Gå til innhold

Hvordan fyre i ovnen best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg innrømmer det: Dette KAN jeg overhodet ikke. Men nå har vi endelig fått vedovnen på plass (konveksjonsovn, om det har noe å si) - men sliter å få skikkelig futt i den. Den asker noe vanvittig, og det aner meg at vi gjør noe feil.

Så: Hvordan fyrer man best - mest korrekt i ovnen! Hvordan skal spjeldene stå nårtid?

Skrevet

Jeg legger to middelstore kubber inn, slik at sidene står mot hverandre, med 3-5 cm mellom. Oppå legger jeg to-tre tynne pinner eller smale kubber.

Og så jukser jeg da - bruker sånne opptenningsbriketter vi har kjøpt - og tenner på. Har god trekk (lar døra stå på gløtt) til det har tatt god fyr. Så lukker jeg døra, og har litt trekk på det hjulet vi snurrer på i døra.

Skrevet

Jeg kom i dag til kaldt hus, 13 grader inne og ovn med en del aske i. Jeg gadd ikke ha ut asken så jeg la noe avispapir i bunnen, satte så noen småpinner litt opp mot bakveggen i ovnen (som et spisstelt), noen større pinner "utenpå" disse og et par store til slutt. Slengte så inn noen brikketter og tente på disse. Trekken øverst står åpen hele tiden og jeg åpnet også trekken nederst i begynnelsen + at døra sto på gløtt det første kvarteret (?).

Ovnen er ofte vanskelig å få fyr på, men det funket som bare det. Jeg tente opp kl. 10:30 og har siden bare lagt på noen pinner nå og da for å holde det vedlike. Det tok 2,5 time å få tempen opp fra 13 til 20 grader.

Skrevet

Som regel følger det med en bruksanvisning til nye ovner.

Der står det ofte noen gode tips om fyring for akkurat den ovnen.

Skrevet

Som regel følger det med en bruksanvisning til nye ovner.

Der står det ofte noen gode tips om fyring for akkurat den ovnen.

Takk for tipset - men bruksanvisningen var direkte elendig, derfor fant jeg ikke så mye ut av den :-)

Skrevet

Jeg kom i dag til kaldt hus, 13 grader inne og ovn med en del aske i. Jeg gadd ikke ha ut asken så jeg la noe avispapir i bunnen, satte så noen småpinner litt opp mot bakveggen i ovnen (som et spisstelt), noen større pinner "utenpå" disse og et par store til slutt. Slengte så inn noen brikketter og tente på disse. Trekken øverst står åpen hele tiden og jeg åpnet også trekken nederst i begynnelsen + at døra sto på gløtt det første kvarteret (?).

Ovnen er ofte vanskelig å få fyr på, men det funket som bare det. Jeg tente opp kl. 10:30 og har siden bare lagt på noen pinner nå og da for å holde det vedlike. Det tok 2,5 time å få tempen opp fra 13 til 20 grader.

*noterer* tipiformet med småpinner innerst, kubber utenpå - opptenningsbriketter.

Skrevet

Jeg legger to middelstore kubber inn, slik at sidene står mot hverandre, med 3-5 cm mellom. Oppå legger jeg to-tre tynne pinner eller smale kubber.

Og så jukser jeg da - bruker sånne opptenningsbriketter vi har kjøpt - og tenner på. Har god trekk (lar døra stå på gløtt) til det har tatt god fyr. Så lukker jeg døra, og har litt trekk på det hjulet vi snurrer på i døra.

Takker - opptenningsbriketter er på handlelista :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...