Gjest bekymret for min mor Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Hei. Jeg skriver inn her fordi jeg er veldig bekymret for min mor. Hun har vært plaget av fibromyalgi i mange år så jeg har litt automatikk i hjernen når det gjelder å bekymre meg for henne. Tenker alltid det værste når noe feiler henne. Men til det jeg lurer på. Hun har siste fjorten dagene hatt ubehag/smerter i spesielt venstre siden av brystet(ikke så mye hoste). I begynnelsen hadde hun også smerter ut over i venstre armen. Hun trodde dette kom etter en mammografi som hun tok. Smerten i armen er nå vekk. For fjorten dager siden fikk hun skikkelig "frosten" i seg da hun var ute med for lite klær. Etter det fikk hun en del feber og litt hoste og disse problemene med smerte i venstre lunge. Hun dro etter en uke til legen. Han ga henne doxyllin med noe han kalte støtdose de to første dagene(to tabletter for dag). Hun dro tilbake til legen etter tre dager for å måle senkingen. Den hadde bare gått ned fra 62 til 55. Legen har gitt henne henvisning til røntgen som hun skal på mandag. Hun fikk vondt da han presset med fingrene på venstresiden av brystet. Jeg er så utrolig redd for at hun skal ha lungekreft. Hun er snart 60 år og røkte ganske lenge. Men hun sluttet for ca 10 år siden. Hun har hatt nattesvette denne perioden jeg har beskrevet, men også den har blitt litt bedre. Allmenntilstanden hennes er noe redusert, men er ikke så dårlig at hun må ligge eller noe slikt. Hoster forholdsvis lite og får opp litt lyst slim. Hun har ikke feber nå forresten. Hun sluttet å røyke for 10 år siden fordi hun fikk diagnosen kronisk bronkitt. Det bedret seg da hun sluttet. Har i senere år ikke vært plaget med hoste uten at det har vært noe ekstra(influensa osv). Tror du dette kan være noe alvorlig ut ifra symptomene? Jeg er egentlig veldig redd for henne. Og jeg har vært dum nok til å søke på nettet etter info, og da har jeg blitt enda reddere siden jeg synes hun passer inn i omtrent alle symptomene. Sist hun lyste lungene var forresten for ca 4 år siden. Vet ikke hvor lang tid det tar å utvikle lungekreft. Eller er dette en type seig lungebetennelse? Brysthinnebetennelse? Huff jeg tenker meg i hel. hilsen meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258526-hva-kan-det-v%C3%A6re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Både symptomer og din uro for hva som feiler henne tilsier at hun bør undersøkes grundig. I første omgang med lungertg. og hvis det ikke gir noen forklaring, pusteprøver (spirometri) og evt. hjerteundersøkelse (EKG osv.). En forværrelse av en kronisk bronkitt er nok det mest nærliggende, men når det trekker i langdrag, må man nok gå litt videre. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258526-hva-kan-det-v%C3%A6re/#findComment-2060518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.