Gå til innhold

magetrøbbel/stress

Anbefalte innlegg

vedvarende ubehag

Jeg er en 25 år gammel jente som de siste to mnd har vært plaget med kvalme. Kvalmen kommer i bølger og kan ofte forsvinne etter en kort stund. Har kun kastet opp 3-4 ganger på denne tiden. Er tidligere frisk, uten kjente allergier. Har begynt i ny jobb der det er et stressende miljø. Lar meg vel lett stresse i tillegg. Blir ofte kvalm hvis jeg er stresset, trøtt eller tenker mye. Har hatt noe effekt av kvalmestillende tabletter. Hva kan kvalmen komme av og hvordan bedre dette? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/259580-magetr%C3%B8bbelstress/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Stress kan gjøre at tarmene arbeider tregere. Man kan oppleve både mageknip, uregelmessig avføring og kvalme. men kvalmen kan også skyldes overproduksjon av magesyre, eller at magesyren har gitt sårhet i slimhinnen i spiserør, magesekk eller tolvfingertarm. Du kan jo prøve en syrenøytraliserende kur og se om dette hjelper. Kraftigere slike kurer kan du eventuelt få resept på av fastlegen din, men du vil få en pekepinn på om det hjelper dersom du prøver en reseptfri kur. Graviditet bør utelukkes for ordens skyld. Ta kontakt med fastlegen din dersom problemene vedvarer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...