Gå til innhold

Får man kjøpt saftkoker i disse moderne tider?

Anbefalte innlegg

Jeg er vant til å dampe pinnekjøttet i saftkoker. Da blir krafta bedre på smak. Problemet er at jeg alltid må låne moren min eller søsteren min sine gamle saftkokere. Kunne godt tenke meg å ha min egen!

Moren min forhørte seg på Jernia, men de hadde knapt nok hørt om saftkoker... Noen som har peiling på om dette går an å få kjøpt fortsatt.

Det blir ikke helt det samme å dampe i trykkoker (innbiller jeg meg?) eller i kasserolle med "dampsil" :-/

Fortsetter under...

Faren til minstemann kjøpte en hel ny saftkoker i en bruktforretning her om dagen. Betalt nesten ingenting heller, de visste vel egentlig ikke hva det var:o)

Jeg ser også på nettet at man kan få kjøpt brukte saftkokere, men det virker så mye enklere å gå på butikken og kjøpe en ;-)

Kan virke som saftkoker er en utdødd rase *sukk*

Jeg ser også på nettet at man kan få kjøpt brukte saftkokere, men det virker så mye enklere å gå på butikken og kjøpe en ;-)

Kan virke som saftkoker er en utdødd rase *sukk*

Hehe, akkurat som trykkokere som bare gamle mennesker hadde, helt til alle innvandrerne kom hit. Nå skal plutselig alle ha trykkoker. Jeg har en og skal bruke den til pinnekjøttet.

Annonse

Ja!!! Men hvor kan jeg få kjøpt en sånn? Jeg er ikke typen til å kjøpe på auksjon....

Fillern, ser ut til at den er borte, jeg har sett Høyang-Polaris-saftkoker på Jernia, men nå finner jeg den ikke verken på Jernia eller hos Høyang-Polaris. Kanskje de har gitt opp å selge den?

Jaja, loppemarked eller bruktbutikk er ellers et godt tips :-)

Hehe, akkurat som trykkokere som bare gamle mennesker hadde, helt til alle innvandrerne kom hit. Nå skal plutselig alle ha trykkoker. Jeg har en og skal bruke den til pinnekjøttet.

Ja, snodig det der ;-)

Når du bruker trykkoker blandes vel ribbefettet med vannet du bruker til dampingen? Jeg har ikke peiling på trykkokere....

Annonse

Fillern, ser ut til at den er borte, jeg har sett Høyang-Polaris-saftkoker på Jernia, men nå finner jeg den ikke verken på Jernia eller hos Høyang-Polaris. Kanskje de har gitt opp å selge den?

Jaja, loppemarked eller bruktbutikk er ellers et godt tips :-)

Hadde jeg bare visst om en bruktbutikk i nærheten... Sånt er greiere i Oslo.

Kjøpte min på Obs! for noen år siden, men det kan hende det er sesongvare.

*lete*

"Saft-Lett" heter den ;)

Aluminium. Enkel utførelse.

:)

Tok et søk, men ser ikke ut som de har den på obs nå :-(

Godt mulig det er feil tid på året, ja ;-)

Ja, snodig det der ;-)

Når du bruker trykkoker blandes vel ribbefettet med vannet du bruker til dampingen? Jeg har ikke peiling på trykkokere....

Ja, det gjør det men jeg bruker ikke mye vann. Jeg har nesten aldri laget det så gode råd taes i mot med takk.

Ja, det gjør det men jeg bruker ikke mye vann. Jeg har nesten aldri laget det så gode råd taes i mot med takk.

Jeg innbiller meg at det er vanskelig å beregne riktig vannmengde. Tar man for mye, blir sausen smakløs og tar man for lite blir pinnekjøttet tørt?

Med saftkoker havner fettet/sausen alene i en kasserolle (fra slangen i saftkokekasserollen). I kasserollen man setter under saftkokeren kan man ha masse vann, så det holder helt til pinnekjøttet er mørt. *vil ha saftkoker!!*

Et tips: Jeg pleier alltid å grille pinnekjøttet en liten stund i steikovnen rett før vi spiser det. Blir mye bedre da:-)

Kålrotstappa kan med fordel få et par poteter. Da blir den mildere og bedre. Fløte, salt og pepper oppi er også et "must"!

Og du.. sennep sammen med pinnekjøttmiddag er aller best!!

Ja saftkokar får ein framleis tak i, men det er vel kanskje ei litt sesongbetont vare (haust og saftetid).

Dersom du ikkje vanlegvis brukar å safte, så har eg kanskje eit litt betre tips til deg.

Her i huset er det ikkje det store volumet av pinnekjøtt som går med (for det er kun eg som et det), så eg har det berre på vanleg damprist i kasserolle, men det eg kan anbefale deg dersom du lager ein del til julemiddagen, er å kjøpe deg ein fiskekjele (Høyang? litt usikker, vi har ikkje sjølv, men foreldra mine har ein). Avlang, stor og romsleg. Den har fin dampeplate til å ha i botnen, dekker det heile, og har plass til mange stykke pinnekjøt.

Trykkokar anbefales ikkje ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...