Sabe Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg har fått svar på noen blodprøver, og lurer på hva de kan bety.Er 36 år gammel kvinne. s-ferritin 205 s-FSH 22.0 s-kortisol 755 s-LH 23,2 s-Prolaktin 884 s-østradiol Prøvene ble tatt på ettermiddagen, ble tatt flere enn jeg nevner, men skriver opp bare de det står * ved siden av. Tar parlodel siden jeg i lengre tid har slitt med prolaktinet, og det er også påvist osteoporose hos meg. Har lavt blodtrykk i flg. legen min. Har i noen uker slitt med nattesvette (kun om natta og da gjennombløt) og litt feber hver ettermiddag/kveld (1-2grader). Utrolig slapp og trøtt for tiden. Tar kun Calcigran Forte for osteoporosen, bør jeg spørre om f.eks fosamax? Kan dette bety at jeg er i overgangsalderen, eller hva tror du ? Forslag til ei som ønsker seg i fin form igjen? Slik det er nå føler jeg meg eldre enn 90år gammel.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258496-hormoner-i-sving/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Synes faktisk disse prøvene bør taes om igjen. For at man skal kunne tolke dem i fht f.eks klimakteriet, må de taes på dag 18-20 i mens-syklusen, og de må taes om morgenen ( gjelder kortisol). Fosamax har ingen hensikt sålenge du har egen-produksjon av østrogen, og dette vil fastlegen din få svar på etter de nevnte prøvene, når de er tatt riktig. prøvene slik de er nå, kan enten tyde på at du er i begynnende overgangsalder, eller at de er tatt omkring eggløsning. Du bør trolig få tatt bentetthetsmåling hvert andre år. Dersom du er i overgangsalder, bør du nok ha hormontilskudd ( vil hjelpe godt på plagene dine), dersom det ikke er opphopning av brystkreft eller blodpropp i familien din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258496-hormoner-i-sving/#findComment-2058048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sabe Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 Synes faktisk disse prøvene bør taes om igjen. For at man skal kunne tolke dem i fht f.eks klimakteriet, må de taes på dag 18-20 i mens-syklusen, og de må taes om morgenen ( gjelder kortisol). Fosamax har ingen hensikt sålenge du har egen-produksjon av østrogen, og dette vil fastlegen din få svar på etter de nevnte prøvene, når de er tatt riktig. prøvene slik de er nå, kan enten tyde på at du er i begynnende overgangsalder, eller at de er tatt omkring eggløsning. Du bør trolig få tatt bentetthetsmåling hvert andre år. Dersom du er i overgangsalder, bør du nok ha hormontilskudd ( vil hjelpe godt på plagene dine), dersom det ikke er opphopning av brystkreft eller blodpropp i familien din. Tusen takk for så raskt svar Vedr. menstruasjon, så har jeg ikke hatt det regelmessig på mange år, og sist gang var vel i mai 06. Forhåpentligvis vil jeg vel bli innkalt til legen når han kommer tilbake etter nyttår. Vet ikke helt hva jeg skal spørre om... Osteoporosen min er jeg å måler 1 gang i året fordi jeg mister visst benmasse raskt.. Igjen tusen takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258496-hormoner-i-sving/#findComment-2058065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.