stev Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Hei Har fått anbefaling fra lege å fjerne livmor siden det er en 8 cm stor muskelknute på den. Har og fått en del plager som nedsatt sexlyst, verk i mage, kraftig blødninger ved menstrasjon. Mange spørsmål har dukket opp som jeg ønsker svar på: Vil menstrasjon forsvinne, event. vil jeg komme i overgangsalder? Må en ta regelmessige medesiner? Hva med seksuallivet? Vil en merke endringer på kroppen, i så fall hvilke? Kan man få andre plager etter å ha fjernet livmor? Vil jeg være lenge sykemeldt? Kan operasjon utføres med epedural bedøvelse? Det er sikkert en del jeg har glemt å spørre om så tar imot all info du kan gi meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259901-muskelknuter-p%C3%A5-livmor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Muskelknuten/myomet i seg selv er helt ufarlig, og ganske vanlig i perioden før overgangsalderen. Etter klimakteriet vil myomet forsvinne gradvis av seg selv. Men i ditt tilfelle høres det ut som det både gir smerter og kraftige blødninger, og da er det grunn til å fjærne det. Det er da enklest å fjærne hele livmoren, dersom du er ferdig med barnefødsler. Du vil ikke lenger få menstruasjon, men overgangsalderen påvirkes ikke. Seksual-lysten vil heller ikke påvirkes, men kanskje du får det bedre ved å slippe smerter og kanskje få høyere blodprosent. De aller fleste sykehus gjør operasjonen med en kortvarig full narkose. Det er vanlig å være sykmeldt fra 1-3 uker; avhengig av hvor fysisk krevende jobb du har. Medisiner behøver du ikke ta, men eventuelt hormon-tilskudd ved plagsom overgangsalder ( vanligvis ved 49-51 år for norske kvinner) kan vurderes, som hos alle andre kvinner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259901-muskelknuter-p%C3%A5-livmor/#findComment-2076483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.