rigb Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Min stedatters lille jente er snart 5 mndr og moren må tilbake i jobb om 3 uker. Hun har startet avvenning fra amming, men babyen vil ikke suge fra tåteflasken. Hun avviser smokken, bare dytter den tilside med tungen. Dette har nå pågått i 3 uker, med mye gråting, også moren gråter nå. Har fått råd om ikke å gi bryst, babyen vil suge på smokken når den er sulten. Men det gjør den lille ikke, hun bare skriker og gråter og suger etter alt annet enn tåteflasken og det ender med pupp hver gang. Både mor og barn er veldig stresset. Siden babyen suger som den skal, mener nå moren at avvisningen er psykologisk ... Hva skal hun gjøre ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259495-overgang-fra-amming-til-t%C3%A5teflaske/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Skal hun jobbe veldig langt unna der barnet skal tilbringe dagene? (Hjemme med pappa?) Hun har krav på ammefri. Men i første omgang ville jeg prøvd å la noen andre (helst pappaen eller den som skal passe barnet) gi flaske når moren ikke er tilstede, og moren ikke har vært der på noen timer. Eventuelt med skje eller kopp om babyen ikke vil suge av flasken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259495-overgang-fra-amming-til-t%C3%A5teflaske/#findComment-2068267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lurveline Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Det finnes mange forskjellige flaskesmokker på markedet, forskjellig form, latex eller silikon. Man må prøve seg frem til hva barnet liker best. Jeg har flasket opp 3 barn med 3 forskjellige typer flaskesmokker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259495-overgang-fra-amming-til-t%C3%A5teflaske/#findComment-2068286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klem til dere Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Paralellt med at de øver med flasken, bør de tenke på hvordan de kan ordne dagene. Hun har krav på ammefri, så med mindre hun har veldig lang reisevei, så kan babyen få mye morsmelk i løpet av døgnet. Vi ordnet det slik at jeg hadde kortere dager (ammefri), og at pappaen i tillegg kom innom min jobb med babyen midt på dagen (tok litt av min lunsjpause). Men da var babyen litt eldre (8 mnd) og fikk i seg grøt, og drakk vann av tynt sugerør (slike som følger med saftbokser til barn). Så jeg ammet grytidlig morgen, og en gang til før jeg gikk på job, og en gang midt på dagen, og så ettermiddag og kveld. Hun bør pumpe ofte, og så er det pappaen som bør gi melken på flaske, jeg har aldri gitt tåteflaske til noen av mine to, de har ikke villet ha flaske av meg når de så at jeg "var der med puppen". så tåteflasken har utelukkende blitt brukt til å gi utpumpet melk, og gitt av pappaen eller besteforeldre, når jeg var ute av huset. Så prøv å gi barnet fersk morsmelk (som ikke er frosset nå mens dere øver), og gi den til vanlig matingstid, og bruk juledagene nå som pappen er hjemme på dagtid, til at det er kun ham som gir flaske, når mor går ut en tur. Noen barn bruker aldri tåteflaske, andremann hos oss brukte det litt som spedbarn til utpumpet melk, siden ville han ikke ha det, og brukte sugerør og vanlig kopp til vann. hvis hun ammer resten av døgnet klarer barnet seg greit med vann og økende grøtposjoner de timene mor er borte, etterhvert går det greit å drikke av kopp og spise fast føde. Ikke se på tåteflasken som eneste redningen, da blir mor bare mer stresset. Og ikke la henne ta del i tåteflaskeprøvingen, det er pappaens domene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259495-overgang-fra-amming-til-t%C3%A5teflaske/#findComment-2068726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rigb Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 Paralellt med at de øver med flasken, bør de tenke på hvordan de kan ordne dagene. Hun har krav på ammefri, så med mindre hun har veldig lang reisevei, så kan babyen få mye morsmelk i løpet av døgnet. Vi ordnet det slik at jeg hadde kortere dager (ammefri), og at pappaen i tillegg kom innom min jobb med babyen midt på dagen (tok litt av min lunsjpause). Men da var babyen litt eldre (8 mnd) og fikk i seg grøt, og drakk vann av tynt sugerør (slike som følger med saftbokser til barn). Så jeg ammet grytidlig morgen, og en gang til før jeg gikk på job, og en gang midt på dagen, og så ettermiddag og kveld. Hun bør pumpe ofte, og så er det pappaen som bør gi melken på flaske, jeg har aldri gitt tåteflaske til noen av mine to, de har ikke villet ha flaske av meg når de så at jeg "var der med puppen". så tåteflasken har utelukkende blitt brukt til å gi utpumpet melk, og gitt av pappaen eller besteforeldre, når jeg var ute av huset. Så prøv å gi barnet fersk morsmelk (som ikke er frosset nå mens dere øver), og gi den til vanlig matingstid, og bruk juledagene nå som pappen er hjemme på dagtid, til