Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fått svar på noen blodprøver, og lurer på hva de kan bety.Er 36 år gammel kvinne.

s-ferritin 205

s-FSH 22.0

s-kortisol 755

s-LH 23,2

s-Prolaktin 884

s-østradiol

Prøvene ble tatt på ettermiddagen, ble tatt flere enn jeg nevner, men skriver opp bare de det står * ved siden av.

Tar parlodel siden jeg i lengre tid har slitt med prolaktinet, og det er også påvist osteoporose hos meg. Har lavt blodtrykk i flg. legen min. Har i noen uker slitt med nattesvette (kun om natta og da gjennombløt) og litt feber hver ettermiddag/kveld (1-2grader). Utrolig slapp og trøtt for tiden. Tar kun Calcigran Forte for osteoporosen, bør jeg spørre om f.eks fosamax?

Kan dette bety at jeg er i overgangsalderen, eller hva tror du ? Forslag til ei som ønsker seg i fin form igjen? Slik det er nå føler jeg meg eldre enn 90år gammel..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258496-hormoner-i-sving/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes faktisk disse prøvene bør taes om igjen. For at man skal kunne tolke dem i fht f.eks klimakteriet, må de taes på dag 18-20 i mens-syklusen, og de må taes om morgenen ( gjelder kortisol). Fosamax har ingen hensikt sålenge du har egen-produksjon av østrogen, og dette vil fastlegen din få svar på etter de nevnte prøvene, når de er tatt riktig. prøvene slik de er nå, kan enten tyde på at du er i begynnende overgangsalder, eller at de er tatt omkring eggløsning. Du bør trolig få tatt bentetthetsmåling hvert andre år. Dersom du er i overgangsalder, bør du nok ha hormontilskudd ( vil hjelpe godt på plagene dine), dersom det ikke er opphopning av brystkreft eller blodpropp i familien din.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258496-hormoner-i-sving/#findComment-2058048
Del på andre sider

Synes faktisk disse prøvene bør taes om igjen. For at man skal kunne tolke dem i fht f.eks klimakteriet, må de taes på dag 18-20 i mens-syklusen, og de må taes om morgenen ( gjelder kortisol). Fosamax har ingen hensikt sålenge du har egen-produksjon av østrogen, og dette vil fastlegen din få svar på etter de nevnte prøvene, når de er tatt riktig. prøvene slik de er nå, kan enten tyde på at du er i begynnende overgangsalder, eller at de er tatt omkring eggløsning. Du bør trolig få tatt bentetthetsmåling hvert andre år. Dersom du er i overgangsalder, bør du nok ha hormontilskudd ( vil hjelpe godt på plagene dine), dersom det ikke er opphopning av brystkreft eller blodpropp i familien din.

Tusen takk for så raskt svar :) Vedr. menstruasjon, så har jeg ikke hatt det regelmessig på mange år, og sist gang var vel i mai 06. Forhåpentligvis vil jeg vel bli innkalt til legen når han kommer tilbake etter nyttår. Vet ikke helt hva jeg skal spørre om... Osteoporosen min er jeg å måler 1 gang i året fordi jeg mister visst benmasse raskt.. Igjen tusen takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258496-hormoner-i-sving/#findComment-2058065
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...