Gå til innhold

Underdanighet

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen tanker på hva det er i kvinnens sinn som trigger henne sexuelt/tenning når hun blir eller føler seg undrertrykt og eller kjenner seg brukt/missbrukt på noe vis. For det er jo en realitet att mange kjenner på disse følelsene. Jeg snakker selvfølgelig i en eller annen form for sex lek

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258011-underdanighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet nøyaktig hva du mener, men det er fryktelig vanskelig å forklare det der.... :)

Det er i grunnen rart att det ikke er flere synspunkt på dette da det er en kjensgjærning at svært mange kvinner føler det sånn. Dette er jo ikke noe ren sm greie men noe som kan komme frem i de fleste sexuelle settinger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258011-underdanighet/#findComment-2055363
Del på andre sider

ylvali1365381015

Det er i grunnen rart att det ikke er flere synspunkt på dette da det er en kjensgjærning at svært mange kvinner føler det sånn. Dette er jo ikke noe ren sm greie men noe som kan komme frem i de fleste sexuelle settinger.

Vel, fra naturens side er det jo kvinnen som kan velge og vrake blant rimelig mange villige hankjønn. Slik sett er ikke kvinnen den underlegne i relasjonen.

Jeg tror det handler om å gi seg over og gi seg hen til akten.

Og siden kvinners seksualitet inntil ganske nylig har blitt forbundet med kontroll, skam og tilbakeholdenhet, tror jeg kanskje denne overgivelsen på grensen til underkastelse fungerer som "unskyldning" for å kunne nyte.

Er man i en annens besittelse, kan man intet gjøre fra eller til, da kan man gi slipp på "fornuft" og kontroll, og nyte.

Og kan la alle sosiale og personlige ambivalenser fare.

Har tenkt mye på dette spørsmålet selv.

Tror dette må være en del av forklaringen.

Men jeg er samtidig veldig sår på balansegangen her, liker ikke at partnere setter igang dette spillet, jeg må selv invitere til det.

Og være fullstendig trygg på vedkommende og den relasjonen vi har som gjensidig respekfulle og likeverdige.

Men til slutt:

Hva er det med menn som gjør at de gjerne trives "på toppen"?

Hva er det i deres psyke som tenner på dominans og undertrykkelse av andre/kvinner? På det rent seksulelle plan?

For det er jo også slik?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258011-underdanighet/#findComment-2055386
Del på andre sider

Vel, fra naturens side er det jo kvinnen som kan velge og vrake blant rimelig mange villige hankjønn. Slik sett er ikke kvinnen den underlegne i relasjonen.

Jeg tror det handler om å gi seg over og gi seg hen til akten.

Og siden kvinners seksualitet inntil ganske nylig har blitt forbundet med kontroll, skam og tilbakeholdenhet, tror jeg kanskje denne overgivelsen på grensen til underkastelse fungerer som "unskyldning" for å kunne nyte.

Er man i en annens besittelse, kan man intet gjøre fra eller til, da kan man gi slipp på "fornuft" og kontroll, og nyte.

Og kan la alle sosiale og personlige ambivalenser fare.

Har tenkt mye på dette spørsmålet selv.

Tror dette må være en del av forklaringen.

Men jeg er samtidig veldig sår på balansegangen her, liker ikke at partnere setter igang dette spillet, jeg må selv invitere til det.

Og være fullstendig trygg på vedkommende og den relasjonen vi har som gjensidig respekfulle og likeverdige.

Men til slutt:

Hva er det med menn som gjør at de gjerne trives "på toppen"?

Hva er det i deres psyke som tenner på dominans og undertrykkelse av andre/kvinner? På det rent seksulelle plan?

For det er jo også slik?

Jeg tror dette dreier seg mest om enkle grunnprinsipper i maskuliniteten. Jeg selv har en meget sterk og selvstendig kjærest med en klar og sterk vilje og vi lever i all respekt og likeverdighet for hverandre bare så det er sagt.

Men det er nok sånn at min styrke, tenner henne, og hennes svakhet tenner meg i en sex seangse.