at det er kun ham som gir flaske, når mor går ut en tur. Noen barn bruker aldri tåteflaske, andremann hos oss brukte det litt som spedbarn til utpumpet melk, siden ville han ikke ha det, og brukte sugerør og vanlig kopp til vann. hvis hun ammer resten av døgnet klarer barnet seg greit med vann og økende grøtposjoner de timene mor er borte, etterhvert går det greit å drikke av kopp og spise fast føde. Ikke se på tåteflasken som eneste redningen, da blir mor bare mer stresset. Og ikke la henne ta del i tåteflaskeprøvingen, det er pappaens domene. Tusen takk for dine råd. Jeg skal formidle dem (må oversettes til fransk). Saken er at vi bor i Sveits og her har man ingen ammerett for det første og for det andre er mammaen sportsjournalist og skal ut på reportasjereise til Japan i februar, dvs. at hun ikke kan amme regelmessig. Hun kan jo fryse ned brystmelk som kan brukes mens hun er på reise (10 dager). Hun forsøker nå å skifte tåtesmokk (har fått råd om det her) og også prøve kopp med tut. Siden hun skal begynne å jobbe allerede 12 jan og har en times kjøring til jobb, blir det pappaen som mater. Men det går seg nok til etterhvert. Vær glad for at Norge gir slike fantastiske rettigheter til mødre. Her er det 4 og en halv måneds svangerskapspermisjon og dett er dett. Takk skal du ha. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259495-overgang-fra-amming-til-t%C3%A5teflaske/#findComment-2068890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rigb Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 Det finnes mange forskjellige flaskesmokker på markedet, forskjellig form, latex eller silikon. Man må prøve seg frem til hva barnet liker best. Jeg har flasket opp 3 barn med 3 forskjellige typer flaskesmokker. Dette er et kjempefint råd og jeg har formidlet det (på fransk). Vi bor i Sveits men hva gjør det når vi har Internett. Hun kjøper nå et utvalg av smokker og så krysser vi fingrene. Saken er den at hun begynner på jobbe den 12 jan (1 time med bil til jobben) og skal på reportasjereise til Japan i febr. og da må den lille klare seg uten pupp. Det finns ingen ammerett her i Sveits, dere MÅ sette pris på de rettighetene mammaene har i Norge. Helt unike. Tusen takk for rådet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259495-overgang-fra-amming-til-t%C3%A5teflaske/#findComment-2068893 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rigb Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 Skal hun jobbe veldig langt unna der barnet skal tilbringe dagene? (Hjemme med pappa?) Hun har krav på ammefri. Men i første omgang ville jeg prøvd å la noen andre (helst pappaen eller den som skal passe barnet) gi flaske når moren ikke er tilstede, og moren ikke har vært der på noen timer. Eventuelt med skje eller kopp om babyen ikke vil suge av flasken. Hei Åsemor, Takk for dine råd. Hun har prøvd det du sier, unntatt koppen. Så nå prøver hun den. Som sagt er ammerett ikke et ord man kjenner her i Sveits. Her skal mammaen helst være hjemme, eller hun/familien må ta alt ansvar og finne løsninger selv. Så Norge er et særdeles godt land å leve i for nybakte mammaer og babyer. Ta godt vare på og ikke minst, sett pris på, de rettighetene. Tusen takk skal du ha! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259495-overgang-fra-amming-til-t%C3%A5teflaske/#findComment-2069032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ellen2 Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Amming handler ikke bare om næring/mat. Det er lukt, lyd, den varmeste favnen, den siste trøsten når ingenting annet hjelper. Barn kommer alldeles hjelpesløse til verden, og de har et stort behov for dekning av følelsesmessige og fysiske behov. De trenger et sted, hvor alt er trygt, varmt, kjente lyder, lukter, blikk. Deretter vender de seg naturlig mere og mere utover verdenen utenfor mammas pupp og pappas stell. De trenger mammas pupp, for å mestre tusener av utfordringer og ny lærdom og utvikling i det første leveåret, og gjerne lenger. Barn som blir satt til verden har KRAV på å få lov å bli ammet dersom de ønsker det. En får områ seg slik, at man slipper å reise ifra et 5mnd gammelt barn. Ta barnet med, lei en barnepike eller få med faren. Har dere dårlig økonomi, ta opp et banklån. Et barns første leveår, og opptil tredje er så viktig, at barnet har krav på førsteprioritet. De trenger mammas støtte og tilstedeværelse for å voksne og utvikle seg i eget tempo. Når man velger å sette barn til verden, vet vel de fleste i dag, at det fører til en total endring i livssituasjon for foreldrene? Karriereårene mener jeg bør legges inn de neste tre-fire årene. Det har kommet en liten en til verden, som trenger en mer. Barnets behov må stå i sentrum. Det er lett å skylde på at det er bedre her og der. Mye, er meget dårlig i Norge. Akkurat dette med rettigheter til amming er bra. Men bor en i et