Gjest oppgitt over folks krav Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 I mange år har vi hatt det slik at vi har hatt annenhver jul/nyttår med ungene. Oppetter tiden så har pappan til barna byttet juler, hatt to, tre på rad etc fordi han og hans nye skal på fest nyttårsaften ol. Jeg har gått hjemme med barna så det har ikke vært vanskelig for meg å la ham få velge og vrake på dette, samt når og hvor mye påskeferier, vinterferier, sommerferier osv. Nå er jeg i full jobb, og vi er overlesset med oppgaver for tiden. Jeg jobber dessuten på spreng for å kunne avspasere i romjulen for å kose meg med ungene. Ser ut til at jeg vil klare å komme unna med kun en dags jobbing i romjulen. Denne julen er egentlig pappan til barna sin. Ungene ville egentlig feire sammen med oss denne julen, men etter å ha vært hos pappan så skiftet de mening. Grunnen til det er nok fordi jeg aldri sier "vi skal dette" eller "jeg gleder meg slik til at dere skal være her", jeg gir dem alltid muligheten til å velge og er alltid trygg på plass når de velger meg. Mens pappan sier slik som "gleder meg så til dere kommer til jul, jeg er jo nesten alene og det blir så trist" ol. saker. Han har desverre veldig lett for å "spille" på ungenes samvittighet på den måten. Det styrker jo meg i det at jeg ikke skal finne på å si sånt. Dessuten så synes ungene det er stas å feire slik for da feirer vi lille julaften og så feirer de en gang til hos pappan på julaften. Nå er jeg så sliten som aldri før, etter mye jobbing, overtid og stress. Slik juletiden ser ut nå så er det jobbing fredag, så tidlig opp lørdag for da feirer vi, så tidlig opp søndag for å være så mye sammen med ungene som mulig før de drar, så være hos svigerforeldrene mine på kvelden. Ikke noe slappe av, bare stress. Jeg har lyst til å ha dem denne julen, ha forventningene lille julaften, ha overskudd til julaften, kose meg med dem julaften og dagene etterpå. Spurte pappan om han synes det var greit å bytte, er vel første gang jeg har spurt om slikt, og han har jo gjort slik mange ganger. Da får jeg til svar at han skal jobbe hele romjulen, og at kun han og hans mor da vil være sammen julaften og at det er trist. Neste jul skal han til utlandet med sin nye eller så kommer hennes utenlandske foreldre hit så da kunne han ikke ha dem. Og nyttårsaften i år var han bedt bort. Jeg blir så oppgitt. Alltid dreier ting seg om han og hans liv. Så fort det er nye damer i bildet så er det liksom ikke tid til ungene i fjortende dag som han har dem en gang. Og han klarer altså ikke å se mine behov for en gang skyld. Jeg vil ikke "presse" ungene for de skal selvsakt ikke sitter i en posisjon at de føler de må velge. Min nåværende synes ting er greit, han liker å feire lille julaften og synes det ordner seg greit at vi da uten problemer kan dra til svigeforeldrene mine julaften (jeg har lyst til å feire julaften i fred og ro hjemme bare vi og barna) Så jeg føler altså at alle får det som de vil, pappan til barna driter i meg og hva jeg kunne ønske for en gang skyld, min nåværende synes vel egentlig ting er okey, mine svigeforeldre synes ting er topp da vi kommer og har fått beskjed om å bli lenge for ellers så er det så stusselig. Ungene har det jo bra uansett. Men jeg da, jeg ser for meg en slitsom helg etter et forferdelig mas på jobben, alt i julehelgen flyr forbi, matlaging og forberedelser tar dagen fra meg og når jeg endelig kan sette meg ned og nyte jule og barn så skal de dra. Er det riktig at jeg skal dytte mine egne følelser til side her, siden alle virker så fornøyde meg hvordan ting er? Skal jeg anse meg som minioriteten her og derfor "mindre viktig"? Jeg synes det er urettferdig at jeg ikke skal få slappe av og kose meg med ungene litt over tid, ellers i hverddagen så er det kun jeg som møter på foreldremøter, kjøper dresser til skoleball, ordner opp i ting, ordner fine bursdagsselskap ol. Naturlig nok, men er det riktig at jeg skal settes til siden alltid? Pappan til barna har jo i alle år fått ting som han har ønsket, og alt er bare bra inntil han får seg nye damer, da er det kun de som gjelder når ungene er der. Skjønner at jeg er i "mindretall" her, og å si eller gjøre noe som "sårer" ungen er jo uaktuellt, men hvordan skal jeg få opp humøret igjen og klare å se på dette med klare øyne? Akkurat nå så er jeg dødssliten av jobbing og gleden til julekos er forsvunnet i takt med at alle andre "krever" og ender opp med å få det som de vil. Føler meg oversett, overkjørt, og tatt lite hensyn til. Hvordan dytter jeg denne følelsen under teppet da, slik at også jeg får en tilfredsstillende juletid? