Gå til innhold

Hva har norrøn mytologi med jul å gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tv 2 viser "jul I Valhall" som handler om norrøne guder og kaller det en julekalender.

Men hva har dette med jul å gjøre?

Altså sammenhengen. Kan noen forklare?

Gjest Princess Peach
Skrevet

Nei, det har jeg også lurt på. Er ikke det et paradoks?

Skrevet

Jol ble feiret før kristendommen kom og sa at jul hadde noe med Jesus å gjøre. Med norrøn mytologi i bunn. :)

Tror jeg at jeg kanskje har hørt en eller annen gang...

Skrevet

Nei, det har jeg også lurt på. Er ikke det et paradoks?

Er det en julekalender for de som ikke tror på Gud eller julens glade budskap men som likevel vil ha en julekalender? ;).

Gjest Princess Peach
Skrevet

Er det en julekalender for de som ikke tror på Gud eller julens glade budskap men som likevel vil ha en julekalender? ;).

Sikkert! :)

Jeg har ikke sett på programmet, jeg.

Skrevet

Syns det er både kjekt og lærerikt at det fokuseres litt på vår norrøne kulturarv også. Greit at det er for de litt større barna og, da. Men det lille jeg har sett virket solid for min del. Tenkte at jeg skulle gjerne sett hele serien for å bli bedre oppdatert på de norrøne gudene.

Skrevet

Jula var her før kristendommen. Det er opprinnelig en "hedensk" fest. De feiret at sola snudde, midtvintersblot, jul.

Da kristendommen ble innført, fant de ut at det var lurt å overta de lokale høytidene, istedenfor å utkonkurrere dem med helt nye festligheter og ritualer.

Mener å ha lest et sted at Jesus slett ikke ble født på julaften, emn en gang i mars eller no'...

Så sånn sett kan man jo spørre seg hva kristendommen har med jul å gjøre?

Skrevet

Norrøn mytologi har mye mer med jul å gjøre enn det kristendommen har. :) Min påstand er at kristne ikke feirer jul.

Skrevet

Jula var her før kristendommen. Det er opprinnelig en "hedensk" fest. De feiret at sola snudde, midtvintersblot, jul.

Da kristendommen ble innført, fant de ut at det var lurt å overta de lokale høytidene, istedenfor å utkonkurrere dem med helt nye festligheter og ritualer.

Mener å ha lest et sted at Jesus slett ikke ble født på julaften, emn en gang i mars eller no'...

Så sånn sett kan man jo spørre seg hva kristendommen har med jul å gjøre?

"Så sånn sett kan man jo spørre seg hva kristendommen har med jul å gjøre?"

*Nikker* Det tenkte jeg også. Vikingene feiret jo virkelig jol de!

Skrevet

Jeg tror jeg skal feire jol, ja. Ofre en seidel med mjød på tuntreet, for god grøde neste år.

Jammen skal jeg det! :)

Skrevet

Det var folk som visste å feste.

Slik var det i hele Skadinavia i mange hundre år. Folk drakk til de stupte, sto opp igjen og drakk videre osv.

Skrevet

Norrøn mytologi har mye mer med jul å gjøre enn det kristendommen har. :) Min påstand er at kristne ikke feirer jul.

I bl.a engelsktalende land ga man midtvintersfesten nytt navn da man bestemt å gi den nytt innhold - m.a.o feire Jesu fødsel.

Av en eller annen grunn skjedde ikke dette i Norden. Her fortsatte man å kalle feiringen jul/jol, ikke kristmesse som er en mer nærliggende betegnelse i kristendommen.

Så når man snakker om julens "egentlige" eller "opprinnelig" innhold klinger det litt rart i mine ører.

Skrevet

I bl.a engelsktalende land ga man midtvintersfesten nytt navn da man bestemt å gi den nytt innhold - m.a.o feire Jesu fødsel.

Av en eller annen grunn skjedde ikke dette i Norden. Her fortsatte man å kalle feiringen jul/jol, ikke kristmesse som er en mer nærliggende betegnelse i kristendommen.

Så når man snakker om julens "egentlige" eller "opprinnelig" innhold klinger det litt rart i mine ører.

Helt enig. Dette er mitt favorittkrangletema. :)

Skrevet

Og likevel klager folk over fyll i jula.

Det er åpenbart fyllikene som har forstått julens sanne betydning.

Skrevet

I norrøn mytologi feiret man at "solen snudde" ved vintersolverv 22. desember. Det er vel mer eller mindre tilfeldig at dette i tid faller sammen med den kristne jul.

Dagens julefeiring er vel en krysning av de to, fokus på lys f.eks. (i trær og vinduskarmer) er vel rester etter hedensk/norrøn tid.

Skrevet

I norrøn mytologi feiret man at "solen snudde" ved vintersolverv 22. desember. Det er vel mer eller mindre tilfeldig at dette i tid faller sammen med den kristne jul.

Dagens julefeiring er vel en krysning av de to, fokus på lys f.eks. (i trær og vinduskarmer) er vel rester etter hedensk/norrøn tid.

Det er ikke tilfeldig at den norrøne jula og kristmesse er sammenfallende i tid. Paven bestemte i år 354 at kristmesse skulle legges til den tida av året. Jesusbarnet kan ikke ha vært født i desember, han må ha blitt født rundt påske. Ikke en gang i Midt-østen lammer sauene i desember. :) De kristne erblitt holdt for narr lenge. :)

Skrevet

Det er ikke tilfeldig at den norrøne jula og kristmesse er sammenfallende i tid. Paven bestemte i år 354 at kristmesse skulle legges til den tida av året. Jesusbarnet kan ikke ha vært født i desember, han må ha blitt født rundt påske. Ikke en gang i Midt-østen lammer sauene i desember. :) De kristne erblitt holdt for narr lenge. :)

Når du sier det, så demrer det at jeg har hørt noe slikt før.

Ganske interessant egentlig :-)

Skrevet

Var det tilfeldig at det var år 354, tro?

Måneåret er 354 dager...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...