Gjest prøver31 Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Jeg og min samboer er 31 år og har prøvd å få barn i over et halvt år. Det har blitt målt mitt progesteronnivå som var på 12 på dag 21. Jeg ble fortalt at dette var bra nok for å bli gravid da dette viste at man hadde hatt eggløsning. Men jeg har senere blitt fortalt at dette likevel er for lavt for å eventuelt holde på et befruktet egg, og at det bør ligge på rundt 25 eller over. Hva er riktig? Jeg er også plaget med spotting opp til en uke før mens. Kan dette være et problem når man vil bli gravid og har dette sammenheng med progesteronnivået? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258970-progesteron-niv%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Vurdering av progesteron må skje ut fra når du fikk menstruasjon ETTER målingen. Det er riktig at en verdi på 12 tyder på eggløsning men at den er litt lav hvis det er høyeste verdi (toppen er en uke før menstruasjon, den skal i følge vårt laboratorium være over ca 20). Det er diskutert om begrepet lutealsvikt, altså at det gule legeme ikke produserer tilstrekkelig progesteron, er en realitet som kan forklare at egget ikke fester seg eller at hormonmengden ikke er stor nok til å holde livmorslimhinnen blødningsfri. Å tilføre progesteron er tvilsomt, men muligens vil man forsøke å stimulere til eggløsning. Noen vil kanskje sjekke livmorslimhinnen med ultralyd eller ved en prøvetaking. Du har bare forsøkt i seks måneder, det er uvanlig å starte utredning så tidlig. Jeg synes dere skal se det an i ett år og så få henvisning til spesialist. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258970-progesteron-niv%C3%A5/#findComment-2062869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prøver31 Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Vurdering av progesteron må skje ut fra når du fikk menstruasjon ETTER målingen. Det er riktig at en verdi på 12 tyder på eggløsning men at den er litt lav hvis det er høyeste verdi (toppen er en uke før menstruasjon, den skal i følge vårt laboratorium være over ca 20). Det er diskutert om begrepet lutealsvikt, altså at det gule legeme ikke produserer tilstrekkelig progesteron, er en realitet som kan forklare at egget ikke fester seg eller at hormonmengden ikke er stor nok til å holde livmorslimhinnen blødningsfri. Å tilføre progesteron er tvilsomt, men muligens vil man forsøke å stimulere til eggløsning. Noen vil kanskje sjekke livmorslimhinnen med ultralyd eller ved en prøvetaking. Du har bare forsøkt i seks måneder, det er uvanlig å starte utredning så tidlig. Jeg synes dere skal se det an i ett år og så få henvisning til spesialist. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen Takk for raskt svar! Når du skriver at vi bør fortsette prøvingen selv med litt lavt progesteronnivå, så betyr vel det at det er sjanser å bli gravide selv uten hjel? Angående kort lutealfase som du nevnte: for å finne det, regner man fra dagen etter eggløsning til første dag med spotting? Eller er det fra dagen etter eggløsning frem til første dag med ordentlig mensblødning? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258970-progesteron-niv%C3%A5/#findComment-2063341 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Takk for raskt svar! Når du skriver at vi bør fortsette prøvingen selv med litt lavt progesteronnivå, så betyr vel det at det er sjanser å bli gravide selv uten hjel? Angående kort lutealfase som du nevnte: for å finne det, regner man fra dagen etter eggløsning til første dag med spotting? Eller er det fra dagen etter eggløsning frem til første dag med ordentlig mensblødning? Man regner med at første syklusdag er den dag det er skikkelig blødning, ikke bare smådrypp. Jo, jeg mener dere har sjans uten hjelp. Lykke til og god jul, hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258970-progesteron-niv%C3%A5/#findComment-2064203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.