linni29 Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 jeg her hatt sterk kløe rundt anal åpningen i flere mnd.i det siste klør det omtrent hele tiden..jeg har prøvd alt,markkur,hemoride salver,cannesten,zinksalve og en siste salve legen min skrev ut,noe natur salve m chilli(gjorde veldig vondt)jeg klør sånn at jeg lager rift på meg selv,dette er så plagsomt,legen min er ikke sikker på hva dette kan være???ting virker å være i orden.hva kan dette være? trenger hjelp,dette er virkelig vondt å gå med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259239-analkl%C3%B8e/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Jeg skulle ønske jeg kunne gi deg en sesam-sesam svar, men jeg kan desverre ikke. Kløe kan ha mange mange forskjejlig årsaker, og rundt endetarmåpningen er det spesielt vanskelig. Uten en undersøkelse kan jeg bare komme med en slags høytenkning. Den viktigste årsaken er kanskje infeksjon, enten med sopp (hyppigst er sannsynligvis Candida). Slike infeksjoner kan behandles med antisopp salve eller krem, men dette har du prøvd (Canesten er en av de vanligst brukte slike midler). Det kan dog hende at kuren ikke var lang nok: Froskjellige mark og andre parasitter kan også forårsake kløe. For å behandle slike bør man kunne stille en skikkelig diagnose, ved å sende prøve til ikrobiologisk laboratorium ( det samme gjelder forøvrig sopp også). Allergi-basert utslett (du skriver ingenting om du har noen synlige forandringer) kan også forekomme og det er vanskelig å diagnostisere. Hemorroider kan også gi kløe. De kan greit påvises med direkte undersøkelse. Det at hemoroid salve ikke virker behøver ikke å bevise at det er ikke det som er årsaken. Jeg kan desverre ikke skille mellom disse tilstandene. Det må til med skillelig undersøkelse og eventuele prøver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259239-analkl%C3%B8e/#findComment-2066191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.