Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er førstegangsfødende (førstegangsgravid) og har no startet på uke 39.

Jeg føler at jeg ikke får nok informasjon av jordmor. Hun gjør ikke annet enn legen.

Det som har blitt gjort til nå av både lege og jordmor, er utfylling av skjema, blod, urin, vekt, blodtrykk.

Hver gang får jeg beskjed om at alt er bra, og får ny time.

Føler at jordmortimene er heilt bortkasta, kunne like gjerne brukt bare legen.

4 dager før jeg har termin skal jeg få komme på et kveldskurs der jordmor skal gjennomgå fødsel.

Hva synes dere om dette opplegget? Er det vanlig?

Har sett i bøker og på film at opplegget med jordmor skal være helt annerledes. Har dere slik erfaring?

Dette ble litt "knotete", men håper noen gidder å svare, da jeg hadde tenkt å være litt streng med jordmor (hvis jeg rekker det) neste gang.

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25850-kontroll-hos-jordmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje hun ikke vil trenge seg på, men la deg ta initiativet dersom det er noe du vil snakke om?

Jeg er enig i at en jordmor skal tilby litt mer enn å kontrollere. Det skal jo være "svangerskapsomsorg", ikke sant. Å redusere timene til å bare dreie seg om å kontroll for å avdekke evt. sykelige tilstander blir for dårlig.

En jordmor skal etter min mening ivareta det friske svangerskapet på det mentale plan også. Og forberede deg litt før fødselen.

Så, jeg er enig med deg. Men kanskje du skulle prøve å si det på en pen måte først?

Lykke til :-)

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25850-kontroll-hos-jordmor/#findComment-106730
Del på andre sider

Kanskje hun ikke vil trenge seg på, men la deg ta initiativet dersom det er noe du vil snakke om?

Jeg er enig i at en jordmor skal tilby litt mer enn å kontrollere. Det skal jo være "svangerskapsomsorg", ikke sant. Å redusere timene til å bare dreie seg om å kontroll for å avdekke evt. sykelige tilstander blir for dårlig.

En jordmor skal etter min mening ivareta det friske svangerskapet på det mentale plan også. Og forberede deg litt før fødselen.

Så, jeg er enig med deg. Men kanskje du skulle prøve å si det på en pen måte først?

Lykke til :-)

Mvh

Hei!

Ja nå har jeg akkurat vært på siste besøk hos jordmor før termin.

Jeg prøvde å spørre om forskjellige ting, men ho var ikke noe interresert i å fortelle meg noe særlig, eneste ho gjorde i dag var å lytte på fosterlyden.

Jeg leverte også inn en film jeg hadde lånt (den de viser når de skal snakke om fødselen). Jeg forventa at ho skulle spørre om hva jeg syntes om filmen, og om jeg hadde noen spørsmål, men det var visst om å gjøre å bli kvitt meg. Ho satt ei stund i telefonen og diskuterte med mannen sin om de skulle ha biff eller pizza til middag i dag.

Det siste jeg sa før jeg ble "jaga ut", var at jeg veit jo ikke engang når jeg skal ringe til deg. Hvor lenge mellom riene. (det skal jo avtales, for vi er 1,5 timer fra sykehuset, og er avhengig av båt).

Ja, det må no minst være 10 min., sa ho, men har du familie på andre sida av fjorden kan du jo reise dit å være det til du blir syk.

Dette var et klagebrev fra meg, men nå føler jeg meg ganske hormonell, redd og frustrert.

Takk kie for at du svarte.

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25850-kontroll-hos-jordmor/#findComment-106820
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag tycker att det är mycket synd att du inte har fått en tillräckligt god uppföljning och tillit till din jordmor. Det som en jordmor skall kunna erbjuda förutom de "vanliga" fysisk kontrollerna, tycker jag är att se till att också de psykiska och sociala bitarna är bra runt kvinnan. En jordmor skall kunna ha lite bättre tid att lyssna på vad den gravida kvinnan kjänner och tänker runt sin grvaidtet och förlossning, än vad den ofta stressade doktorn har. Jag vet att förlossningsförberedande kurserna är upplagda lite på annat sätt i Norge än vad det är i Sverige. Jag tycker att det är synd att ni inte har gått på en sådan kurs lite tidigare i graviditeten. Vi får nu hoppas att ni hinner att gå den! Jag tycker att du skall säga att du inte har varit helt nöjd med din uppföljning till din jordmor. Kankse hon då kan ändra sig och gjöra det bättre för de som kommer efter dig? Det är bara att beklaga men det är aldrig för sent att säga vad man tycker. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25850-kontroll-hos-jordmor/#findComment-106832
Del på andre sider

Hei!

Ja nå har jeg akkurat vært på siste besøk hos jordmor før termin.

Jeg prøvde å spørre om forskjellige ting, men ho var ikke noe interresert i å fortelle meg noe særlig, eneste ho gjorde i dag var å lytte på fosterlyden.

Jeg leverte også inn en film jeg hadde lånt (den de viser når de skal snakke om fødselen). Jeg forventa at ho skulle spørre om hva jeg syntes om filmen, og om jeg hadde noen spørsmål, men det var visst om å gjøre å bli kvitt meg. Ho satt ei stund i telefonen og diskuterte med mannen sin om de skulle ha biff eller pizza til middag i dag.

Det siste jeg sa før jeg ble "jaga ut", var at jeg veit jo ikke engang når jeg skal ringe til deg. Hvor lenge mellom riene. (det skal jo avtales, for vi er 1,5 timer fra sykehuset, og er avhengig av båt).

Ja, det må no minst være 10 min., sa ho, men har du familie på andre sida av fjorden kan du jo reise dit å være det til du blir syk.

Dette var et klagebrev fra meg, men nå føler jeg meg ganske hormonell, redd og frustrert.

Takk kie for at du svarte.

hilsen

Så ille?!

Da skjønner jeg godt at du vil klage!

*sjokkert over jordmoren din*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25850-kontroll-hos-jordmor/#findComment-106840
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...