annet land, får en ta konsekvensene av det, ordne seg selv, slik at barnet kan ammes til det ikke har behov for det lenger. Barnet ditt kjemper en desperat kamp, for å få beholde deg. Dette er ikke bra. Ta med deg barnet du. For ammer man, kan man ta babyen med nær sagt hvor som helst.Det gjorde jeg. Noen ble sure når jeg sa "nå må jeg ta en liten pause for å gå mat" De fleste aksepterte det. Når du reiser med barn du ammer, er maten er alltid varm, du har den alltid på deg, en barnevakt kan passe babyen din i perioden. Hele denne hysterien om flaske for en hver pris? Slutt med den kampen, ta bare babyen med, og amm videre som om ingenting har skjedd.Kutt det ut. Dette er direkte usunt, fysisk og følelsesmessig for både moren og barnet. De er dessuten i symbiose ennå. Den er ikke til å spøke med, når det gjelder barnet fremtid. Good Luck, fra en som har dratt med unger både hit og dit, for å amme de elskede små, som gjerne vil beholde puppen sin og mammaen. Verden er litt for stor ennå, for en fem mnd. baby. Han trenger den altomsluttende favnen og varmer fra morens melk gir. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259495-overgang-fra-amming-til-t%C3%A5teflaske/#findComment-2127763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rigb Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Amming handler ikke bare om næring/mat. Det er lukt, lyd, den varmeste favnen, den siste trøsten når ingenting annet hjelper. Barn kommer alldeles hjelpesløse til verden, og de har et stort behov for dekning av følelsesmessige og fysiske behov. De trenger et sted, hvor alt er trygt, varmt, kjente lyder, lukter, blikk. Deretter vender de seg naturlig mere og mere utover verdenen utenfor mammas pupp og pappas stell. De trenger mammas pupp, for å mestre tusener av utfordringer og ny lærdom og utvikling i det første leveåret, og gjerne lenger. Barn som blir satt til verden har KRAV på å få lov å bli ammet dersom de ønsker det. En får områ seg slik, at man slipper å reise ifra et 5mnd gammelt barn. Ta barnet med, lei en barnepike eller få med faren. Har dere dårlig økonomi, ta opp et banklån. Et barns første leveår, og opptil tredje er så viktig, at barnet har krav på førsteprioritet. De trenger mammas støtte og tilstedeværelse for å voksne og utvikle seg i eget tempo. Når man velger å sette barn til verden, vet vel de fleste i dag, at det fører til en total endring i livssituasjon for foreldrene? Karriereårene mener jeg bør legges inn de neste tre-fire årene. Det har kommet en liten en til verden, som trenger en mer. Barnets behov må stå i sentrum. Det er lett å skylde på at det er bedre her og der. Mye, er meget dårlig i Norge. Akkurat dette med rettigheter til amming er bra. Men bor en i et annet land, får en ta konsekvensene av det, ordne seg selv, slik at barnet kan ammes til det ikke har behov for det lenger. Barnet ditt kjemper en desperat kamp, for å få beholde deg. Dette er ikke bra. Ta med deg barnet du. For ammer man, kan man ta babyen med nær sagt hvor som helst.Det gjorde jeg. Noen ble sure når jeg sa "nå må jeg ta en liten pause for å gå mat" De fleste aksepterte det. Når du reiser med barn du ammer, er maten er alltid varm, du har den alltid på deg, en barnevakt kan passe babyen din i perioden. Hele denne hysterien om flaske for en hver pris? Slutt med den kampen, ta bare babyen med, og amm videre som om ingenting har skjedd.Kutt det ut. Dette er direkte usunt, fysisk og følelsesmessig for både moren og barnet. De er dessuten i symbiose ennå. Den er ikke til å spøke med, når det gjelder barnet fremtid. Good Luck, fra en som har dratt med unger både hit og dit, for å amme de elskede små, som gjerne vil beholde puppen sin og mammaen. Verden er litt for stor ennå, for en fem mnd. baby. Han trenger den altomsluttende favnen og varmer fra morens melk gir. Hei Ellen, Takk for langt og engasjert svar. Du fikk kanskje ikke med deg at dette ikke gjelder meg, men det er min stedatter som er moren (sveitsisk fransk). Derfor maa jeg oversette svarene. Jeg har naa den gode nyheten i at barnet har tatt i mot taateflasken,det som skulle til var aa skifte til riktig smokk. Som andre her har gitt som raad. Jeg er jo selvfélgelig enig med deg at barnet trenger sin mor saa lenge som mulig, men alt kan dessverre ikke dreie seg om barnets behov til enhver tid. Dessverre. Vi har vel opplevet det alle sammen vanskelige overganger i livet. Det er noe som heter ökonomi dessverre som jager mamman ut i arbeidslivet igjen. Men heldigvis har alt gaatt bra her, den lille trives i "krybben" som det heter her to ganger i uken, og elllers er pappaen og storesöster tilstede naar mamma er paa jobb. Takk til alle som kom med gode raad. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259495-overgang-fra-amming-til-t%C3%A5teflaske/#findComment-2128218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.