Gå til innhold

svangerskapsdiabetes

Anbefalte innlegg

Gjest harefrøkna

hva er symptomene på svangerskapsdiabetes? Hvordan påvises sykdommen? Blir urinen sjekket for dette ved hver kontroll eller bare hvis man ber spesielt om det? Jeg er 33 uker på vei, og de siste dagene har jeg vært svært tørst og drukket mye, men jeg går ikke så ofte på toalettet for det. Har også følt meg svært trett, og har også gått ned i egenvekt i det siste. Var på kontroll i går og hadde med urinprøve, vet ikke om de sjekket den eller glemte det, for de hadde ikke skrevet noe på skjemaet som de pleier. Er noen mer utsatt for å få svangerskapsdiabetes?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25974-svangerskapsdiabetes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er vanlig prosedyre at man sjekker urinen for bl.a. sukker ved hver svangerskapskontroll. Det er ikke noe man skal be om. Legen/jordmoren vet selv hva som er viktig å holde øye med.

Når det gjelder dine symptomer, så er det ikke så lett å si noe entydig. Det er vanlig at man blir ekstremt tørst når man er i ferd med å utvikle svangerskapsdiabetes. Det er også vanlig at man føler seg slapp. Uansett, disse symptomene kan også skyldes en normal belastning som svangerskapet kan gi. Kanskje et signal om at du trenger mer ro og hvile. Hvis du drikker opp mot 3 liter væske om dagen, så er det hverken unormalt eller usunt. At vekten din har gått ned er ikke så bra. Hvis du vet at du har spist mindre enn vanlig, ligger nok årsaken der. Har magen (SF-målet) vokst som forventet, har barnet klart å ta til seg det den trenger.

Jeg synes du skal kontakte legekontoret der du går for å spørre om du kan ta en ny urinsjekk hvis det viser seg at de ikke sjekket urinen ved forrige kontroll. Er det ikke sukker i urinen, kan du føle deg rimelig trygg på at du ikke er i ferd med å utvikle svangerskapsdiabetes. Er det tvil, kan man få avklart det hele ved noen enkle blodprøver. Jeg synes uansett du bør snakke med din lege/jordmor om dine bekymringer ang. slapphet og vekttap.

Jeg synes du skal kontakte

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25974-svangerskapsdiabetes/#findComment-107245
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...