For mange menn er styrke en av de faktorer som tenner kroppen. og ikke minst å være annerkjent for den styrken. Jeg synes dette er vanskelig å forklare selv jeg.

For vår del er det noe som imellom bare kommer krypende. jeg kan foreksempel merka at hun plutselig blir veldig tent under akten. Og jeg kan spørre hva som gjorde det så har hun svart att hun bare følte seg så brukt i en spesiell situasjon, og det tente henne veldig. Når dette skjer kjenner jeg bare at jeg bruser opp. Får stål i ben og armer :o) og blir mer dominant.

For min del handler det vel mest om de enkleste tingene rundt maskulinitet og styrke og herredømme. Det gir bare et utrolig kikk. Og det gjør det vist for kjærsten min også ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258011-underdanighet/#findComment-2055459
Del på andre sider

ylvali1365381015

Jeg tror dette dreier seg mest om enkle grunnprinsipper i maskuliniteten. Jeg selv har en meget sterk og selvstendig kjærest med en klar og sterk vilje og vi lever i all respekt og likeverdighet for hverandre bare så det er sagt.

Men det er nok sånn at min styrke, tenner henne, og hennes svakhet tenner meg i en sex seangse.

For mange menn er styrke en av de faktorer som tenner kroppen. og ikke minst å være annerkjent for den styrken. Jeg synes dette er vanskelig å forklare selv jeg.

For vår del er det noe som imellom bare kommer krypende. jeg kan foreksempel merka at hun plutselig blir veldig tent under akten. Og jeg kan spørre hva som gjorde det så har hun svart att hun bare følte seg så brukt i en spesiell situasjon, og det tente henne veldig. Når dette skjer kjenner jeg bare at jeg bruser opp. Får stål i ben og armer :o) og blir mer dominant.

For min del handler det vel mest om de enkleste tingene rundt maskulinitet og styrke og herredømme. Det gir bare et utrolig kikk. Og det gjør det vist for kjærsten min også ;o)

ja, kjenner det igjen til en viss grad.

Men har også truffet menn som liker det like godt den andre veien. Når jeg tenker meg om finnes det jo også en del kvinner som liker å dominere. Så det er nok ikke strengt kjønnsavhengig.

kanskje lærer guttene en mer styrkende og selvstendig sexualitet, der de ser seg selv som erobreren, mens jenter lærer seg selv å kjenne langt senere (klitoris er jo gjemt), og tar stilling til uønsket svangerskap og til en viss grad sitt sårbare rykte?

Det blir jo to ganske forskjellige verdner av sånt...

Tror forskjellene vil utjevnes mer med større likestilling,

at det blir større individuelle forskjeller på hvilke preferanser de har innen sex.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258011-underdanighet/#findComment-2055660
Del på andre sider

Annonse

Ingen dum forklaring det der. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258011-underdanighet/#findComment-2055671
Del på andre sider

ja, kjenner det igjen til en viss grad.

Men har også truffet menn som liker det like godt den andre veien. Når jeg tenker meg om finnes det jo også en del kvinner som liker å dominere. Så det er nok ikke strengt kjønnsavhengig.

kanskje lærer guttene en mer styrkende og selvstendig sexualitet, der de ser seg selv som erobreren, mens jenter lærer seg selv å kjenne langt senere (klitoris er jo gjemt), og tar stilling til uønsket svangerskap og til en viss grad sitt sårbare rykte?

Det blir jo to ganske forskjellige verdner av sånt...

Tror forskjellene vil utjevnes mer med større likestilling,

at det blir større individuelle forskjeller på hvilke preferanser de har innen sex.

Ja det er ingen sannhet i at alle men vill dominere og at alle kvinner vil domineres. det er like ofte den andre veien.

Det er nok sant som du sier at de mange forskjellene i samfundet forøvrig gjør at vi finner mange tilsvarende koalisjoner i den sexuelle sfære.

Men er det virkelig så enkelt som at det er tanken rundt tvang som fristiller kvinnens vilje og evne til å styre bort som gir henne en unskyldning/mulighet til å kunne nyte. Om vi tar bort det at det er en kvinne eller en mann da. er det alt bare en unskyldning for å kunne nyte, eller ligger det kansje mer i tvangen i seg selv?

