Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ofte diskutert 'hvem som har skylda' når en av partene (la oss si dama) er gift/ samboer, og er utro med en singel mann (som _vet_ at hun er opptatt). La meg si med en gang at utroskap er noe dritt. Og at det er mange aspekter ved det hele, og at det blir litt vel enkelt slik jeg skisserer det.

Jeg vil si at størsteparten av skylda må ligge på dama. Men mannen har naturligvis skyld han også.

Jeg går for 70/ 30 %.

Dvs dama har 70 % av skylda og mannen 30 %.

Hva mener dere?

Skrevet

Selvfølgelig er det den som er utro som har skylda, uansett kjønn.

Gjest Persille
Skrevet

Hvordan får du et annet menneske til å være ansvarlig for dine handlinger?

Om du er utro med en singel mann - så er det faktisk din skyld.

Vi kan vanskelig stilles til ansvar for andres handlinger...

Skrevet

Hvordan får du et annet menneske til å være ansvarlig for dine handlinger?

Om du er utro med en singel mann - så er det faktisk din skyld.

Vi kan vanskelig stilles til ansvar for andres handlinger...

Å fri og bevare meg vel, Persille - _jeg_ skal ikke være utro!

Skrevet

Nå begynner jeg å lure på hva du drakk til frokost i dag.

Skrevet

Jeg har ikke ansvar for noen andres moral. Om min kjæreste/ektemann er utro, så er det han som har såret meg, ikke kvinnen han var utro med.

Når det er sagt, så hadde ikke jeg personlig hatt meg med noen som var opptatt, fordi jeg ikke ønsker å bidra til å såre noen. Andre ser det annerledes og det er helt greit.

Gjest Persille
Skrevet

Nei, jeg brukte bare deg som et eksempel...

Men siden du mener at det er en skyldfordeling på 70/30 - så mener du jo at man skal stilles til ansvar for andres handlinger?

Skrevet

Den gifte har 100 % skyld for SIN utroskap, den single er kun skyld i å gjøre en kjip handling mot en (kanskje fremmed) uskyldig tredjepart (som man ikke har noen forpliktelser ovenfor). Det er ingen snill handling den single gjør, men den single er ikke i nærheten av å dele skylden for utroskapen med den som faktisk er utro.

Så: Utroskap 100% den utro sin skyld. Å ligge med noen som er gift: en litt kjip handling som er 100% ens egen skyld (men som ikke kan sammenlignes med å være utro i alvorlighetsgrad).

Skrevet

Jeg har alltid protestert når den bedratte legger for hat den som partner var utro med (tungvint sagt, men ok). Det er jo tross alt partner som har gjort noe ravgæli!

Likevel, synes ikke at tredjepart er helt uskyldig, så her blir det 80-20.

Skrevet

Jeg har alltid protestert når den bedratte legger for hat den som partner var utro med (tungvint sagt, men ok). Det er jo tross alt partner som har gjort noe ravgæli!

Likevel, synes ikke at tredjepart er helt uskyldig, så her blir det 80-20.

Du mener altså at en som begår utroskap er 20 % mindre skyldig fordi det finnes noen som er villige? Eventuelt 20 % mindre skyldig fordi den utro part er utrolig tiltrukket av en fyr?

fuji1365380447
Skrevet

He-he.

Akkurat som i Kina, der de har vedtatt at Formann Mao hadde 70% rett og 30% feil... i sin politikk.

:-D

Skrevet

Du mener altså at en som begår utroskap er 20 % mindre skyldig fordi det finnes noen som er villige? Eventuelt 20 % mindre skyldig fordi den utro part er utrolig tiltrukket av en fyr?

Det var mest for å få prosentandelene til å bli 100 til sammen ;) Den utro part er ifølge mine synspunkter selvsagt 100% skyldig, men jeg synes ikke at tredjepart er uskyldig! Uten denne ville det jo ikke ha skjedd noe utroskap i det hele tatt.

Skrevet

Det var mest for å få prosentandelene til å bli 100 til sammen ;) Den utro part er ifølge mine synspunkter selvsagt 100% skyldig, men jeg synes ikke at tredjepart er uskyldig! Uten denne ville det jo ikke ha skjedd noe utroskap i det hele tatt.

"Uten denne ville det jo ikke ha skjedd noe utroskap i det hele tatt."

Det blir som å si at en voldtekt aldri ville funnet sted uten noe voldteksoffer.

Skrevet

"Uten denne ville det jo ikke ha skjedd noe utroskap i det hele tatt."

Det blir som å si at en voldtekt aldri ville funnet sted uten noe voldteksoffer.

Nåja. Tror ikke jeg ville sammenlignet akkurat de to situasjonene.

Skrevet

Den som er utro er 100% skyldig i utroskapen.

Men begge gjør noe umoralsk og galt.

Skrevet

Nåja. Tror ikke jeg ville sammenlignet akkurat de to situasjonene.

Ok.

Det blir som å si at en voldtekt ikke ville funnet sted dersom offeret ikke gikk ned den aktuelle gata eller dro med seg voldtektsmannen hjem, og derfor er 20 % skyld i voldtekten.

Skrevet

Ok.

Det blir som å si at en voldtekt ikke ville funnet sted dersom offeret ikke gikk ned den aktuelle gata eller dro med seg voldtektsmannen hjem, og derfor er 20 % skyld i voldtekten.

Greit, greit. Jeg ser poenget ditt :)

Og er enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...