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258932-overse-mine-egne-behov-igjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kanskje løpet kjørt for i år Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Dere får ordne denne julen slik at det blir så bra som mulig. På nyåret får dere ta en rolig samtale, der du sier det du skriver her, at du føler du har vært fleksibel (og at du har hatt mulighet til å være det), men nå har din livssituasjon og dine krav endret seg, og du vil følge en fastsatt plan i årene fremover. Og hvis samtalen forløper ok, og dere klarer å være hyggelige, kan dere lage en avtale om at dere begge skal omtale den fastlagte planen i positive ordelag, og ikke komme med forslag om endring til barna, eller på andre måter påvirke barna til å ønske endringer. Men denne julen er det for kort tid til, til at du på en ok måte kan få til endringer i det som var planen, selv om du har vært grei den andre veien så mange ganger før. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258932-overse-mine-egne-behov-igjen/#findComment-2061905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Du har falt i tjeneste-gjentjeneste-fellen med eksen. Fordi du har vært grei med ham, synes du at han skylder deg noe. Så blir du skuffet når han ikke gir deg det du synes du fortjener. Saken er at dere ikke lenger har noen forpliktelser overfor hverandre på den måten. Han behøver ikke å ta hensyn til dine behov, og du har ingen rett til å forvente at han gjør det. Du roter til forholdet dere imellom ved å ta hensyn til ham og forvente det samme igjen. Slutt med det, og hold deg til avtalene heretter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258932-overse-mine-egne-behov-igjen/#findComment-2061917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amber sun Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Jeg skal ikke ta noe parti her, men jeg skjønner ikke dobbel-feiringen. Dersom han har ungene julaften, er dere nødt til å feire lille-julaften _i tillegg_? Enten er vel julaften hos ham eller hos deg, hvorfor må dere feire dobbelt? Ikke vits i å gjøre det vanskeligere enn det er vel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258932-overse-mine-egne-behov-igjen/#findComment-2062612 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Jeg skal ikke ta noe parti her, men jeg skjønner ikke dobbel-feiringen. Dersom han har ungene julaften, er dere nødt til å feire lille-julaften _i tillegg_? Enten er vel julaften hos ham eller hos deg, hvorfor må dere feire dobbelt? Ikke vits i å gjøre det vanskeligere enn det er vel. Vi feirer dobbelt i år - jeg vil da også ha en runde med god mat og pakkeåpning med ungene selv om de er med pappan på julaften! Men vi tar det senere i romjula vi da, når ungene kommer hit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258932-overse-mine-egne-behov-igjen/#findComment-2062636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Underskrift Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Kjære deg! Jeg skjønner av innlegget ditt at du er nokså sliten. Mulig han burde gjort deg en tjeneste og byttet, siden du har gjort det tidligere, men dessverre for deg, forholder han seg nå bare etter det som først var avtalen, og det i seg selv, kan jeg ikke se på som en forbrytelse. For din egen skyld, tror jeg nå at jeg ville gjort det beste ut av situasjonen for denne julen. I fremtiden kan du jo heller tenke litt mer på deg, og holde dere til di fastsatte avtalene, slik at det er lettere og vite hva man skal forholde seg til. Jeg vil ikke holde med noen av dere, men det er ofte i slike anledninger som man ikke holder seg til avtalene, at konflikter skapes. (generelt på alt) Innfinn deg med situasjonen i år, ikke knag mer på det. I motsatt fall, kan du slite deg helt ut tankemessig. KOS deg med ungene når du har dem, og ikke fokuser på at du skulle ønske di var der, når di ikke er det. (Klart det vil man jo alltid, men ikke begrav deg i det) Jeg har