Gjest 30 år og barnløs Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Da jeg var 11 år ble mens satt i gang vha. hormoner (trolig østrogen, p-piller el.l.). Dette for å redusere vekst. Dette ble gjort på Rikshospitalet for ca 20 år siden. I voksen alder har jeg nå slitt i flere år med å bli gravid og jeg sliter også med habituell abort. Min gynekolog nevnte i forbifarten at han synes det er påfallende mange som hadde slik hormonbehandling som barn som i dag sliter med å få barn. Ved du om dette er noe som har vært eller skal forskes på? Driver man slik virksomhet fremdeles? Og hvor godt utprøvd var egentlig dette på 80-tallet? Har du navnet på noen som jeg kan henvende meg til for slike spørsmål? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259129-hormonbehandling-for-%C3%A5-redusere-h%C3%B8ydevekst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Jeg har selv vært inne på tanken om tidlig østrogenbehandling som du har fått kan øke risiko for f.eks. kvinnesykdommen endometriose som kan føre til redusert fruktbarhet og underlivssmerter. En slik observasjon er visst gjort i Australia, men ikke vitenskapelig bevist, det jeg vet.Jeg har ikke hørt om habituelle aborter relatert til behandlingen. Jeg tror man har stoppet helt med slik kraftig østrogenbehandling. Allerede på 80-tallet brukte man denne behandlingen i mindre utstrekning. Man startet behandlingen (på 60-70 tallet ?) uten de krav man i dag har til sikkerhet med hensyn til virkning og ikke minst bivirkning. Jeg vet at de har et stort materiale på Rikshospitalets barneklinikk, men den overlege (Trygstad) som styrte behandlingen er for lenge siden pensjonert. Du kan gjerne kontakte avdelingen med spørsmål. Jeg vet ikke om det er gjort systematisk etterundersøkelse. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259129-hormonbehandling-for-%C3%A5-redusere-h%C3%B8ydevekst/#findComment-2064953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.