Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Har fått anbefaling fra lege å fjerne livmor siden det er en 8 cm stor muskelknute på den. Har og fått en del plager som nedsatt sexlyst, verk i mage, kraftig blødninger ved menstrasjon.

Mange spørsmål har dukket opp som jeg ønsker svar på:

Vil menstrasjon forsvinne, event. vil jeg komme i overgangsalder?

Må en ta regelmessige medesiner?

Hva med seksuallivet? Vil en merke endringer på kroppen, i så fall hvilke?

Kan man få andre plager etter å ha fjernet livmor?

Vil jeg være lenge sykemeldt?

Kan operasjon utføres med epedural bedøvelse?

Det er sikkert en del jeg har glemt å spørre om så tar imot all info du kan gi meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/259901-muskelknuter-p%C3%A5-livmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Muskelknuten/myomet i seg selv er helt ufarlig, og ganske vanlig i perioden før overgangsalderen. Etter klimakteriet vil myomet forsvinne gradvis av seg selv. Men i ditt tilfelle høres det ut som det både gir smerter og kraftige blødninger, og da er det grunn til å fjærne det. Det er da enklest å fjærne hele livmoren, dersom du er ferdig med barnefødsler. Du vil ikke lenger få menstruasjon, men overgangsalderen påvirkes ikke. Seksual-lysten vil heller ikke påvirkes, men kanskje du får det bedre ved å slippe smerter og kanskje få høyere blodprosent. De aller fleste sykehus gjør operasjonen med en kortvarig full narkose. Det er vanlig å være sykmeldt fra 1-3 uker; avhengig av hvor fysisk krevende jobb du har. Medisiner behøver du ikke ta, men eventuelt hormon-tilskudd ved plagsom overgangsalder ( vanligvis ved 49-51 år for norske kvinner) kan vurderes, som hos alle andre kvinner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...