alltid hatt to feiringer en med mamma og en med pappa i julen. KJEMPESTAS! Klemmer fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258932-overse-mine-egne-behov-igjen/#findComment-2062639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Underskrift Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Vi feirer dobbelt i år - jeg vil da også ha en runde med god mat og pakkeåpning med ungene selv om de er med pappan på julaften! Men vi tar det senere i romjula vi da, når ungene kommer hit. Slik har alltid vi gjort det også, og nå er jeg voksen og vi gjør det enda ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258932-overse-mine-egne-behov-igjen/#findComment-2062641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amber sun Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Vi feirer dobbelt i år - jeg vil da også ha en runde med god mat og pakkeåpning med ungene selv om de er med pappan på julaften! Men vi tar det senere i romjula vi da, når ungene kommer hit. Ok, skjønner det og da. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258932-overse-mine-egne-behov-igjen/#findComment-2062649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Du har falt i tjeneste-gjentjeneste-fellen med eksen. Fordi du har vært grei med ham, synes du at han skylder deg noe. Så blir du skuffet når han ikke gir deg det du synes du fortjener. Saken er at dere ikke lenger har noen forpliktelser overfor hverandre på den måten. Han behøver ikke å ta hensyn til dine behov, og du har ingen rett til å forvente at han gjør det. Du roter til forholdet dere imellom ved å ta hensyn til ham og forvente det samme igjen. Slutt med det, og hold deg til avtalene heretter. Et veldig bra svar. (skulle nesten tro vi hadde en felles bekjent, men det uttrykket du brukte). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258932-overse-mine-egne-behov-igjen/#findComment-2062651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Vi feirer dobbelt i år - jeg vil da også ha en runde med god mat og pakkeåpning med ungene selv om de er med pappan på julaften! Men vi tar det senere i romjula vi da, når ungene kommer hit. Jeg husker da mannen min skulle ha ungene juleaften, og eksen disket opp med julekveld dagen før, ribbe og full pakke. Nå vet jeg at dere har et godt forhold til hverandre (du og eksen), men jeg syntes det var smålig av henne å ødelegge juleaften hos oss (faren), ved å lage juleaften på lille-juleaften. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258932-overse-mine-egne-behov-igjen/#findComment-2062669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Jeg husker da mannen min skulle ha ungene juleaften, og eksen disket opp med julekveld dagen før, ribbe og full pakke. Nå vet jeg at dere har et godt forhold til hverandre (du og eksen), men jeg syntes det var smålig av henne å ødelegge juleaften hos oss (faren), ved å lage juleaften på lille-juleaften. Jeg gir ikke pakkene til minstemann før han kommer hjem i januar. Men faren har julaften første dag når minstemann er hos meg julaften. Jeg tror faktisk han synes den andre julaften er like bra som den første. God mat og flere pakker og han er fornøyd:o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258932-overse-mine-egne-behov-igjen/#findComment-2062676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
punky brewster Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Etter som jeg forstår så skal barna kun være hos pappaen på juleften? Du har fri i romjula. Slapp av og kos dere på lillejulaften, ikke lag noe ekstra stress. Så tar dere julefeiringa i romjulen. Skjønner ikke problemet egentlig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258932-overse-mine-egne-behov-igjen/#findComment-2063120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Vi har ungene julaften i år - men da er de hos faren på nyttårsaften. Vi feirer IKKE to ganger - men de er med og får grøt og pynte juletre hos den andre på lillejulaften. Så i år skal de på grøt og juletrepynting hos faren -så kommer de ned hit for å ligge her så de er her på morgenen til sokk og godteri. Det har aldri vært noe tull med det - heldigvis 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258932-overse-mine-egne-behov-igjen/#findComment-2063693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.