Jeg opplever min kjærest som svært lite undertrykt i form av å nyte kroppens gleder på mange plan og settinger.

Jeg tror kansje den forklaringen faktisk blir for enkel, men dog lett og forstå i forhold til de ting du legger til grund.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258011-underdanighet/#findComment-2055679
Del på andre sider

ylvali1365381015

Ja det er ingen sannhet i at alle men vill dominere og at alle kvinner vil domineres. det er like ofte den andre veien.

Det er nok sant som du sier at de mange forskjellene i samfundet forøvrig gjør at vi finner mange tilsvarende koalisjoner i den sexuelle sfære.

Men er det virkelig så enkelt som at det er tanken rundt tvang som fristiller kvinnens vilje og evne til å styre bort som gir henne en unskyldning/mulighet til å kunne nyte. Om vi tar bort det at det er en kvinne eller en mann da. er det alt bare en unskyldning for å kunne nyte, eller ligger det kansje mer i tvangen i seg selv?

Jeg opplever min kjærest som svært lite undertrykt i form av å nyte kroppens gleder på mange plan og settinger.

Jeg tror kansje den forklaringen faktisk blir for enkel, men dog lett og forstå i forhold til de ting du legger til grund.

Den blir nok en forenklet forklaring alene ja, det har du rett i synes jeg.

Jeg kjenner meg igjen i din kjæreste, selv om vi her i huset også har mye annen og mer standard sex/elskov også.

Og jeg vil heller ikke kalle meg selv undertrykt eller på noen måte overkjørt i det daglige liv.

Heller tvert imot.

Kanskje kan sex minne om en slags kamp eller voldsom lek, bryting(lekeslossing som gikk over i noe annet? At det ligger en liten kobling mellom aggresjon-dominans-sex og underkastelse-overgivelse-sex?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258011-underdanighet/#findComment-2055691
Del på andre sider

Den blir nok en forenklet forklaring alene ja, det har du rett i synes jeg.

Jeg kjenner meg igjen i din kjæreste, selv om vi her i huset også har mye annen og mer standard sex/elskov også.

Og jeg vil heller ikke kalle meg selv undertrykt eller på noen måte overkjørt i det daglige liv.

Heller tvert imot.

Kanskje kan sex minne om en slags kamp eller voldsom lek, bryting(lekeslossing som gikk over i noe annet? At det ligger en liten kobling mellom aggresjon-dominans-sex og underkastelse-overgivelse-sex?

Et veldig intressant tema. Og syns det har vært mange gode forklaringer.

For min egen del har jeg en kjæreste som er ganske underdanig. Hennes fantasier går mye ut på tvang. Dette syns jeg er ganske fascinerende. Både det at hun ønsker det og det faktum at jeg faktisk tenner voldsomt på det. Jeg er 30cm høyere en henne og veier nesten dobbelt så mye som ho, så det er ganske stor grad av styrke forskjell på oss. På hennes oppfordring holder jeg henne helt fast og hun ber meg klemme hardere. Tilslutt kan jeg klemme og holde rundt håndleddene hennes alt jeg kan. Så det er alltid i stor grad denne overlegne styrken som tenner henne. Når hun er ekstra kåt hender det at hun gjør motstand og sier nei,slutt,værså snill ikke gjør det osv.. rett og slett voldtekts fantasier. Men selv på dette nivået er det hun som har makta . Vi har et ord som signaliserer at leken er slutt hvis hun velger å bruke det. Men på trass av dette sitter vi begge alltid igjen med en liten skamfølelse inni oss. Hun fordi hun har fantasier om voldekt og tvang , jeg fordi jeg nyter det masse. Vi begge vet at det er lek og at ingen av oss egentlig mener det , men samtidig føles det litt skremmende.

Har desverre ingen gode forklaringer på hvorfor det er en slik tenning på dette for noen av oss.

Men ønsker å vite mer. Hvis noen kan anbefale noen gode bøker på temaet eller lenker til noen nyttige sider hadde det vært alle tiders.

God jul :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258011-underdanighet/#findComment-2056679
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...