Gå til innhold

blærekatarr eller meir alvorleg?

Anbefalte innlegg

Eg har vore plaga med det eg trur er blærekartarr i ca. 3 år, etter eg i ein sommarferie holdt blæra litt for lenge -. No har det komt igjen, men eg kan ikkje hugse at det har vore så plagsomt før-. Det klør, svir, og utfloden kjem uregelmessig, av og til i klumper, av og til som lange tråder.

Er dette blærekatarr? Eller er det ein kjønnsjukdom?

Kan det vera at eg er gravid?

Kva graviditetstesta kan eg ta når eg går på p-pille.

Eg har også ein klump på ytre kjønnslippene. Den har flytta seg frå trusekanten og dit gjennom mange år.

Kan denne ha noko med det andre å gjere? Kan det vera kreft?

Eg er 18 år.

Trenger svar frå lege!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25849-bl%C3%A6rekatarr-eller-meir-alvorleg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gode råd fra meg

Bestill en time hos legen, ta med en urinprøve. Da får du svar på om du har blærekatarr (skal behandles med antibiotika), sopp (utflod og kløe kan tyde på det, det finnes gode produkter (Canesten) reseptfritt på apoteket mot dette) og du får svar på om du er gravid. Legen kan også sjekke om kulen er ufarlig eller bør fjernes.

Alt er gjort i løpet av 15 minutter hos legen!

Mette Moen, Gynekolog

· Blærekatarr gir hyppig vannlatning med svie. Ta en urinprøve med til legen får å få det sjekket.

· Hvis du bruker p-pille og får månedlige blødninger er du ikke gravid.

· Man kan ta vanlig graviditetstest selv om man går på p-piller, men det skulle ikke være nødvendig hvis du har fått mensen som vanlig.

· Klumpen du beskriver er sikkert en liten infeksjon i hårrøttene, det betyr ikke noe.

· Det er intet som tyder på kreft hos deg.

UTFLOD OG KLØE

Det kommer så mange spørsmål om disse plager. Jeg har dessverre ikke kapasitet til individuell informasjon for alle. Jeg vil kort gjøre oppmerksom på de vanligste årsaker:

I noen dager før eggløsning (som kommer 14 dager før mensen) får mange kvinner et karakteristisk seigt, tråd-trekkende, klart sekret, evt med litt blod i.

Kløe og hvit klumpet utflod tyder på sopp. Den lukter ikke. Man kan uten resept få medikamenter på apoteket (stikkpiller og/eller krem).

Grålig utflod med fiskelukt kan være tegn på bakteriell vaginose (BV). Diagnosen stilles hos legen og behandlingen er tabletter eller krem til å anbringe i skjeden (begge deler på resept). Det kommer ofte tilbakefall etter noen tid.

Ved BV skal partner ikke behandles. Ved sopp skal han bare behandles hvis han har symptomer.

Utflod kan også skyldes kjønnsykdom som chlamydia eller gonore. Hvis det foreligger mulighet for smitte, bør man la seg undersøke.

En sjelden årsak er trichomonas med gult skummende utflod og kløe som også kan lukte. Denne infeksjon behandles med tabletter som er på resept og partner skal behandles.

I mange tilfeller et utflod ikke betinget av infeksjon, men en normal variasjon med rikelig sekresjon (på samme måte som arm- eller fotsvette er mer uttalt hos noen enn hos andre).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...