derfor at den ytterste delen av livmorhalsen fjernes ved en liten operasjon. Celleforandringer/ dysplasi /tidlig kreft gir ikke smerter. Hvis det var tegn på alvorlige forandringer hos deg, ville man ikke vente ett år med ny prøve, da vil man ta ut en vevsprøve (biopsi) så du kan ta det med stor ro. Hvis du røyker, vil jeg sterkt anbefale deg å slutte!!

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258-celleforandringpartnere/#findComment-1613
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...