Gå til innhold

Angående keisersnitt.

Anbefalte innlegg

Gjest Melancoly

Er det normal prosedyre å få keisersnitt så lett som ingenting hvis man har tatt keisersnitt før?

Min svigermor skryter uhemmet over sin fødsel nummer to (det er snart 16 år siden). Hun tok keisersnitt med førstemann fordi de måtte få ungen fort ut. Under andre svangerskap hadde legen spurt svigermor om hun ønsket vaginal fødsel eller operasjon. Da hadde hun takket ja til keisersnitt.

Men hun får det til å høres så lett ut. Hun sier liksom: "Jah, jeg bare valgte keisersnitt, de hadde jo allerede skjørt i meg så hvorfor ikke?" med en ganske hånlig tone... jeg synes det høres litt absurd ut jeg da.. men er det normal prosedyre hvis man har hatt det før altså? Jeg trodde man måtte gå til samtaler med jormor og lege først for å få innvliget dette når man er istand til å føde vaginalt... men men...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258902-ang%C3%A5ende-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått tre barn; ett vaginalt, ett med hastekeisersnitt og ett med planlagt keisersnitt.

Da vi skulle ha nummer tre, var jeg forsåvidt ganske åpen for vaginal fødsel, hvis legen mente det var forsvarlig. Mannen min ønsket helst keisersnitt, pga de to tøffe foregående fødslene mine + at barna var store.

Legen anbefalte sterkt keisersnitt i vårt tilfelle, og det ble det.

Har ikke inntrykk at det er en selvfølge med nytt keisersnitt, men at legene vurderer årsaken til det første keisersnittet før de gir godkjenning til, evt ikke godkjenner nytt keisersnitt.

Vanligvis anbefales det ikke mer enn tre keisersnitt, fordi livmora blir tynn og tåler mindre etter snittene.

Annonse

Ingen bør vel egentlig ta keisersnitt hvis det ikke er nødvendig. Fordi det faktisk er mye bedre for barnet, på alle måter, å bli født vaginalt.

Vår første tulle ble tatt med ikkeplanlagt keisersnitt, etter 34 timer med rier og fortsatt kun 2 cm åpning. Etter undersøkelser viste det seg at mitt bekken er for smalt. Så ved neste svangerskap anbefalte legen keisersnitt. Jeg ville ha født vaginalt om jeg kunne, ingen tvil om det.

Det er nok endret praksis på dette siden den gang, ja. Jeg hadde keisersnitt med førstemann og ønsket sterkt å få dette også med nummer to, 3 år senere. Jeg måtte til samtale på sykehuset først, og fastlegen min mente på forhånd at jeg nok måtte belage meg på avslag. Jeg fikk innvilget keisersnitt, men det var ikke "lett som bare det", nei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...