Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min mann og jeg har prøvd siden i sommer å bli gravide. Klarte det faktisk på første forsøk og jeg har aldri vært så lykkelig i hele mitt liv - men så spontanaborterte jeg i uke 9... Siden har vi fortsatt slik vi begynte, med eggløsningstester og hyppig sex.

I vedlegget til eggløsningstestene står det at man er mest fruktbar, dagen FØR eggløsning, PÅ eggløsningsdag og dagen ETTERPÅ. Dette har jeg lest flere andre steder også. Detvar også på disse dagene vi ble gravide sist.

Men så skriver plutselig Mette Moen (fagpersonenen i dette forumet) dette i et svar til en annen bruker:

"Husk at muligheten for graviditet er til stede i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som kommer ca 14 dager før menstruasjonen begynner."

Med andre ord høres det ut som om man kun er fruktbar de seks dagene før egglønsingstesten slår ut? Hvorfor så lenge før??? Har hun eller jeg rett?

Har jeg misforstått?

Og et annet spørsmål: Mange sier at det ikke trengs å ha sex hver dag i den fruktbare perioden, fordi spermen lever noen dager i skjeden. Men er det slik at man faktisk ikke BØR ha sex hver dag, fordi mannen ellers vil ha lite sædceller i utløsningen? Mao: Bør man la være å ligge sammen hver dag, ettersom mannen ellers ikke rekker å lage mange nok sædceller før neste forsøk?

Siste spørsmål: Min mann drikker som normale 28-åringer. Ofte er vi på fest en gang i uken, og da koser vi oss med noen glass vin eller øl. Men ikke mer enn at han blir litt tipsy - overhodet ikke full eller noe. Er det slik at man ikke bør ligge sammen etter et slikt alkoholinntak da sædcellene kan være skadet? Kan dette føre til skader på fosteret, eller er det verste som kan skje at sædcellene blir sløve og ikke klarer å finne egget?

Mange spørsmål - jeg vet, men håper dere kan hjelpe meg med noen gode svar!

Åh - jeg krysser fingrene for alle der ute! Håper det nye året vil bringe mange av oss friske små barn!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/259671-n%C3%A5r-er-man-egentlig-fruktbar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble gravid da jeg minst forventet det. Var helt sikker på at eggløsning var overstått da jeg hadde hatt utflod og vondt i magen et par dager.

Og....det holdt med sex to ganger på hele syklusen, den syklusen vi hadde minst sex av alle.

Som sagt, jeg hadde ikke forventet det i det hele tatt og ble mildt sagt sjokkert. Bare vent, en vakker dag blir det din tur!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...